• 8
  • 9
2023-11-22, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Om vi skulle legalisera "all" narkotika så tycker jag inte fentanyl ska säljas, räcker med rent medicinskt nr 4 heroin som knappt skadar kroppen alls.

Varför skulle fentanyl vara ett sådant problem på en legal marknad? Det stora problemet med fentanyl idag är ju att det säljs på en illegal marknad där dosering/renhetsgrad inte är känd. Dessa problem försvinner på en legal marknad.
Citera
2023-11-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Och omständigheterna är likadana i Mexiko som i Sverige menar du? Eller USA? Usas problem är att det inte är lagligt på federal nivå. För att inte tala om hur tramsigt det är att jämföra svenska förortsgangsters med mexikanska karteller.

Du kunde inte heller svara på min fråga.

Drogmarknaden är naturligtvis betydligt mindre här än där, samt att de svenska gängen (ännu) inte är lika inflytelserika och hänsynslösa som de i Mexiko. Men faktum kvarstår att det finns en enorm efterfrågan på annan narkotika än cannabis också, så vill man få bort gängen genom legalisering måste man legalisera allt, vilket aldrig kommer ske.
Citera
2023-11-24, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Varför skulle fentanyl vara ett sådant problem på en legal marknad? Det stora problemet med fentanyl idag är ju att det säljs på en illegal marknad där dosering/renhetsgrad inte är känd. Dessa problem försvinner på en legal marknad.

Även om man hade sålt fentanyl plåster så hade folk dött som flugor, hade räckt bra med morfin, oxy, rent heroin mm

Men förstår vad du menar men "vi" är för korkade för att hantera fentanyl.
Citera
2023-11-24, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Även om man hade sålt fentanyl plåster så hade folk dött som flugor, hade räckt bra med morfin, oxy, rent heroin mm

Men förstår vad du menar men "vi" är för korkade för att hantera fentanyl.

Jag är rent principiellt emot detta även om människor kommer dö till följd av det. Är typ som att vi skulle förbjuda bilkörning för att vissa ej kan hantera detta och lyckas ta livet av sig meedan de är ute och kör. Det är helt enkelt inte rätt väg att gå tror jag, människors frihet måste väga tyngre tycker jag.
Citera
2023-11-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Jag är rent principiellt emot detta även om människor kommer dö till följd av det. Är typ som att vi skulle förbjuda bilkörning för att vissa ej kan hantera detta och lyckas ta livet av sig meedan de är ute och kör. Det är helt enkelt inte rätt väg att gå tror jag, människors frihet måste väga tyngre tycker jag.

Jag håller med det borde inte vara olagligt men samtidigt så kanske man inte borde sälja det heller utan om man började sälja droger lagligt till vuxna så hade det räckt med andra opiater/opioider som är säkrare att använda som rusmedel.
Citera
2024-11-12, 14:02
Medlem
Nej. Men det hade kapat en av deras just nu största arenor. Men det finns andra och kriminella lär alltid hitta en ny väg till att skapa sig välstånd snabbt.

Som tur är (hehe) har kriminella nu även upptäckt kryphålen inom svensk offentlig verksamhet. Ska vi klippa den arenan lär vi behöva slopa bidrag, den offentliga sjukvården och mycket annat (vilket är ett jävla haveri)... vilket såklart endast är positivt!
Citera
2024-11-12, 14:09
Medlem
Jag tror att inte ens om drogerna var gratis betalda av staten så skulle kriminaliteten sjunka. Om man bara legaliserar så kvarstår faktum att drogerna kostar pengar samt att drogmissbrukare förlorar sin förmåga att tjäna några pengar, vilket leder till kriminalitet eller till bidragsberoende.

Om de vore helt gratis, då skulle ändå kvarstå att drogmissbrukare har inte pengar till hyran, maten eller andra droger som fortfarande kostar pengar, såsom alkohol.

Sedan har drogerna i sig negativa effekter som att de skadar ens psyke och kropp. Man blir dålig på att funka i samhället och jag är ganska säker på att väldigt mycket av våldet mot kvinnor och barn i hemmen är pga drogmissbruk.

Det jag menar är att även om drogerna var legala och helt gratis så har de fortfarande kvar sina negativa konsekvenser både för drogmissbrukaren och samhället i övrigt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in