Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-09-21, 10:22
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
I Sverige ligger vi i världstoppen när det gäller storlek och standard på kök. Däremot ligger vi oerhört långt ner på listan över hur mycket mat som lagas hemma.

Köket är ju inte till för att laga mat i utan för att visa upp för de lika medelklassnervösa. vännerna.

Klart det skall vara öppen planlösning. Annars kan man lika gärna ge upp och köpa en lägenhet med avocadofärgat badrumsporslin.:
https://youtu.be/gG7Vx2uKIsg

Och? Jag lagar mat i mitt kök hela jäkla tiden. Känner faktiskt flera andra som gör likadant.
Citera
2021-09-21, 10:39
Medlem
Macke85s avatar
Bra synpunkter som kommit fram i tråden.

Det mest framträdande är ju att förekomsten av modernistiska (läs. fula) bostadsrättsfastigheter är så oerhört stort. Det är ju därför mer än onödigt att köpa en trevlig 40 - 50-talsfuntionalstisk lägenhet och "förstöra" just den.
Citera
2021-09-21, 10:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Oftast mellan köket-vardagsrummet.

Alltså tänker mest på lägenhetsannonser med gamla välbevarade lägenheter från 40-50 talet. Oftast ritade av nån kompetent arkitekt, till skillnad från de oftast unga lägenhetsinnehavarna som renoverat sönder.. Fina innerdörrar har kastas på återvinningen, och ersatts med kala öppningar, så att lägenheterna ser ut att va handikappanpassade för rullstol eller nåt. Tråkiga billiga klickgolv, med mera..

Ibland borde även planlösningen va K-märkt kan jag tycka.
Öppen planlösning ger ljusare och luftigare rum och har dessutom fördelen att det är anpassningsbart.
Du väljer själv hur du inreder. Vill du ha extraväggar är det dessutom bara att slå upp en vägg - den går ju att plocka ner om lägenheten är hyrd och skall återställas.
Dessutom är de som sagt var handikappanpassade i viss utsträckning. Vilket är jäkligt bekvämt om man själv får det behovet eller skall ha gäster med funktionsnedsättning.

Gamla hus med separata rum ger mörkare bostad samt mindre möjlighet till egen planering.

Så jag tycker du tänker helt fel.
Citera
2021-09-21, 10:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bra synpunkter som kommit fram i tråden.

Det mest framträdande är ju att förekomsten av modernistiska (läs. fula) bostadsrättsfastigheter är så oerhört stort. Det är ju därför mer än onödigt att köpa en trevlig 40 - 50-talsfuntionalstisk lägenhet och "förstöra" just den.
Man köper inte en lägenhet enbart utifrån rumsplaneringen. När man köper bostad är det en hel del viktigare faktorer att ta med i beräkningen.
Citera
2021-10-03, 13:47
Medlem
cleovarnamnets avatar
TS, jag förstår dig…
Gick på en visning i dag, i en helt underbar lägenhet. Bilderna gör den inte rättvisa, som det brukar heta.
Fem fungerande kakelugnar! Medan jag kved inombords av förtjusning sa en ljudligt tuggummituggande dam bredvid mig: ”Fem kakelugnar?” och skrattade kraxigt och hånfullt. Hon fick till svar av någon: ”Ja, men de stör inte så mycket utan är ganska diskreta… de är inte till så stor belastning här.”
Fine, jag kan gå med på att det för mig blir en olycklig förälskelse jag aldrig kommer att få bo i, om jag nu inte vinner på lotto i veckan, men då önskar jag att den ska komma till någon som älskar den som jag, inte till någon som ser fungerande kakelugnar som en belastning och river ut allt.
VARFÖR kan folk inte flytta till nybygge om det är nybyggesdetaljer de vill ha?

Jag tänker nu starta guerillaföreningen FBAÄLSCOK- För bevarandet av äldre lägenheters själ, charm och kakelugnar (kanske måste komma på ett mer catchy namn…).

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-44-17937437

Farväl, söta lägenhet. Jag kommer att gråta som inte vid din grav som vid de stora orange kassarna med byggmaterial på trottoaren…
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in