Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-02, 12:59
Medlem
Lägger ut den här bilden på kompisen K A för att se om kontot redigeras efter.

https://www.bildtagg.se/bild/11gupgcch0rw34v8c4uuj2c
Citera
2022-12-02, 13:49
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här är ledtrådar att associera till var man kan hitta bilder på Payam Kia.

Om ingen hittar dem inom 48 timmar får jag väl tipsa nån journalist.

https://gofile.io/d/rQ92vS

Vad är anledningen till varför du inte rakt ut kan/vill berätta?
Citera
2022-12-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Vad är anledningen till varför du inte rakt ut kan/vill berätta?

Ska ju vara lite sport för grävande journalister. Och dels finns de i ett sammanhang där publik insyn kan bli onödigt integritetskränkande.
Men ”64” får bli sista ledtråden här så ser vi om bilder dyker upp vart det lider.
Citera
2022-12-02, 18:56
Medlem
Citat:
Att värna om personers integritet, personer som inte har med fallet att göra?

Du har ju sagt att du har bilder på Payam, han har med fallet att göra.
Citera
2022-12-02, 20:05
Medlem
Citat:

Jag knäckte det. Vet bara inte vilken av bilderna som är han..
Citera
2022-12-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takdansflugan
Jag knäckte det. Vet bara inte vilken av bilderna som är han..

Länka så kan jag berätta.
Citera
2022-12-02, 20:16
Medlem
Citat:

Är det en av killarna med grön slips?
Citera
2022-12-03, 10:33
Medlem
Citat:

Ser ingen av bröderna på bilderna från F.
Är du verkligen säker?
Citera
2022-12-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3745
Ser ingen av bröderna på bilderna från F.
Är du verkligen säker?

Jag har bara gett ledtrådar till var finna bilder på honom. Du verkar vara en bit på väg men inte hela vägen fram. Du har stannat för tidigt. Och min bedömning är att du kanske inte når fram heller. Men en fördel du har till skillnad från andra är att du vet hur han ser ut så ta några varv till där på internet om du orkar.

Läs mina inlägg i den andra spiontråden så ser du att jag kan gräva fram bilder på GRU-överstar i Elton John-brillor och annat så varför skulle jag trolla i den här tråden som enda undantag efter alla år här.
Rysslands spionage kring elektronik för militära ändamål står inte i proportion till det sammanhang du sprungit på på nätet där förstår du ju vad jag väljer att exponera eller inte.

Går du bet kan du ju alltid dra fram en gammal skolkatalog från Uppsala om du hittar nånstans via skolorna där. Då får folk här iaf en referens att söka med kluringen mot. Finns annars nåt suddigt i fupen.
Citera
2022-12-03, 14:38
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Idag körde SVT ett utspel om att SÄPO I Sverige till skillnad från SÄPO I Finland lägger ut faller i det öppna. Kör sv SÄPO med name and shame istället för fängelse?

Länk till artikeln https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...om-spionfallen
I Finland heter det skyddspolisen. skypo/supo. Nästan som Skype:-)
Citera
2022-12-03, 22:12
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
"Han tillbakavisade ”med bestämdhet” att något felaktigt skett och att Peyman Kia bara försökt lösa sina uppgifter. Advokaten hävdade därefter att åklagarna inte kunnat precisera att på vilket sätt 42-åringen ”anskaffat” hemligt material.

– Det krävs att man vidtar åtgärder för att komma i besittning av något."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-i-rattegangen

Han förnekar men då undrar ju jag hur det kommer sig att en vuxen 41-årig karl satt och grät och var till den grad förtvivlad att vare sig advokat eller förhörsledarna fick någon kontakt med Peyman vid det sista förhöret. Även en idiot förstår att Peyman inte är oskyldig.

Om jag minns rätt nu så hade han väll dokument från SÄPO från perioden 2011-2016 på en dator han köpte 2017. Det är lite svårt att vifta bort. Och borde väll i sig räcka för obehörig befattning med hemlig uppgift.
Citera
2022-12-03, 22:27
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Om jag får gissa så skulle jag inte tro det utan det är nog Peymans sätt att greppa efter ett halmstrå i försvarsväg. Försvarsadvokaten behöver inte nödvändigtvis ta hänsyn till allt som åklagaren sagt utan man kan angripa det man tycker är åklagarens svagheter som tex "Vilka ryssar? När träffade vi ryssar? När fick vi pengar? Bilderna jag tog på jobbet var bara för att utföra jobbet bättre" etc.

Det kanske bara är indicier åklagaren har: foton av dokument, spår av krypterade enheter, Payams märkliga anteckningar med Russki, idéer om "dead drops", Payams googlingar om spioneri när Peyman blir gripen. Att slå sönder en hårddisk är ju inget brott i Sverige men i det här sammanhanget är det märkligt. Det är även märkligt att båda bröderna vid något tillfälle helt slutar att svara på frågor under förhöret. Sedan finns ju de där summorna som Peymans kompis fört över till honom. Kompisen hade förstås "glömt" vad det var för pengar det handlade om.

Åklagaren har väl lite att bita i och det vet Peyman om.

Jag hoppas att det finns mer än det som syns i FUP. Obehörig befattning på Peyman känns rätt uppenbart. Men i övrigt är det vi ser i FUP enbart indicier. Har svårt att se att åklagaren skulle väcka åtal endast på det materialet. Häkta ja, men åtala för spioneri. Det måste finnas mer.

Det går ju dock att komma en bit med det. Utredningen hos Säpo har ju enligt uppgift pågått ett bra tag. Och 2017 blev Peyman misstänkt när förundersökning öppnades mot honom. Säg att man exempelvis kunnat leda i bevis att händelser i Säpos verksamhet, misslyckade operationer exempelvis, kan kopplas till röjd info som Peyman haft tillgång till. Genom att utesluta andra kan man då få rätt robusta indicier.

En annan intressant del av fupen är när man pressar Payam om besök på ryska ambassaden. Där Payam verkar få hjärnsläpp av nervositet och försäga sig. En hel del stycken är överstrukna även här. Kan det finnas skäl att hemlighålla delar av Säpos spaning här? Reagerade också på att det förekom uppgifter i media och Säpos pressmeddelanden om att FRA bistått i utredningen. Rätt anmärkningsvärt kan man tycka.
Extremt känsligt, och kanske inte något man ens vill lägga in i en förundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in