Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är det detta som avses?:

"Förhörsledaren påstår att den som själv inte har tid är Peyman, som med sin yrkeskunskap förstår att han inte ställa sig vid någon rysk ambassad XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. Utan det blir Payman som får ta den kontakten."

Förhör Payman 220613.

Helt rätt! Tack för att du letade upp det. För mig är det uppenbart att Sverige driver någon form av underrättelseinhämtning vid den aktuella ambassadbyggnaden.
Citera
2022-12-04, 19:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Du har väldigt bra poänger där. Skulle också ställa som hypotes att han är rädd för att Säpo sitter på material som visar att han varit på ambassaden. Att ljuga där skulle vara extremt bestickande.

Det är inte så omfattande maskningar vad gäller ambassaden.

Det är faktiskt knappt några maskningar alls i Payams förhör. Inga svarta sjok under vilka skulle kunna avhandlas att han identifierats vid ambassaden. Det förefaller osannolikt att sådan information finns i utredningen. Den finns i sådana fall i sekretessbelagd del i annan bilaga än den omfattande bland annat förhören med honom.

Det är också så att liknande information i utredningen i övrigt är förvånansvärt öppen, även om metoden för dess inhämtning nog skulle omfattas av sekretess i detta fall.

Eftersom åtalet gällande grovt spioneri i detta fall framstår som ett indiciemål utan konkret gärningsbeskrivning, så skulle ett placerande av Payam på ambassaden kunna vara för saken avgörande. Nog närmar man sig det när han är så försiktig med att neka till att ha besökt den och samtidigt lämnar flera olika anledningar till ett sådant besök som möjligen tänkbara, som något som skulle kunna vara fallet (i händelse han kan beslås med sådant?).

Det framstår alltså som möjligt att han faktiskt besökt ambassaden. Det är dock en mycket märklig manöver i sammanhanget. Måste isf handla om detta som "gått snett" med Rasski. GRU torde knappast ha uppskattat den eventuella påhälsningen och det borde rimligen funnits annan kontaktväg?
Citera
2022-12-04, 20:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Helt rätt! Tack för att du letade upp det. För mig är det uppenbart att Sverige driver någon form av underrättelseinhämtning vid den aktuella ambassadbyggnaden.

Ja, signal- och annan spaning av det "objektet" kan man rimligen tänka är ständigt aktiv.

Man behöver ju inte vara en Peyman för att inse det eller att folk på säkerhetskänsliga positioner inte bör stå på gatan utanför Rysslands ambassad och plinga på.

Man kan undra vilken grad av bevakning man hade på individer som besöker denna ambassad. Loggar man elektroniska avtryck från dem? Och om man i ett sådant material skulle kunna hitta Payam flera år senare. Eller om man skulle kunna hitta elektroniska spår av honom i master och liknande omkring platsen. Man vet ju inte ens vilket år han i sådana fall skulle strukit omkring där och vad för apparater han gått runt med då.

Framstår som svårt.
Citera
2022-12-04, 20:12
Medlem
Roerligs avatar
En sak man kan notera (som någon säkert redan gjort) är att Peyman slutar att svara på frågor i förhör 220218 (undantaget att han tittar på de rapporter som ingår i delgivningen) och att Payam gör detsamma i förhör 220225. Med liknande motiveringar. De båda framstår i detta läge som intrasslade i oriktiga uppgifter de lämnat och pressade i sina svar av att inte veta hur mycket utredningen vet.

Advokaterna torde talat ihop sig om detta. Tig och invänta huvudförhandling, inför vilken det väl ska ha klarlagts vad som finns på bordet.
Citera
2022-12-04, 21:18
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Det enkla hade ju varit att inte skriva ”gru” i sina anteckningar alls…

”Hjärnsläpp” nämndes i ett inlägg här och Payams googlingar tyder ju på vilken dålig koll han haft.

IT-forensik var väl inte Peymans inriktning alls och det lilla han snappat upp under sin tid hos Säpo och FM har inte hjälpt i deras försök att dölja filer och liknande. Väldigt svårt att förstå hur de slarvat med detta.

Ja Payams anteckningar är ju minst sagt märkliga, på många sätt, men att han haft dem okrypterade tyder ju bara på en sak (han är korkad) och hans googlesökningar bevisar det.
Citera
2022-12-04, 21:23
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Som jag uppfattar det - kan vara ute och cykla nu - så kan man i förundersökningen hemlighålla uppgifter som skulle kunna vara till men för rikets säkerhet. Men det går aldrig att döma någon på hemlig bevisning.

Så när åklagaren går till domstol kommer han förmodligen välja ut precis så mycket han tror räcker. Har åklagaren teknisk bevisning eller spaning som styrker spioneribrottet så måste det läggas fram vid huvudförhandlingen. Det går inte att bara delge domarna materialet. Åklagaren kan nog i viss mån efter egen bedömning välja att inte ta upp bevisning, men då försvagas ju åtalet.

Rättegångsbalken 23 kap. 18 §, 30 kap 2 § och offentlighets och sekretesslagen 10 kap 3 §.

Jag ska villigt erkänna att jag inte har en susning men det du skriver verkar troligt.

Citat:
Angående pengarna tycker jag också att den delen av utredningen är väldigt anmärkningsvärd. Samtidigt kan det finnas bortförklaringar här. Det är tydligen inte ovanligt att man hjälper varandra med pengaöverföringar i samband med arv och fastighetsaffärer i Iran. Sanktionerna mot iranska banker gör att folk hanterar kontanter, inte sällan i dollar. Att inte vilja tala om det kan ju handla om att man själv är rädd för att åka dit för ex valutasmuggling. Så något som i en svensk kontext kan se jävligt skumt ut kanske inte är det i en iransk.

Men sammantagna bilden av allt pekar ju definitivt på att detta är något skumt.

Det betvivlar jag inte men om SÄPO förhör dig angående spioneri så borde ju en normal människa säga att pengarna kommer från en fastighetsaffär i Iran.
Citera
2022-12-04, 21:29
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Vad jag kan se har det varit få nyheter skriva i MSM om bröderna de senaste dagarna.

"Fallet med de iranskfödda, spionerimisstänkta bröderna Peyman och Payam Kia har satt spionerifrågan i rampljuset – och flera experter anser att det dubbla medborgarskapet är värt att belysa, skriver Aftonbladet."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...FE?li=BB13k5Br

"Dubbla lojaliteter" är otroligt fascinerande att följa i en amerikansk/judisk kontext annars. Finns ingen av USAs allierade som bedriver så mycket industrispionage gentemot USA som Israel och nu när även Sverige är ett multietniskt land så kommer även vi få uppleva samma sak.

Kommer verkligen tex en turk som har sin familj i Turkiet samhörighet med svenskar som inte har samma religion, seder och världsåskådning? Knappast och det här kommer bli ett stort problem tippar jag på i framtiden.
Citera
2022-12-04, 22:03
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu tror jag inte de har en Stingray/IMSI-catcher igång där för det hade bara varit korkat men nån liten basstation som är något hetare än andra som stöder deras spaning är nog inte helt otrolig.

Det var det som israelerna hade igång i Washington.

https://www.cbsnews.com/news/white-h...ie-2019-09-12/

Om inte FRA/MUST har något specifikt mot den ryska ambassaden så har nog amerikanarna det.
Citera
2022-12-04, 22:06
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Skulle jag vara GRU-officer på jakt efter att värva skulle varningsklockorna ringa mig döv vad gäller lillebrorsan. Men visst. Sitter man på en guldgruva kanske risken är värd att ta.

Jag tror nog att det är Payam som initierat kontakten på uppdrag av Peyman och inte att GRU sökt upp dem. I många fall blir faktiskt "frivilliga spioner" dvs folk som söker upp ambassader och ambassadpersonal inte tagna på allvar. Många exempel finns på när sovjeter kontaktade den amerikanska ambassaden i Moskva och i flera fall krävdes det upprepade försök.
Citera
2022-12-05, 17:53
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Peyman har inte förhörts ännu utan ska bli förhörd i morgon tisdag 6/12. Idag var alltså rättegångens sjunde dag och vad jag vet så vet inte vi, allmänheten alltså, vad som sagts under dessa dagar.

"Huvudförhandlingsplanen i mål om grovt spioneri m.m. har uppdaterats
Publicerad 2022-12-05 av
Stockholms tingsrätt
Mål: B 14349-21
Huvudförhandlingsplanen i målet har uppdaterats.
Uppdaterad huvudförhandlingsplan

Huvudförhandlingen i målet inleddes den 25 november. Som tingsrätten tidigare informerat om bedöms huvudförhandlingen på grund av sträng sekretess till stora delar ske bakom stängda dörrar.

Tingsrätten har nu uppdaterat huvudförhandlingsplanen enligt följande:

- Förhöret med tilltalad är planerat till imorgon tisdagen den 6 december (stängda dörrar).

- Vittnesförhöret med S1249, som kommer att inledas med en kortare offentlig del om ca 30 minuter, är flyttat till måndagen den 12 december kl. 09.00.

- Måndagen den 19 december är inbokad som en ny reservdag.

Angående åhörarplatser i salen

Som tingsrätten tidigare informerat om finns det för huvudförhandlingens offentliga delar ett mycket begränsat antal åhörarplatser som främst är avsedda för media som föranmält sig. Samtliga dessa platser är för närvarande bokade varför ytterligare föranmälan inte är möjlig i nuläget.

Eftersom det endast finns ett mycket begränsat antal åhörarplatser kommer det sannolikt inte att finnas platser för allmänheten. Ingen föranmälan kan göras till dessa platser."

https://www.domstol.se/nyheter/2022/...r-uppdaterats/
Citera
2022-12-05, 20:56
Medlem
448s avatar
Vill inte förstöra spänningen i tråden men detta är ett reklamjobb som Säpo gör med nedhissande insatsgubbar och löpsedlar , man har alltid såna på lager för dåliga tider.

Sorry Charlotta Von Hessen GD/SÄPO , men tyvärr så drar jag detta - dina kollegor är stolta över mig

Ska vara lite action och duktighet men tyvärr reklam

Missade terrordåd och skriverier om dom gör att sådant här tas fram.Dessa två är ett exempel , man söker aldrig jobb på Säpo utan dom tar oväntat folk och fostrar från första början som sedan hålls hårt , externa sökande är big nono - när Säpo söker tjänster uppmanas fosterhemsbarn noga utvalda söka tjänster som dom får medans sökande från annons ses som nån som fått i uppdrag och söka tjänsten som infiltratör.

Finns säkert en del som sökt jobb men jag kan säga att ni snaggas i många år efter vem som bett er söka , kusin,far,icahandlarn o rubbet - det ses som infiltrationsförsök

Denna är sådan som man lät vandra in och låta gro - en mullvad , Säpo är så sektionerat liksom Must att folk kan i praktiken vandra runt där fast man vet att det är en spion utan risk , finns inga papper eller skrivbord o rota i.

Slutligen finns offentligt bildmaterial på personalen , dessa skulle aldrig låta någon externt sökande vandra omkring bland hemligheter på Säpo/Noa/Must o snaska runt förutom i sopor med info för och nåla denna

Så ni kan vara lugna med att Säpo släppt in en mullvad som norpat massa godbitar.

Nej , är en reklamfilm med nedhissad gubbe från helikopter för och visa att man fungerar
Många har ju undrat varför men nu vet ni , nu kan GD Von Essen stämma mig

Säpos äkta personal

(FB) Kontrollsamhället
(FB) Kontrollsamhället
Citera
2022-12-05, 22:22
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Jag tror nog att det är Payam som initierat kontakten på uppdrag av Peyman och inte att GRU sökt upp dem. I många fall blir faktiskt "frivilliga spioner" dvs folk som söker upp ambassader och ambassadpersonal inte tagna på allvar. Många exempel finns på när sovjeter kontaktade den amerikanska ambassaden i Moskva och i flera fall krävdes det upprepade försök.

Ditt scenario är definitivt tänkbart. En s.k walk in. Kanske inte så konstigt att mötet med Rasski gick sådär under sådana omständigheter. Ryska ambassaden lär väll vara en av de mer välbevakade platserna av svenskt kontraspionage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in