Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 21:15
Medlem
ytmamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återrapportera hur det var på kåken?

Han har definitivt spionvänner inom svenska myndigheterna, som ger han rapporter som han vidarrapporterar till Ryssland. Var så säker.

Du tror väl inte brödernas spionnätverk är begränsat bara till dem själva? Det finns fler som dem där ute, de råkade bara åka fast.
Han kommer säkerligen också få rapporter inne på kåken utifrån från andra spioner vi har släppt in i landet.
Sådant här är ett helt spindelnät och inte begränsat enbart till 2.
Senast redigerad av ytmamz 2023-01-19 kl. 21:21.
Citera
2023-01-19, 21:27
Medlem
Starbacks avatar
Bra att dom har hållits separerade. En sak är åt helvete i det här fallet. Storebrorsan överklagar enligt hans advokat. Men det skiter ju sej i skuldfrågan om inte båda överklagar.

Lillbrorsan verkar ju stå nöjd med den dom som ger honom 10 år i runda slängar. Han kunde lika gärna säga att det jag gjort är värt ungefär 10 år. Men lillbrorsan har väl inte heller gjort nånting? Om storebrorsan nekar till brott. Dom måste ju vara kalibrerade i skuldfrågan såväl som i brottsupplägget. Bra domar och adekvata.

Men vem i Helvete har släppt in dom så långt in i det allra heligaste fast dom är iranska medborgare. Det måste ju vara bögar enligt mitt sätt att se det. Det lär vara bögöverskott inom underrättelsebranschen enligt gammal tumregel från GB.
Citera
2023-01-19, 21:28
Medlem
Vilken sida i tråden finns domen?
Citera
2023-01-19, 21:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Han har definitivt spionvänner inom svenska myndigheterna, som ger han rapporter som han vidarrapporterar till Ryssland. Var så säker.

Du tror väl inte brödernas spionnätverk är begränsat bara till dem själva? Det finns fler som dem där ute, de råkade bara åka fast.
Han kommer säkerligen också få rapporter inne på kåken utifrån från andra spioner vi har släppt in i landet.
Sådant här är ett helt spindelnät och inte begränsat enbart till 2.

Jag påstår att båda bröderna i ryska ögon är brända - förverkade - som spioner.

Jag är inte alls så säker på att spioner verkar i nätverk som du säger. I stället verkar de isolerade från varandra för att minimera risken att deras nätverk rullas upp. Men hey det är bara vad jag tror.
Citera
2023-01-19, 21:42
Medlem
hiTTegodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Angående hur hovrätterna gör med överklaganden så har du fel. De mildrar domarna oftare än att skärpa dem av någon outgrundlig anledning. De dömda hade ju inte velat överklaga om det fanns en större risk att få ett ännu hårdare straff.

Antar att du inte hört talas om "reformatio in pejus".
Citera
2023-01-19, 21:42
Medlem
ytmamzs avatar
Citat:
Jag påstår att båda bröderna i ryska ögon är brända - förverkade - som spioner.

Jag är inte alls så säker på att spioner verkar i nätverk som du säger. I stället verkar de isolerade från varandra för att minimera risken att deras nätverk rullas upp. Men hey det är bara vad jag tror.

Just nu är de brända men ena brodern släpps ut om 6 år då kommer han fortsätta jobba i skymundan precis som han gjorde innan åkte dit. Det är så spioner fungerar.
Att de jobbar i skymundan innebär inte att det inte finns nätverk med samma motiv.
Som sagt spindelnät med fler spioner i.

Någonsin hört uttrycket ”du kan aldrig lära en gammal hund att sitta”?

Stort misstag att ge mildare straff till ena broderna, om ett par år är han ute igen och begår samma saker igen.

Alla broar med Ryssland är inte brända. De blir nog glada när brodern släpps ut då de har en rysk spion i svenska offentligheten igen.
Senast redigerad av ytmamz 2023-01-19 kl. 21:47.
Citera
2023-01-19, 21:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Just nu är de brända men ena brodern släpps ut om 6 år då kommer han fortsätta jobba i skymundan precis som han gjorde innan åkte dit. Det är så spioner fungerar.
Att de jobbar i skymundan innebär inte att det inte finns nätverk med samma motiv.
Som sagt spindelnät med fler spioner i.

Någonsin hört uttrycket ”du kan aldrig lära en gammal hund att sitta”?

Stort misstag att ge mildare straff till ena broderna, om ett par år är han ute igen och begår samma saker igen.

Alla broar med Ryssland är inte brända. De blir nog glada när brodern släpps ut då de har en rysk spion i svenska offentligheten igen.

Allt detta är spekulationer så detta blir det sista jag skriver i ämnet.

Brodern kommer aldrig mer få tillgång till hemlig svensk information.

Svenskt kontraspionage har koll på honom.

Han är bränd.
Citera
2023-01-19, 21:49
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiTTegods
Antar att du inte hört talas om "reformatio in pejus".

Det stämmer då jag inte är jurist men det jag sa är korrekt.
Citera
2023-01-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Vilken sida i tråden finns domen?

(FB) Bröderna Peyman och Payam Kia åtalade för spionage åt Ryssland (2021-09-20)

.
Citera
2023-01-19, 21:52
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Bra att dom har hållits separerade. En sak är åt helvete i det här fallet. Storebrorsan överklagar enligt hans advokat. Men det skiter ju sej i skuldfrågan om inte båda överklagar.

Lillbrorsan verkar ju stå nöjd med den dom som ger honom 10 år i runda slängar. Han kunde lika gärna säga att det jag gjort är värt ungefär 10 år. Men lillbrorsan har väl inte heller gjort nånting? Om storebrorsan nekar till brott. Dom måste ju vara kalibrerade i skuldfrågan såväl som i brottsupplägget. Bra domar och adekvata.

Men vem i Helvete har släppt in dom så långt in i det allra heligaste fast dom är iranska medborgare. Det måste ju vara bögar enligt mitt sätt att se det. Det lär vara bögöverskott inom underrättelsebranschen enligt gammal tumregel från GB.

Han fick 9 år och kommer komma ut efter att ha avtjänat 2/3 av tiden.

Det vi ser är konsekvensen av ett multietniskt Sverige som få svenskar egentligen ville ha och värre kommer det bli.
Citera
2023-01-19, 21:55
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Han är bränd.

Håller med.

De är nu båda endast två färdigtuggade tuggummin som spottas ut eftersom smaken har försvunnit.

De har ögonen på sig för all framtid och de kommer antagligen nervöst titta sig över sina axlar:
- åt både höger och vänster.... så att säga.
Det är min spekulation.
Citera
2023-01-19, 21:56
Medlem
ytmamzs avatar
Citat:

Han är bränd.

Dock finns det andra spioner i hans nätverk än bara honom. Säkerligen har de tillgång till hemlig svensk information. Han kan mycket väl använda dem. De är en liga/nätverk vi har att göra med, inte enskilda personer.
Som sagt det finns fler där ute än bara Kia-bröderna. Kontakten upphör inte bara för två utav dem sitter i fängelse. Att de jobbar bakom kulliserna är uppenbart då de riskerar att åka fast men spionage är ett kriminellt nätverk det med.
Skulle inte bli förvånad om fler i deras nätverk åker fast men det innebär inte att det upphör för det.
Senast redigerad av ytmamz 2023-01-19 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in