2021-09-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Trams. Hur många årsupplagor av tidningen soldat och teknik behöver jag för att hamna i fängelse?
Så jävla tröttsamt att du fyller varenda tråd med dina juridiska problem. Kan du inte hålla dig i en egen tråd istället
Citera
2021-09-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Utvaldes att sitta med i SÄPOs ledning.

https://www.dn.se/sverige/haktade-ma...apo-ledningen/

Är det inte aningen märkligt att folk med säkerhetsklassade tjänster breder ut sig på Linkedin?

Det tyder knappast på något högre säkerhetsmedvetande i alla fall, snarare på dåligt omdöme.
Citera
2021-09-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men om han har hemliga handlingar sin ägo är det väl ett brott, oavsett klassning när han ”fick” (/tog) dem?
Vet ej. Om någon får handlingar i sin besittning som inte är sekretessbelagda när denne får dem och dessa senare sekretessbeläggs så hänger det nog på om personen får reda på det. Men jag vet inte, någon mer kunnig i juridiskt finlir får reda ut det men det är en intressant fråga.

Eftersom rubriceringen nu är grov obehörig befattning med hemlig uppgift, se brb 19:8 där det blir grovt brott bl.a. om någon röjer vad som på grund av allmän eller enskild tjänst betrotts honom, och brottstiden så tror jag det handlar om att han befattat sig med/hanterat/spritt dokument han inte haft rätt att ta del av. Under brottstiden var han ju anställd i FM och Säpo.
Citera
2021-09-23, 21:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är det inte aningen märkligt att folk med säkerhetsklassade tjänster breder ut sig på Linkedin?

Det tyder knappast på något högre säkerhetsmedvetande i alla fall, snarare på dåligt omdöme.

Inte direkt. Finns flera på Säpo med ytterst kvalificerade tjänster som är offentliga med detta, och även har närvaro på Linkedin. Seniora analytiker, myndighetsledning och andra.

Sedan finns det ju förstås också många på Säpo som inte på samma sätt är öppna.
Citera
2021-09-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Det är inte direkt så Försvarsmakten anslår att nu blir uppgiften xxx hemligt från och med datum xxx och tills vidare.
Har en uppgift varit offentlig tidigare kan ingen skada ske.man får skilja på hemligt och hemlighållet.
Det känns inte som att du ger riktigt hela bilden här. Jag har ingen aning om hur försvaret resonerar kring vilka uppgifter som är hemliga och inte. Men om du pratar om allmänna handlingar så kan de vara antingen offentliga eller hemliga. Du får det att låta som att någon som har en allmän offentliga handling hemma riskerar att bli dömd för spioneribrott för att någon myndighet plötsligt får för sig att någon uppgift däri nu plötsligt är hemlig. Mycket möjligt att det kan ske rent tekniskt men legalitetsprincipen kommer vid rättslig prövning fria den person som innehar en sådan handling innan den klassades som hemlig.
Om jag förstår den senaste tidens fall med MÖP:ar (sorry om det är nedlåtande) så är det kunnige så att de (ni?) inte har varit medvetna om att saker och ting är belagda med sekretess, det har ju snarare varit en del av grejer. Det har varit en nyfikenhet kring det här hemliga som har varit själva motorn. Att hitta ”riksbunkern” och allt vad det är. Det är ju någonting fundamentalt annorlunda. Det är att medvetet försöka avslöja någonting som man inte är betrodd. En uppgift som är hemlig för att skydda landets medborgare; mig, mina nära och kära. För vad? Någons nörderi? Sjukt oansvarigt och förhoppningsvis fullt straffbart och det vore synnerligen beklagligt om den som beter sig så kan gömma sig bakom argumentet att respektive handling är offentlig.
Citera
2021-09-23, 22:19
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Det känns inte som att du ger riktigt hela bilden här. Jag har ingen aning om hur försvaret resonerar kring vilka uppgifter som är hemliga och inte. Men om du pratar om allmänna handlingar så kan de vara antingen offentliga eller hemliga. Du får det att låta som att någon som har en allmän offentliga handling hemma riskerar att bli dömd för spioneribrott för att någon myndighet plötsligt får för sig att någon uppgift däri nu plötsligt är hemlig. Mycket möjligt att det kan ske rent tekniskt men legalitetsprincipen kommer vid rättslig prövning fria den person som innehar en sådan handling innan den klassades som hemlig.
Om jag förstår den senaste tidens fall med MÖP:ar (sorry om det är nedlåtande) så är det kunnige så att de (ni?) inte har varit medvetna om att saker och ting är belagda med sekretess, det har ju snarare varit en del av grejer. Det har varit en nyfikenhet kring det här hemliga som har varit själva motorn. Att hitta ”riksbunkern” och allt vad det är. Det är ju någonting fundamentalt annorlunda. Det är att medvetet försöka avslöja någonting som man inte är betrodd. En uppgift som är hemlig för att skydda landets medborgare; mig, mina nära och kära. För vad? Någons nörderi? Sjukt oansvarigt och förhoppningsvis fullt straffbart och det vore synnerligen beklagligt om den som beter sig så kan gömma sig bakom argumentet att respektive handling är offentlig.

Bra inlägg av dig, uppskattar din åsikt.

En handling kan vara allmän med inte offentlig. Lika så offentlig min inte allmän.

Omvärdsläget har ändrats det vet vi alla. I de flesta MÖP-fall handlar det om personer som varit med om enorma försvarsneddragningar. Halveringar av försvaret försvarsbeslut efter försvarsbeslut. Möparna har tyckt Sveriges ansträngningar inom kalla kriget är värda att uppmärksammas och spara för eftervärlden istället för att bokstavligen gjutas bort allt.

Med en ÖB som talar som ett "enveckasförsvar" och en stadsminister som kallar försvaret för ett "särintresse" var känslan att allt kommer avvecklas och raderas för gott.
Feminist initiativ håller på att komma in i riksdagen och vill helt och hållet avveckla Försvarsmaktens väpnade del.

Det var verkligheten 2013. Fallet i trådens brottslighet ska ha skett 2012-2015.

Problemet är dessutom att det inte finns någon kontroll vad för handlingar som lämnat alla myndigheter genom året. Någon har gjort en kopia på en intern icke hemlighetsstämpad karta, skickat en icke hemlighetsstämpad lista från ett Intranät som ligger öppen för alla på myndigheten.

Frågetecken är många.
Citera
2021-09-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Att det är ett par år sedan är inget konstigt, det kan ha upptäckts nu genom t.ex. en internrevision eller liknande för jag gissar (utan insyn!) att det handlar om att han läst hemliga saker utan att haft rätt till det. Sedan kommer ju preskription in och grov obehörig befattning med hemlig uppgift preskriberas väl efter 10 år.

Men det är inte ett par år sedan. Skriv inte det när det inte stämmer. 2-3 år, fine,
Men inte 8 år.
Hur ofta har ni internrevisions på ditt bolag?
Hur ofta granskar ni då uppgifter 6-7-8-9 år bak i tiden?
Ska vi gissa på aldrig? Granskningen alltså.
Internrevision har man annars en gång per år med reservation för vad som gås igenom varje år.

Hur som helst - Det Är väldigt många år sedan detta eventuella brott har begåtts. Det Är väldigt märkligt att detta kommer till ytan nu.
Om det faktiskt är känsliga uppgifter man hanterar kan ju systemet omöjligt vara sådant att det kommer till ytan efter nära ett decennium. Hur är det ens möjligt?
Det har ponerats han varit misstänkt för annat och att detta bara uppdagats. Det är möjligt.
Men att det skulle komma genom en revision är knappast troligt.
Senast redigerad av M.J.A 2021-09-23 kl. 22:40.
Citera
2021-09-23, 22:40
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
En man gripen av Säpo för spioneri 2021-09-20

/ Moderator
Citera
2021-09-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Utgången rubrik:
En man gripen av Säpo för spioneri 2021-09-20

/ Moderator
Brottet rubriceras nu som grov obehörig befattning med hemlig uppgift.
Citera
2021-09-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men det är inte ett par år sedan. Skriv inte det när det inte stämmer. 2-3 år, fine,
Men inte 8 år.
Hur ofta har ni internrevisions på ditt bolag?
Hur ofta granskar ni då uppgifter 6-7-8-9 år bak i tiden?
Ska vi gissa på aldrig? Granskningen alltså.
Internrevision har man annars en gång per år med reservation för vad som gås igenom varje år.

Hur som helst - Det Är väldigt många år sedan detta eventuella brott har begåtts. Det Är väldigt märkligt att detta kommer till ytan nu.
Om det faktiskt är känsliga uppgifter man hanterar kan ju systemet omöjligt vara sådant att det kommer till ytan efter nära ett decennium. Hur är det ens möjligt?
Det har ponerats han varit misstänkt för annat och att detta bara uppdagats. Det är möjligt.
Men att det skulle komma genom en revision är knappast troligt.
Underrättelsepersonal har sett hur kinesiska diplomater träffar personen i fråga och man har då gått igenom loggar från tidigare arbetsplatser.
Citera
2021-09-23, 22:48
Medlem
Troians avatar
Är det inte lite anmärkningsvärt att de brott han misstänks för ska ha inletts när han arbetade på Försvarsmakten och sedan fortsatt när han bytte (tillbaka) till Säpo, för att sedan upphöra samtidigt som han bytte arbetsgivare till sin nuvarande? Det borde väl tyda på att han beskaffat sig med hemligt material från både FM och Säpo?

Och hur upptäcktes det först nu? Är en teoretiskt möjlighet att han tog med sig hemliga dokument som han inte skulle ha tillgång till från FM till Säpo, men att när han inte tog med det vidare därifrån? Kan det kanske upptäckts vid någon gallring?

Vad som talar mot det är väl kanske att det troligen inte är helt lätt att på FM (även Säpo) ta sig tillgång till dokument som man inte ska ha tillgång till.
Citera
2021-09-23, 22:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Brottet rubriceras nu som grov obehörig befattning med hemlig uppgift.

Fast han greps misstänkt för spioneri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in