Citat:
Ursprungligen postat av
Hamleys
Såklart är det jävligt upprörande att spioneriet har inträffat. Kan man inte visa att pengarna kommer från främmande makt finns inget att göra. Det går liksom inte att lite godtyckligt ta pengar för att man tror att ryssarna har gett bort 1,2 miljoner
Grunden i vårt rättssamhälle är att brottet ska bevisas. Oskyldig tills motsatsen har bevisats.
Att döma utifrån Aftonbladetartiklar påminner ju om hur rättvisa skipas med lynchmobbar. Det brukar inte funka så bra
Nu är han ju iofs dömd för spioneri och jag utgår ifrån att det fanns tyngre domskäl än en Aftonbladetartikel, så jag förstår inte hur ditt resonemang om att man bör betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad är relevant, även om jag naturligtvis håller med.
För att vara väldigt tydlig: Jag tycker alltså inte att man bör ta grabbens pengar utan lagstöd. Däremot tycker jag att lagen borde ge utrymme för att ta hans pengar, utan några krav på att visa att han fått dem i samband med brottet. Vi dömmer liksom ut böter mest hela tiden. Landsförräderi borde, utöver långa fängelsestraff, bestraffas med dryga bötesbelopp. Inget hindrar oss ifrån att stifta sådana lagar, och vi borde ha gjort det för länge sen.