Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-27, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det borde betraktas som dubbelbestraffning efter som den brottsmisstänkte dessutom får fängelsestraff.
Eller?

Nej det funkar inte så i Sverige, du får nog gå om SFI.
Citera
2023-05-27, 17:47
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej det funkar inte så i Sverige, du får nog gå om SFI.

Uppenbart så gör det ju så eftersom Peyman har kvar sina pengar.
Eller hur?
Citera
2023-05-28, 16:11
Medlem
Båda sönerna är dömda för grovt spioneri med Ryssland som mottagare av topphemlig information.
https://www.expressen.se/nyheter/spi...%20i%20Sverige.
Citera
2023-05-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Båda sönerna är dömda för grovt spioneri med Ryssland som mottagare av topphemlig information.
https://www.expressen.se/nyheter/spi...%20i%20Sverige.

Mamman tycker de fått för hårda straff.

Så går det när man inte har blodsband till Sverige och saknar lojalitet.
Citera
2023-05-28, 19:18
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Två saker som vi aldrig fick vetskap om.

1. Varför ägnade SÄPO så mycket tid till böckerna som var i Peymans hem?
2. Vilken utländsk underrättelsetjänst var det som upptäckte Payam och hur?

3. Varför var SÄPO tvungna att göra hembesök hos Peyman när han slutade arbeta hos dem? Det är ju något som är väldigt konstigt när ens arbetsgivare måste göra hembesök för att de inte får kontakt med en anställd.
Citera
2023-05-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man förstår att Peyman blir lite trött och tyst när det pratas dollar och filer på datorn som är äldre än datorn från 2017 s a s.
Kompisen har lite minnesförlust men i nästa förhör så erkänner han lite mer och menar att han var i chock i första förhöret om växling av pengar.

Mormor har inte gjort några dollaraffärer i Iran menar hon och får också lite minnesförlust när det pratas valutaväxling.

Mamman som hela sitt liv jobbat hårt med enligt egen utsago dubbla jobb, verkar generös och lojal men vill såklart inte heller sätta sina söner på pottkanten.

Och i fupen så ser iaf inte vi några frågor om individer eller aktiviteter från främmande makt.

Ingen fördjupning i Payams evtl besök på Ryska ambassaden osv.

Payams drogrusiga anteckningar innehåller en hel del guldkorn. Förutom det som ligger honom till last bevismässigt i utredningen så finns där kuriosa som mejladressen till Fletch som är lite legend vad gäller fejkade id-handlingar och även en referens till en video på nätet där en mans rumpa skapar lite bekantskap och minst sagt närkontakt med en annan persons näve s a s.

Så mot bakgrund av det som vi vet och det som i ”hemlighet” kan ha tillkommit i förhandlingen i tingsrätten - kommer de bli dömda för brotten?

Peyman sitter rätt illa till vad gäller datorn från 2017 tänker jag men hur blir det med den delen som gäller överlämnandet? Och dollar i all ära men var kommer pengarna ifrån menar man i utredningen?

Känner den där fletch.. frågade han om det.

Han sa att han har ett svagt minne av att det kunde funnits nån peyam/payam som beställt av han under 2014. Det är ju ganska ovanligt namn.
Han kunde dock ej vara säker. Men han kände igen det..

Lite miss av polisen att inte fråga vf han skrivit ner den adressen. Att han letat efter falsklegg stärker ju indicier mot dem.
Citera
2023-05-29, 15:10
Medlem
zuxses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast att domar läcker på förhand händer ju i princip aldrig. Det finns knappt några kända exempel på att detta hänt tidigare. Det enda liknande jag kan komma på var i ett större mål för många år sedan där en journalist lurade en nämndeman genom att ringa denne några timmar innan domen avkunnades och fråga hur denne ville kommentera domen, varvid nämndemannen svarade.

Man får heller inte glömma att Payam Kia sitter i häkte och även om hans restriktioner hävts så handlar det inte om särskilt många personer han kan ha telefonkontakt med - och dessutom kan dessa personer inte ringa till Payam, utan det måste vara Payam som ringer upp dom.

Så om det är som du tror så måste en person som Payam har telefontillstånd till fått reda på domen i förhand (alt. någon annan person som sedan kunde förmedla detta till en person som Payam har telefontillstånd till) och sedan skall Payam turligt nog hunnit ringa upp denna personen och få beskedet om domen som han inte hade en aning om. Det är ju givetvis inte omöjligt, men det är en ganska snårig väg dit.
Du verkar helt bortse från att Payam hade en försvarare som kan ha fått instruktioner långt i förväg om vad han skulle göra om det kom indikationer på att det skulle gå illa. Han skulle ju även ha kunnat besöka Payam om han fått nys om vartåt det lutade.
Läckor skulle ju någon av Payams släktingar ha kunnat skapa (köpa?). Förhandsinfo kan t o m ha skaffats fram av GRU (även om det är svårt att tro att de värderar Payam så högt att de skulle ge sig på en sån operation!
Citera
2023-06-06, 00:39
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Såklart är det jävligt upprörande att spioneriet har inträffat. Kan man inte visa att pengarna kommer från främmande makt finns inget att göra. Det går liksom inte att lite godtyckligt ta pengar för att man tror att ryssarna har gett bort 1,2 miljoner
Grunden i vårt rättssamhälle är att brottet ska bevisas. Oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Att döma utifrån Aftonbladetartiklar påminner ju om hur rättvisa skipas med lynchmobbar. Det brukar inte funka så bra
Nu är han ju iofs dömd för spioneri och jag utgår ifrån att det fanns tyngre domskäl än en Aftonbladetartikel, så jag förstår inte hur ditt resonemang om att man bör betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad är relevant, även om jag naturligtvis håller med.

För att vara väldigt tydlig: Jag tycker alltså inte att man bör ta grabbens pengar utan lagstöd. Däremot tycker jag att lagen borde ge utrymme för att ta hans pengar, utan några krav på att visa att han fått dem i samband med brottet. Vi dömmer liksom ut böter mest hela tiden. Landsförräderi borde, utöver långa fängelsestraff, bestraffas med dryga bötesbelopp. Inget hindrar oss ifrån att stifta sådana lagar, och vi borde ha gjort det för länge sen.
Citera
2023-06-07, 18:11
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nu är han ju iofs dömd för spioneri och jag utgår ifrån att det fanns tyngre domskäl än en Aftonbladetartikel, så jag förstår inte hur ditt resonemang om att man bör betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad är relevant, även om jag naturligtvis håller med.

För att vara väldigt tydlig: Jag tycker alltså inte att man bör ta grabbens pengar utan lagstöd. Däremot tycker jag att lagen borde ge utrymme för att ta hans pengar, utan några krav på att visa att han fått dem i samband med brottet. Vi dömmer liksom ut böter mest hela tiden. Landsförräderi borde, utöver långa fängelsestraff, bestraffas med dryga bötesbelopp. Inget hindrar oss ifrån att stifta sådana lagar, och vi borde ha gjort det för länge sen.

Hur då tydlig?
Du vill alltså inte att domstolarna ska ta pengar godtyckligt men med bakgrund av att andra brott resulterar i böter så ska nu Peymans tillgångar tas ifrån honom trots att det saknas laga stöd?

Eftersom det inte går att bevisa att pengarna kommer från ryssarna så går dom inte att ta.
Det ska vi vara tacksamma för!
Staten ska inte godtyckligt kunna ta medborgarnas egendom utan saklig grund.
Citera
2023-06-07, 19:02
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist

Citat:
Hur då tydlig?
Du vill alltså inte att domstolarna ska ta pengar godtyckligt men med bakgrund av att andra brott resulterar i böter så ska nu Peymans tillgångar tas ifrån honom trots att det saknas laga stöd?

Eftersom det inte går att bevisa att pengarna kommer från ryssarna så går dom inte att ta.
Det ska vi vara tacksamma för!
Staten ska inte godtyckligt kunna ta medborgarnas egendom utan saklig grund.
Nej? Jag vet inte om du trollar, för det är omöjligt att tolka det du citerar på det sättet. Att jag tycker att lagen bör ge utrymme för något betyder naturligtvis inte att jag tycker att domstolarna ska strunta i lagen. Vad man kan göra är att ändra lagen, vilket vi gör hela tiden.

Ditt upprepande om att vi minsann bör ha en rättsstat är en total halmgubbe. Det finns ingen som inte håller med.
Citera
2023-06-12, 14:59
Medlem
TheQues avatar
Peyman överklagar sin dom till HD.

Citat:
Peyman Kia överklagar dom till HD
Den livstidsdömde spionen Peyman Kia överklagar domen till högsta domstolen.

Beskedet kommer drygt två veckor efter att Svea hovrätt fastställt tingsrättens livstidsdom mot Peyman Kia.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...ar-dom-till-hd
Citera
2023-06-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Mamman tycker de fått för hårda straff.

Så går det när man inte har blodsband till Sverige och saknar lojalitet.

Fullkomligt absurt att iranier kan få anställning inom svensk säkerhetspolis, och tillgång till den typ av information om rikets säkerhet som de ändå fick. Å andra sidan, vad kan man förvänta sig med dagens hjärndöda mentalitet i samhället. "Inga rasister på våra gator" borde vara "Inga förrädare på våra myndigheter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in