Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-25, 21:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Borde handla om Iran men det kan vara mer än så, han kan ha dokument om smutsiga affärer UD (det vill säga Socialdemokraterna) hade/har med Iran. Wallström tvingades avgå av okänd anledning till exempel, SÄPO-chefen avgick.

Jag är inte så säker på att det handlar om Iran. Alltså, hans koppling till Iran utgör ju i SÄPO:s ögon i sig en potentiell säkerhetsrisk. Inte minst givet att Iran är ett av tre av SÄPO utpekade länder som har spioner i Sverige. Men jag tänker att innan en anställning är den biten (risken)
väldigt rigoröst genomgången. Men samtidigt - visst kan man tycka att hans ursprung skulle vara en slump är osannolikt.

Klas Friberg jobbade inte på SÄPO när de misstänkta brotten ska ha inträffat.
Citera
2021-09-25, 22:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är inte så säker på att det handlar om Iran. Alltså, hans koppling till Iran utgör ju i SÄPO:s ögon i sig en potentiell säkerhetsrisk. Inte minst givet att Iran är ett av tre av SÄPO utpekade länder som har spioner i Sverige. Men jag tänker att innan en anställning är den biten (risken)
väldigt rigoröst genomgången. Men samtidigt - visst kan man tycka att hans ursprung skulle vara en slump är osannolikt.

Han ska ha kommit till Sverige 5 år gammal som flykting. Så han kan ju knappast ha blivit tränad som sovande agent i Iran.
Däremot påstår denna förening för persiska regimmotståndare att det gäller just Iran:
https://www.fffi.se/2021/09/23/sapos...neri-for-iran/

Jag gissar att det gått till ungefär såhär:
Säpo har troligen hållit någon form av uppsikt på hans förehavanden sedan han lämnade sin tjänst där.
I närtid har han försökt något som gjort att Säpo känt sig tvungna att ingripa.
De har fått kännedom om att han stod i akt att lämna ut information som han suttit på.
De har dock inte lyckats belägga skälig misstanke om ett fullbordat utlämnande till främmande makt (spioneri).
Därför ändrades häktningsgrunden till grov obehörig befattning.
Att man ändrade brottsrubricering pekar antingen på att uppgifterna inte hade lämnats över ännu, eller att det inte är klart om mottagaren representerade Iran.
Citera
2021-09-25, 22:18
Medlem
Savethetigerss avatar
Tehran’s Spy Arrested in Sweden: A Grim Reminder of Rooted Terrorism in Europe

https://www.ncr-iran.org/en/news/teh...ism-in-europe/
Citera
2021-09-25, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Han ska ha kommit till Sverige 5 år gammal som flykting. Så han kan ju knappast ha blivit tränad som sovande agent i Iran.
Däremot påstår denna förening för persiska regimmotståndare att det gäller just Iran:

Säpo har troligen hållit någon form av uppsikt på hans förehavanden sedan han lämnade sin tjänst där.
De har fått kännedom om att han stod i akt att lämna ut information som han suttit på.
De har dock inte lyckats belägga skälig misstanke om ett fullbordat utlämnande till främmande makt (spioneri).
Att man ändrade brottsrubricering pekar antingen på att uppgifterna inte hade lämnats över ännu, eller att det inte är klart om mottagaren representerade Iran.

Men jösses Amalia, snubben ÄR ju Säpo/must. Vad fan säkerhetstjänsten gör i högre befattningar på Livsmedelsverket är ett mysterium. Att man håller koll på vad jepparna där håller på med tar jag för givet, men det där andra kanske blir lite väl överdrivet? Livsmedels-stasiagenten med rätt att charma GD’n till något tokeri måhända?

De sög ju in honom för något gammalt skit. Det är garanterat ett maktspel.
Citera
2021-09-25, 23:44
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Men jösses Amalia, snubben ÄR ju Säpo/must. Vad fan säkerhetstjänsten gör i högre befattningar på Livsmedelsverket är ett mysterium. Att man håller koll på vad jepparna där håller på med tar jag för givet, men det där andra kanske blir lite väl överdrivet? Livsmedels-stasiagenten med rätt att charma GD’n till något tokeri måhända?

De sög ju in honom för något gammalt skit. Det är garanterat ett maktspel.

Precis som du säger, detta är ett maktspel. Han har möjligen besökt krigsarkivet eller mejlat en under 2014 år ohemlig lista eller liknande till en kompis som idag, 2021 fått Försvarsmakten, Säpo att gå i taket på grund av ett förändrat omvärldsläge.
Citera
2021-09-26, 00:13
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Precis som du säger, detta är ett maktspel. Han har möjligen besökt krigsarkivet eller mejlat en under 2014 år ohemlig lista eller liknande till en kompis som idag, 2021 fått Försvarsmakten, Säpo att gå i taket på grund av ett förändrat omvärldsläge.

Lindade GD’n runt lillfingret och knullade henne måhända?
Citera
2021-09-26, 03:41
Medlem
ichessys avatar
Huset där P'ymen bor är blurrat i Google Street View

https://www.google.se/maps/place/H%C...1!4d17.6138588
Citera
2021-09-26, 08:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Spekulera gärna men ni kommer inte att få veta något av vikt. Inte allvarlighetsgraden, inte aktualitetsgraden, inte vad det egentligen handlar om. Inte om han jobbat för främmande makt och inte vilka vilken främmande makt.
Citera
2021-09-26, 08:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Klas Friberg jobbade inte på SÄPO när de misstänkta brotten ska ha inträffat.
Vet att Friberg inte jobbade där då, han kan ha tröttnat när han hört om Peym*n och inte vill ta i den smutsiga byken.

SÄPO förstår nog inte hur dumt det är att ha att göra med vissa personer från Iran, Irak. De har släkthistoria hundratals år bakåt. De har noll lojalitet med ett litet skitland som Sverige. De har gott om pengar och släkten har förmodligen uppfostrat Peym*n och överfört en historia som gett honom en grandios självbild och ett större mål. En "persisk prins" hos fienden i väst.
Citera
2021-09-26, 08:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Varför lämnade han SÄPO 2015, vad hände då kan man undra. Det lär vi inte få veta heller. Visst, SÄPO har hög personalomsättning men han slutade när Löfvén öppnade Sveriges gränser?
Citera
2021-09-26, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Varför lämnade han SÄPO 2015, vad hände då kan man undra. Det lär vi inte få veta heller. Visst, SÄPO har hög personalomsättning men han slutade när Löfvén öppnade Sveriges gränser?

“Slutar” man från säkerhetstjänsten? Min gissning är att man har vissa böjelser för hemlisar och smaskigheter man kan använda mot andra.

Smuts och skit som normala individer skyr som pesten. 🤢🤮

Iranier är till 90% SD. Fråga någon random iranier vad denne anser om en arab eller afrikan om du tvivlar på mig. Huruvida det är kulturellt via modersmjölken eller (epi)genetiskt betingat kan diskuteras.

Så visst kan det vara så att den här raggaren snärjde folk på Livsmedelsverket på grund av sin politiska läggning.
Citera
2021-09-26, 15:01
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN

Tror jag inte. I så fall är det minst två föreningar för persiska regimkritiker som gör sig skyldiga till förtal, se länkar tidigare i tråden med klockrena utpekanden med namn och bild. De verkar väldigt säkra på sin sak, ungefär som att de vetat att detta pågått länge men inte gått ut med det förrän misstanken blev officiell.

Det kan ju vara så att PK skaffade sig tillgång till informationen för många år den, men att kontakter med främmande makt i syfte att lämna över den blivit avslöjade först nu. Det här är nog inte killen som mejlar över hemliga filer till Iran utan han är säkerligen ytterst diskret. Skulle till exempel Encrochat kunna vara inblandat även här?
Eftersom åklagaren inte lyckades nå upp till skälig misstanke för spioneri så har man valt att gå på obehörig befattning och brottstillfällena (datumen) blir då när informationen plockades ut.

Skulle också tro att man jobbar intensivt för att komma upp i en misstanke om spioneri på sannolika skäl. Åklagaren får inte väcka åtal för brott där man inte tror att bevisen håller för en fällande dom.

SR har precis lagt ut en kort extrapodd om gripandet. Där sägs bla att PK var anhållen i sin frånvaro i fem dagar innan gripandet.
https://sverigesradio.se/avsnitt/top...-greps-av-sapo
Senast redigerad av HowLongIsNow 2021-09-26 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in