Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag är inte så säker på att det handlar om Iran. Alltså, hans koppling till Iran utgör ju i SÄPO:s ögon i sig en potentiell säkerhetsrisk. Inte minst givet att Iran är ett av tre av SÄPO utpekade länder som har spioner i Sverige. Men jag tänker att innan en anställning är den biten (risken)
väldigt rigoröst genomgången. Men samtidigt - visst kan man tycka att hans ursprung skulle vara en slump är osannolikt.
Han ska ha kommit till Sverige 5 år gammal som flykting. Så han kan ju knappast ha blivit tränad som sovande agent i Iran.
Däremot påstår denna förening för persiska regimmotståndare att det gäller just Iran:
https://www.fffi.se/2021/09/23/sapos...neri-for-iran/
Jag gissar att det gått till ungefär såhär:
Säpo har troligen hållit någon form av uppsikt på hans förehavanden sedan han lämnade sin tjänst där.
I närtid har han försökt något som gjort att Säpo känt sig tvungna att ingripa.
De har fått kännedom om att han stod i akt att lämna ut information som han suttit på.
De har dock inte lyckats belägga skälig misstanke om ett fullbordat utlämnande till främmande makt (spioneri).
Därför ändrades häktningsgrunden till grov obehörig befattning.
Att man ändrade brottsrubricering pekar antingen på att uppgifterna inte hade lämnats över ännu, eller att det inte är klart om mottagaren representerade Iran.