Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-18, 20:36
Medlem
Ok det är två iranier som har haft tillgång till hemlig information. De har sannolikt spionerat för iran. Kan detta ha lett till att människor mist livet?

Det är en fråga jag skulle vilja ha svar på.
Citera
2021-11-18, 20:44
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neutralabosse
Ok det är två iranier som har haft tillgång till hemlig information. De har sannolikt spionerat för iran. Kan detta ha lett till att människor mist livet?

Det är en fråga jag skulle vilja ha svar på.

Med åklagarna Ljungqvist & Lindqvist i spetsen kan det lika gärna vara så att de misstänka lämnat ut matsedeln för restaurangen på Högkvarteret samt hos Säkerhetspolisen systematiskt och de bedömer att det skulle medföra ett "synnerligt men" för rikets säkerhet om främmande makt får kännedom om svenskarnas traditioner om ärtsoppa och pannkaka på torsdagar. "Misstankarna har stärkts och fortgått då en av de misstänka männen nu mera arbetar på livsmedelsverket"

Inget förvånar längre med dessa herrar i farten.
Senast redigerad av AllarN 2021-11-18 kl. 21:13.
Citera
2021-11-18, 20:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonforhud
Ja någon form av cover är väl bra när utländsk makt betalar en.

Företaget har ju nollomsättning. Men visst, det kan ju kanske varit syftet från början att pengar skulle komma in via det.
Citera
2021-11-18, 20:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Nä märkligt lite, enda som jag noterade var att en styrelse suppl. i bolaget, som du nämner, även den har en anonym tillvaro på nätet och har visat intresse på linkedin för Volvo cars och Volvo constructions. Men det verkar också otroligt långsökt. Behöver inte ha ngt samband alls eller kännedom om ngt.

Säker på att det är rätt PaK du kollade på? På LinkedIn.
Citera
2021-11-18, 21:05
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säker på att det är rätt PaK du kollade på? På LinkedIn.
Kollade på den 3.e personen ansluten som Styrelsesuppleant till bolaget. Personen behöver inte alls ha med saken att göra (vad bröderna sysslat med). Men nyfiken i en strut lite var jag. Där dök volvo upp. Men det kan ju vara en slump. Annars är det ju helt tomt.
Citera
2021-11-18, 21:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Kollade på den 3.e personen ansluten som Styrelsesuppleant till bolaget. Behöver inte ha med saken att göra. Men nyfiken i en strut.

Ja den personen (SD) verkar ju inte så anonym. Finns med bilder på Facebook osv..

Trodde du menade PaK.
Citera
2021-11-18, 21:07
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Den äldres namn är ute i tråden sedan länge. Gällande den yngre brodern skulle jag gissa att det är mannen som är skriven på samma adress som den först anhållne.

Verkar föra en väldigt anonym tillvaro på nätet. Står som huvudman på ett aktiebolag som sedan bildandet för några år sedan vare sig haft intäkter eller kostnader. Hittar överhuvudtaget inget annat.

kan du länka?
Citera
2021-11-18, 21:46
Medlem
En enkel killgissning är att en iranier i Sverige kan ha en del ömma punkter som en ryss eller kines kan trycka på tills dess att det kommer fram hemligstämplad info. För att inte tala om två iranier.
Citera
2021-11-18, 22:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
En enkel killgissning är att en iranier i Sverige kan ha en del ömma punkter som en ryss eller kines kan trycka på tills dess att det kommer fram hemligstämplad info. För att inte tala om två iranier.

Jag tänkte faktiskt i liknande banor... Det verkar vara tillräckligt goda relationer mellan Moskva och Teheran för att det ska vara trovärdigt att ryssarna använder både piska och morot. Dels betala bra och dels förklara att släkten i Iran sitter illa till om bröderna skulle försöka något knep med SÄPO.
Citera
2021-11-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok

Men i 10 år, varav de senaste 5-6 åren utan uppgifter från Säpo/Försvarsmakten?
Citera
2021-11-18, 22:35
Medlem
Troians avatar
Funderar på PaK. Nu vet ju vi, eller åtminstone inte jag, med hundra procent säkerhet att PaK ens är en bror. Det kan ju vara en inneboende kusin eller nåt, som har samma efternamn. Det kan också finnas mer än en lillebror.

Men om vi antar att det är PaK som senast begärts häktad, så undrar jag om det kan vara så att han kommit senare till Sverige PeK. Det då givet att han bor inneboende (eller åtminstone är skriven där), och att det bortsett från bolagsengagemanget inte finns ett spår på nätet. Nästan alltid om man är född och uppvuxen i Sverige finns det något gammalt idrottsresultat, listning Stayfriends eller så.

Om han kom hit senare, kan det då vara så att han har kontakter med den iranska regimen, och värvat PeK? Kan det till och med vara så att han är utsänd endast för det syftet? Att PaK haft rollen som källdrivare, medan PeK utgjort källan.

Framgår väl av häktningspapperena imorgon om han begärt tolk. Det säger väl i så fall kanske något om hur pass integrerad han är.
Citera
2021-11-18, 22:48
Medlem
Citat:
Funderar på PaK. Nu vet ju vi, eller åtminstone inte jag, med hundra procent säkerhet att PaK ens är en bror. Det kan ju vara en inneboende kusin eller nåt, som har samma efternamn. Det kan också finnas mer än en lillebror.

Men om vi antar att det är PaK som senast begärts häktad, så undrar jag om det kan vara så att han kommit senare till Sverige PeK. Det då givet att han bor inneboende (eller åtminstone är skriven där), och att det bortsett från bolagsengagemanget inte finns ett spår på nätet. Nästan alltid om man är född och uppvuxen i Sverige finns det något gammalt idrottsresultat, listning Stayfriends eller så.

Om han kom hit senare, kan det då vara så att han har kontakter med den iranska regimen, och värvat PeK? Kan det till och med vara så att han är utsänd endast för det syftet? Att PaK haft rollen som källdrivare, medan PeK utgjort källan.

Framgår väl av häktningspapperena imorgon om han begärt tolk. Det säger väl i så fall kanske något om hur pass integrerad han är.

PaK är PeK's lillebror.
Vet inte om han är född i Sverige, men PeK kom hit som 4-5 åring va? PaK är född 87.
PaK behöver definitivt inte tolk.
Båda talar utmärkt svenska.
Tror inte du skulle höra att PeK är iranier om du bara talade med honom i telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in