Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-04-02, 23:25
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Kemikalier och smakämnen. Syntetiskt framställd "fruktjuice" med andra ord.

Det är tillbaka rötterna för just Fanta. Kallades "leftover of leftovers" av Coca-Cola Tysklands chef när den uppfans. Namnet Fanta(stic) från att de gjorde det omöjliga - fick fram en välsmakande läsk från sockerbetor, vassle och det som var kvar av äpplen (fläder i Nederländerna) när man redan extraherat all smak. Det har aldrig varit nån kvalitetsprodukt direkt. Tvärtom så är ju hela existensberättigandet att "man gjorde det omöjliga av ingenting".

Vill man ha kolsyrad fruktjuice finns det bättre alternativ.
Citera
2024-04-03, 00:32
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Kemikalier och smakämnen. Syntetiskt framställd "fruktjuice" med andra ord.

ALLT är kemikalier. Vatten är en kemikalie.
Citera
2024-04-04, 23:51
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
ALLT är kemikalier. Vatten är en kemikalie.

Det var inte min poäng utan snarare att det är skillnad på organiska och syntetiska recept.
Citera
2024-05-03, 17:03
Medlem
Nu är även vanlig 7up förstörd med aspartam.
Vilka drycker finns det kvar som enbart innehåller socker?
Citera
2024-10-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qarpz
Nu är även vanlig 7up förstörd med aspartam.
Vilka drycker finns det kvar som enbart innehåller socker?

3-4 gånger per år brukar jag köpa vad jag kallar de tre musketörerna - en Coca Cola, en Fanta och en Sprite på glasflaska. Att köpa läsk på burk, eller ännu värre; plastflaska, anser jag vara en skymf. Senaste gången fick jag tag på en Coca Cola och Sprite med bara vanligt socker. Fantan fick istället bytas ut mot en Zingo då det bara var Zingo som enbart innehöll vanligt socker. Fantan innehöll en blandning mellan vanligt socker och aspartam.

Någon gång har jag istället köpt så kallad finläsk, t.ex. Fentimans Curiosity Cola, eller de där italienska citrusläskarna (Aranciata är min favorit). Dessa flaskor kan dock kosta uppemot 30 kr per flaska, och innehåller bara 20-27,5 cl läskeblask. Förr i tiden hade varje livsmedelsbutik ett stort sortiment av läsk på back, och aspartamvarianterna hade motsatt färg på etiketten så att ingen skulle ta fel. Numera finns det bara Vichy vatten och lättöl på back i de få affärer som fortfarande har backar.
Citera
2024-12-29, 01:57
Medlem
Det är nästan lite skrattretande att de sparkar ut sina kunder som uppskattat fanta för exakt vad den är i så många år.

För det är precis vad som händer. Jag kan inte dricka någon dryck med sötningsmedel, för det smakar rent kamelpiss och smaken lämnar ju inte käften heller.

Och det verkar också så urbota korkat, det finns ju redan fanta i diet variant? Vad blir liksom skillnaden när den vanliga nu också smakar skit? Det räcker med lite sötningsmedel, känns direkt och smittar ner hela smaken.

För mig funkar just nu dock Zingo och Icas egna Apelsin läsk som inte har sötningsmedel. Aldrig mer en fanta för min del.

Samma är der med vanliga Pepsi som nu också har sötningsmedel. Det är bye bye direkt. Hur korkat är inte det, skjuta ut sig helt ur konkurrensen med Coca Cola.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in