Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Är mer inne på att jag hellre ser fall uppklarade som innebär att en gåta blir löst, än att man hittar en kropp för ett fall där man redan med största säkerhet redan vet vad som har hänt.
Och då hamnar uppmärksammade fall som Patrik, Mattias och Helena en bit ner på önskelistan, enligt ovan synsätt. (Patrik självmord, Mattias självförvållat, Helena mördad).
Så Varbergs-Mikael, Australien-Castor och Halmstad-Fangohr är liksom mer intressanta när det gäller frågan "vart tog dom egentligen vägen?". Alla tre är ju dessutom potentiellt levande, vilket gör de fallen lite speciella. Placeras högt.
Dahlsjö-fallet överst på listan. Självklart.
Om Helenafallet innehåller hela händelseförloppet inkl en GM, så nr 2.
Kanske att dom där seglarna från Helsingborg bör in på listan också.
Kanske finns andra som är mer intressanta, egentligen. Men har inte följt alla, så kan inte uttala mig om alla.
En person kan också dyka upp frivilligt som t. ex. killen som var försvunnen i USA under 10 års tid eller mannen som var försvunnen i över 30 år och gav sig tillkänna i Danmark.
Utöver dessa tre fall du tar upp så finns det ett fjärde liknande. Det är
Christer Poka, Paris, 1985. Enligt mig i a f ett mycket intressant och märkligt försvinnande. Pokas namn omnämns även i Palmeutredningen.
När det gäller
Svensson och
Bjerler, Öresund, 1966 så får man väl anta att de drunknade men ett mycket märkligt fall är det.