Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-07, 16:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teori.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
]Oavsett om någon var våldsam mot henne eller ej, så är det uppenbart att någon fanns där när hon avled och denna någon gjorde sig av med kroppen.[/b] Hon har absolut inte klättrat runt i snåren på billingsluttningen eller efter den långa promenaden (lång även för friska människor) till Gullbergshallen, istället för att gå hem, gått förbi hemmet och traskat vidare ut i skogen kring Karstorp och gått ner sig där. Jag har dessutom aldrig hört talas om någon som fastnat med så mycket som en fot i den skogen. Det är inte sankt nog. Nej, någon körde henne och något otrevligt hände, men nu är det för sent att leta reda på denna någon.

Det stämmer och denne någon lär med största sannolikhet ha varit en man.

När hon kom till baksidan av Gullbergshallen så måste hon ha fått skjuts. Hon var pigg och var inte trött. Denne man med bil kan ha kört på henne men jag tror inte det handlade om ett mord utan mer en olycka. Den försvunna kan också ha avlidit av skräck. Åskan gick och hon var livrädd för alla blixtar och knallar. Dessutom var hon märkligt nog också rädd för män.

Även i detta fall kommer vi aldrig att få svar på våra frågor.

(FB) Fallet Rakel: Rakel Börjesson, Skövde, 1980
Citera
2022-03-12, 10:10
Medlem
Fick inte med Jane Horney Granberg bland mina fall. Hon är väl ett gränsfall för det är ganska fastställt att hon mördades, men det finns ingen kropp och enligt texten i länken var hon fortfarande inte dödförklarad 2020.

https://www.skbl.se/sv/artikel/EbbaCharlottaJaneHorney
Citera
2022-03-12, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket omskrivet förvinnande/mord 1945.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Fick inte med Jane Horney Granberg bland mina fall. Hon är väl ett gränsfall för det är ganska fastställt att hon mördades, men det finns ingen kropp och enligt texten i länken var hon fortfarande inte dödförklarad 2020.

https://www.skbl.se/sv/artikel/EbbaCharlottaJaneHorney

JHG blev mördad men hennes kropp hittades aldrig så därför har detta förblivit ett olöst försvinnande.

Ett politiskt försvinnande/mord under andra världskrigets slut. Antagligen hamnade hon i vattnet i Öresund. Ett verkligen mycket omskrivet fall.
Citera
2022-03-13, 21:23
Medlem
Det finns två fall som jag har tänkt en hel del på genom åren och det är Max Castor och Yasmin Sassi. Även om de flesta personer vars försvinnanden är olösta efter flera år troligtvis är döda(genom naturliga orsaker eller mord) tror jag ändå att det finns en mindre möjlighet att någon(eller båda av dessa fortfarande är i livet. Framförallt när det gäller Yasmin är min bild av det jag har läst att familjen vet mer än vad dom har berättat. Jag hoppas att hon lever vidare någonstans under en ny identitet.

Det finns ett annat fall som jag läste om förut men där jag inte kan komma ihåg namnet på personen. Det var en man från Finland(alternativt med ett finskklingande namn) som försvann under en tur med Finlandsbåten. Någon hade sett honom med två asiatiska kvinnor som hade uppgett falska namn i samband med när dom gick på båten, men varken mannen eller kvinnorna har någonsin hittas. Är det ett fall som någon känner igen?
Citera
2022-03-13, 22:43
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Det finns två fall som jag har tänkt en hel del på genom åren och det är Max Castor och Yasmin Sassi. Även om de flesta personer vars försvinnanden är olösta efter flera år troligtvis är döda(genom naturliga orsaker eller mord) tror jag ändå att det finns en mindre möjlighet att någon(eller båda av dessa fortfarande är i livet. Framförallt när det gäller Yasmin är min bild av det jag har läst att familjen vet mer än vad dom har berättat. Jag hoppas att hon lever vidare någonstans under en ny identitet.

Det finns ett annat fall som jag läste om förut men där jag inte kan komma ihåg namnet på personen. Det var en man från Finland(alternativt med ett finskklingande namn) som försvann under en tur med Finlandsbåten. Någon hade sett honom med två asiatiska kvinnor som hade uppgett falska namn i samband med när dom gick på båten, men varken mannen eller kvinnorna har någonsin hittas. Är det ett fall som någon känner igen?
Niku Patronen som försvann från en färja mellan Åbo och Stockholm.
(FB) Försvinnanden på Finlandsbåtarna: Niku Patronen, 2006
Senast redigerad av pudellus 2022-03-13 kl. 23:02.
Citera
2022-03-14, 12:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många olösta försvinnanden på färjorna.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Niku Patronen som försvann från en färja mellan Åbo och Stockholm.
(FB) Försvinnanden på Finlandsbåtarna: Niku Patronen, 2006

På färjorna mellan Sverige och Finland har tyvärr många olösta försvinnanden skett under årtiondernas lopp. Många lär nog handla om olyckor men även orsakerna självmord och mord måste ha förekommit.
Citera
2022-03-21, 23:14
Medlem
Mullrets avatar
Stefan Svensson och Thomas Bjerler, som försvann med sin segelbåt Lecta på Öresund den 20 juli 1966. De är spårlöst försvunna, som uppslukade av havet. Och än idag vet ingen vad som egentligen hände Stefan och Thomas.

Mycket märkligt.. Och många spekulationer.
Citera
2022-03-22, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände på natten mot den 21 juli 1966?

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Stefan Svensson och Thomas Bjerler, som försvann med sin segelbåt Lecta på Öresund den 20 juli 1966. De är spårlöst försvunna, som uppslukade av havet. Och än idag vet ingen vad som egentligen hände Stefan och Thomas.

Mycket märkligt.. Och många spekulationer.

Ja än idag är det ingen som vet vad som egentligen hände dem - Stephan och Thomas bara försvann utan ett enda spår.

Har naturligtvis precis som du också skriver förekommit många teorier under årens lopp.

(FB) Seglarna som försvann: Stephan Svensson o. Thomas Bjerler Helsingborg 1966
Citera
2022-03-22, 14:58
Medlem
Mullrets avatar
Även kring denna filur vill man gärna veta vad som hände.

Carl-Eric Björkegren, född 9 oktober 1920 i Eslöv, Malmöhus län, försvunnen 2 juni 1994 i Viken, Skåne (dödförklarad 11 november 2005 av Stockholms tingsrätt), var en svensk direktör, konstsamlare och affärsman.

Även om det ryktas rätt starkt att Pierre, butlern, låg bakom försvinnandet.
Citera
2022-03-24, 00:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På färjorna mellan Sverige och Finland har tyvärr många olösta försvinnanden skett under årtiondernas lopp. Många lär nog handla om olyckor men även orsakerna självmord och mord måste ha förekommit.

En kinesisk tjej som var i Sverige och studerade och hade precis fått ett toppjobb i något europeiskt land försvann på en Sverige-färja, hon var med sina kompisar och älskade att titta på soluppgången, så hon gick i väg tidigt på morgonen från hytten och blev aldrig sedd igen.

Hon ramlade med all sannolikhet överbord.
Citera
2022-03-24, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tjej från Kina försvunnen på färja.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En kinesisk tjej som var i Sverige och studerade och hade precis fått ett toppjobb i något europeiskt land försvann på en Sverige-färja, hon var med sina kompisar och älskade att titta på soluppgången, så hon gick i väg tidigt på morgonen från hytten och blev aldrig sedd igen.

Hon ramlade med all sannolikhet överbord.

Kommer väl ihåg det här försvinnandet.

Ja med all sannolikhet ramlade hon överbord - med eller utan "hjälp". Kanske en tragisk olycka.
Citera
2022-03-25, 08:51
Medlem
Chrinolinas avatar
Mattias i Ljungby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in