• 1
  • 2
2021-09-28, 19:02
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malsori254
Jag det ligger över vattenytan, och ja jag var lite inne på nivåsensorn. Antagligen är det något med nivåsensorn eller kretskortet helt .. Kanske någon mer som är kunning ?

Nu är det flera år sedan jag höll på laga bla tvättmaskiner, men då hette nivå vakten "presstotstat" och var en dosa , rund som en snusdosa med en massa kopplingsstift på ovansidan när kablar anslöts , på undersidan satt där en liten slanga anslutning och på denna en svart gummislang som gick ner under maskinen och om jag inte minns fel av ansluten på en likadan slanganslutning vid pumpen på den sida som var inåt trumman, dvs "slangen" fylldes med vatten och tryckte då in luft framför sig som pressade in pressotstaten så den slog av ( vid ett förinställt tryckvärde)

Det som kunde hända då var att slagen blev igensatt med skit , smuts nere vid pumpen och då kände ju inte presstostaten av trycket utan maskinen överfyllde.

Kolla om du ser något liknande , men idag kan det vara elektronisk grej , fast gummislangen och dessa anslutning bör vara samma.
Man lossar slangen vid tryckvakten/presstostaten och blåser in luft , helst tryckluft för blåsa den ren.
Citera
2021-09-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nu är det flera år sedan jag höll på laga bla tvättmaskiner, men då hette nivå vakten "presstotstat" och var en dosa , rund som en snusdosa med en massa kopplingsstift på ovansidan när kablar anslöts , på undersidan satt där en liten slanga anslutning och på denna en svart gummislang som gick ner under maskinen och om jag inte minns fel av ansluten på en likadan slanganslutning vid pumpen på den sida som var inåt trumman, dvs "slangen" fylldes med vatten och tryckte då in luft framför sig som pressade in pressotstaten så den slog av ( vid ett förinställt tryckvärde)

Det som kunde hända då var att slagen blev igensatt med skit , smuts nere vid pumpen och då kände ju inte presstostaten av trycket utan maskinen överfyllde.

Kolla om du ser något liknande , men idag kan det vara elektronisk grej , fast gummislangen och dessa anslutning bör vara samma.
Man lossar slangen vid tryckvakten/presstostaten och blåser in luft , helst tryckluft för blåsa den ren.

Ok, iaf något att gå på att och testa. Det för bli imorgon att lokalisera det du pratar om och försöka göra rent där.

nu när taket på maskinen inte sitter på så ser jag vad du menar, frågan är om det inte är fel på den då iaf. för ventilen som jag var inne på först fungerar då den endast inte stänger när den ska byta vattnet i maskinen. han stänger när man precis ska köra ett program och trumman är full med så mycket vatten den ska ha. Men frågan är då, om det skulle vara fel på pressostaten så borde maskinen få fel nivå med vatten redan från början ? dvs när man startar ett program ? Som sagt problem kommer endast när den ska bytta vattnet 10 min in i programmet. Kanske är något helt annat som spökar ?
Senast redigerad av malsori254 2021-09-28 kl. 20:22.
Citera
2021-09-29, 06:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ok, iaf något att gå på att och testa. Det för bli imorgon att lokalisera det du pratar om och försöka göra rent där.

nu när taket på maskinen inte sitter på så ser jag vad du menar, frågan är om det inte är fel på den då iaf. för ventilen som jag var inne på först fungerar då den endast inte stänger när den ska byta vattnet i maskinen. han stänger när man precis ska köra ett program och trumman är full med så mycket vatten den ska ha. Men frågan är då, om det skulle vara fel på pressostaten så borde maskinen få fel nivå med vatten redan från början ? dvs när man startar ett program ? Som sagt problem kommer endast när den ska bytta vattnet 10 min in i programmet. Kanske är något helt annat som spökar ?

Kan vara så att när maskinen är tom och stått ett tag är skräpet/geggan inne i rör, slangar "torr" så luft kan passera till tryckvakten ändå.

Efter ett tag med blötläggning och uppvärmning sväller skräpet/geggan och blockerar slangens luft flöde (andra vattenintaget)

Bara min teori

Men testa blås ren tryckslang från presstostaten och se om det gör skillnad, helt rengöra i det rör eller luft kammare där slangen ansluter under maskinen, om det är möjligt och återkomligt.
testa blåsa slangen först.
Citera
2021-09-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan vara så att när maskinen är tom och stått ett tag är skräpet/geggan inne i rör, slangar "torr" så luft kan passera till tryckvakten ändå.

Efter ett tag med blötläggning och uppvärmning sväller skräpet/geggan och blockerar slangens luft flöde (andra vattenintaget)

Bara min teori

Men testa blås ren tryckslang från presstostaten och se om det gör skillnad, helt rengöra i det rör eller luft kammare där slangen ansluter under maskinen, om det är möjligt och återkomligt.
testa blåsa slangen först.

Jag har skruvat ner hela skiten och gjort rent där det går. blåst i alla rör, och dem jag ska kunna blåsa igenom har jag kunnat blåsa igenom. det är något som har gått paj, frågan är vad, för det är så ologiskt asså. Får tips om ventiler, men vadå ? skulle dem funka bara i vissa situationer? tror inte det, samma sak med vakten, skulle det vara något galet där så skulle väl inte maskinen fylla vatten som den ska köra programmet och sedan när han ska byta vatten så får den spelet ? låter konstigt
Senast redigerad av malsori254 2021-09-29 kl. 13:51.
Citera
2021-09-29, 21:20
Medlem
Någon mer måste ju kunna hjälpa till
Citera
2021-10-03, 16:26
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Någon mer måste ju kunna hjälpa till

I fall du inte kallat på reparatör här:

Finns en sida där man ställer frågor till någon med erfarenhet. Bra att bokmärka.
Du måste vara medlem för att se postade bilder. Du kan läsa posterna men för bilderna måste du ha konto-du fixar det på några sekunder. Kostar inget.

https://www.byggahus.se/
Här är länk också till några som haft problem med sina tvättmaskiner

https://www.byggahus.se/forum/thread...ntligt.420353/
Citera
2021-10-04, 16:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det är en Cylinda FTTK modell dvs tvätt och tork som blivit konstig. Maskinen beter sig underligt då den ska byta ut vattnet i maskinen vilket sker ca 10-15 min in i programmet. När den tömmer vattnet så tar den in nytt men slutar aldrig att ta in och ett fel meddelande visar sig där det står " Överfölde stäng av kranen"

Jag har bra fall i avloppsslangen och testat olika höjder, enda gången jag kommer vidare de momenten är om jag stänger av kranen precis då kan tömmer och låta tömma klart innan jag drar igång kranen igen och den tar in nytt vatten. uteslöt Inloppsventilen då han stänger och öppnar vid vissa tillfällen och den drar inte in vatten när maskinen är avstängd. De enda jag kan tänka mig är kretskortet att det är ett el fel eventuell någon sensor som mäter hur mkt vatten som är i trumman. VI ska flytta inom 2 år och vill inte lägga pengar på en dyr maskin och vågar inte ta hem ett kretskort ifall det inte är problemet då ett kostar runt 2k. Någon som är haj på tvätt maskiner !?

Tacksam för all hjälp man kan få.

Det fetade..

Vad händer om du ..
Klämmer åt slangen ( med en tång) till presstostaten /Nivåvakten när den tömmer och sedan släpper den när maskinen är tom?

Klämmer åt slangen när den tar in vatten första ggr ? Börja den överfylla då direkt.

blåser in i slangen när maskinen tar in vatten ? ( bör ju stoppa vatteninförsel då )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in