Citat:
Ursprungligen postat av
malsori254
Jag det ligger över vattenytan, och ja jag var lite inne på nivåsensorn. Antagligen är det något med nivåsensorn eller kretskortet helt .. Kanske någon mer som är kunning ?
Nu är det flera år sedan jag höll på laga bla tvättmaskiner, men då hette nivå vakten "presstotstat" och var en dosa , rund som en snusdosa med en massa kopplingsstift på ovansidan när kablar anslöts , på undersidan satt där en liten slanga anslutning och på denna en svart gummislang som gick ner under maskinen och om jag inte minns fel av ansluten på en likadan slanganslutning vid pumpen på den sida som var inåt trumman, dvs "slangen" fylldes med vatten och tryckte då in luft framför sig som pressade in pressotstaten så den slog av ( vid ett förinställt tryckvärde)
Det som kunde hända då var att slagen blev igensatt med skit , smuts nere vid pumpen och då kände ju inte presstostaten av trycket utan maskinen överfyllde.
Kolla om du ser något liknande , men idag kan det vara elektronisk grej , fast gummislangen och dessa anslutning bör vara samma.
Man lossar slangen vid tryckvakten/presstostaten och blåser in luft , helst tryckluft för blåsa den ren.