Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-30, 03:04
Bannlyst
Börjar totalt flippa snart. Kommer ha ihälj något. Orkar inte mde grannar mer. Vill inte ha nån vid sidan om mig, nedanför mig, ovanför mig eller diagonalt runt om kring mig oavsett höjd och längd. Vill bo på landet eller åtminstone 200 meter från närmsta granne!

Tänker att mitt hus ska ett stort rum med 15*15 meter på varje sida, köket vid ett hörn och sängen vid ett annat, TV dator. Det ska vara byggt väldigt billigt, gärna av trä. Badrummet ska vara utanför 15*15 meter ytan, jag kanske adderar ett litet rum också.

Hur mycket kan jag få detta byggt för på landet, utanför storstäderna, 10- 20 mil utanför? Eller säg Norrland. Behöver inte vara nåt speciellt golv, Vill bara ha en sån öppen yta.

Kan jag fixa detta för 1.5 miljon eller mindre?

Vill kunna se på TV högt, lyssna till musik, och skrika för mig själv utan att hela tiden vara så begränsad.

Blir 15 meter på varje sidan mycket? Ska man sänka till 10-12?
Citera
2021-09-30, 07:15
Medlem
OriginalGangsterss avatar
https://www.expressen.se/nyheter/spo...tt-i-sverige-/
"En helt tom gata i Folkesta. Ett hus i Folkesta i Eskilstuna." Huset i Folkesta bode inte kosta alltför mycket.
Citera
2021-09-30, 09:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Börjar totalt flippa snart. Kommer ha ihälj något. Orkar inte mde grannar mer. Vill inte ha nån vid sidan om mig, nedanför mig, ovanför mig eller diagonalt runt om kring mig oavsett höjd och längd. Vill bo på landet eller åtminstone 200 meter från närmsta granne!

Tänker att mitt hus ska ett stort rum med 15*15 meter på varje sida, köket vid ett hörn och sängen vid ett annat, TV dator. Det ska vara byggt väldigt billigt, gärna av trä. Badrummet ska vara utanför 15*15 meter ytan, jag kanske adderar ett litet rum också.

Hur mycket kan jag få detta byggt för på landet, utanför storstäderna, 10- 20 mil utanför? Eller säg Norrland. Behöver inte vara nåt speciellt golv, Vill bara ha en sån öppen yta.

Vill kunna se på TV högt, lyssna till musik, och skrika för mig själv utan att hela tiden vara så begränsad.

Så du vill ha ett rum som är över 200 m2?
Det finns det nog inga bostäder som är då bärande delar blir stora och dyra då.
Citera
2021-09-30, 11:29
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg

Du ska bo stort du Behöver du verkligen 225m2 yta
Sök lagerlokal finns säker nåt övergivet i Norrland eller utanför storstäderna.
Citera
2021-09-30, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Så du vill ha ett rum som är över 200 m2?
Det finns det nog inga bostäder som är då bärande delar blir stora och dyra då.
10*10 då? Dom flesta är ju typ 7*13, men då har dom rum.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du ska bo stort du Behöver du verkligen 225m2 yta
Sök lagerlokal finns säker nåt övergivet i Norrland eller utanför storstäderna.
Det verkar vara gött ! 10*10, blir det bra?
Citera
2021-09-30, 17:07
Medlem
Om du tänker låta bygga ett egendesignat hus så bör du tänka på att det ska vara säljbart också. Vem vet, om 10 år kanske du vill flytta. Ett helt kvadratiskt hus med ett enda rum är nog inte så eftertraktat.

Om du vill söka dig till obygden så är det betydligt billigare att köpa ett befintligt hus än att köpa tomt och låta bygga ett nytt hus.
Citera
2021-10-01, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Om du tänker låta bygga ett egendesignat hus så bör du tänka på att det ska vara säljbart också. Vem vet, om 10 år kanske du vill flytta. Ett helt kvadratiskt hus med ett enda rum är nog inte så eftertraktat.

Om du vill söka dig till obygden så är det betydligt billigare att köpa ett befintligt hus än att köpa tomt och låta bygga ett nytt hus.
Jag vill inte sälja det. Jag bryr mig inte om pengar på det sättet. Det finns hus som är väldigt öppna, tanken är att det ska finnas ett rum, fast det ska vara vid utsidan av självaste fyrkanten, fyrkanten måste vara lika lång på alla sidor. 12*12 meter blir nog perfekt och mysigt

Köket vid ena hörnet med bord, och TV, dator och annat vid andra sidan osv. Och en säng vid nåt av dom andra hörnen också.

http://www.home-designing.com/2014/0...nt-house-plans

där har du några modeller, fast inte riktigt samma, vissa av dom har riktigt öppna ytor.

https://i.pinimg.com/originals/4b/68...03edc4a784.jpg

tänk dig även ett sånt gaming rum fast 3-4 gånger större
Citera
2021-10-02, 03:50
Avstängd
Du kommer ruttna, tro mig. Tvingas vara bilberoende, isolerad, ensam. Du kommer bli tvungen att flytta långt ut för det finns inga villor i storstäderna där du inte kommer höra grannar då tomterna är relativt små.
Citera
2021-10-02, 05:59
Medlem
heffaheffas avatar
Antagligen billigare att betala ett besök hos en psykolog varje vecka än att fly…
Citera
2021-10-06, 16:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Du kommer ruttna, tro mig. Tvingas vara bilberoende, isolerad, ensam. Du kommer bli tvungen att flytta långt ut för det finns inga villor i storstäderna där du inte kommer höra grannar då tomterna är relativt små.

Ja, det är lantligt som gäller om det ska vara 200 meter till närmaste granne. Ska han bygga nytt så lär det kosta en rejäl slant att få till vatten, avlopp och el till en tomt mitt ute i skogen. Om han ens lyckas köpa loss en markbit för det. Utanför detaljaplanerat område vete fan hur det fungerar med att få tag på mark för att bygga hus... Hur gör man?
Citera
2021-10-06, 17:10
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Borrad brunn.
Eget avlopp med fosforfälla.

Exceptionellt enkelt att få bygglov utanför stadsplanerad mark. Kommunerna är glada över att få dit folk UTAN att behöva skjuta till av eventuell egen blivande tomtmark som alla vet är en bristvara.

EDIT: El kan bli dyrt, men oftast en struntsumma i sammanhanget, har själv fått offert på 160 000 ink moms för att dra 2 kilometer, ink sprängningar samt gräv och fasadmätarskåp upp till 63A. Så någon sorts subvention verkar nätbolagen hjälpa till med.
Senast redigerad av BarbaDonkey 2021-10-06 kl. 17:14.
Citera
2021-10-06, 17:14
Medlem
OneTaps avatar
lol tänker mig en stor jävla betong kub utan fönster mitt ute i skogen :P låter som en bra ide. lägg upp bilder när de e färdig byggt =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in