Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-01, 14:45
Medlem
indic0s avatar
Jag ska flytta från min hyreslägenhet om ett par månader, och min hyresvärd ska (om ett par veckor förmodligen) göra en besiktning av min lägenhet. Jag har en etta på 40km2 ungefär, och har ingen aning om hur lång tid en besiktning av en etta brukar ta.

Är det något jag borde tänka på förutom att kanske städa lite innan, för att minimera risken att jag debiteras för något? Tips mottages gärna.
Citera
2021-10-01, 15:13
Medlem
Googla flyttstädning checklista.

Tar hyfsat många timmar, eller pynta drygt 3000kr till en städfirma.
Citera
2021-10-01, 16:00
Medlem
indic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Googla flyttstädning checklista.

Tar hyfsat många timmar, eller pynta drygt 3000kr till en städfirma.
Besiktningskoll ska de göra först, inom kort. Städbesiktning ska ske efter att jag flyttat ut om ett par månader.

Därför jag undrar lite vad skillnaderna kan vara där. För jag antar att det inte är städning som ska besiktas båda gångerna.
Citera
2021-10-01, 16:01
Medlem
Har själv hjälp till att besikta lägenheter men br.
Det borde absolut ta max 1 timme för en så liten lägenhet.
Det du kan tänka på är att städa och gör rent ordentligt. Gå igenom skicket själv, har du några skador så kan du försöka åtgärda dessa innan besiktning. Och har du gjort egna modifieringar t.ex hängt av en dörr återställ detta innan besiktningen.
Citera
2021-10-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indic0
Besiktningskoll ska de göra först, inom kort. Städbesiktning ska ske efter att jag flyttat ut om ett par månader.

Därför jag undrar lite vad skillnaderna kan vara där. För jag antar att det inte är städning som ska besiktas båda gångerna.

Nej de de kommer att göra första gången är att besiktiga skicket, för att veta om de måste genomföra några reparationer. Städbesiktningen är precis vad det låter som.
Men det är ändå bra att städa och försöka regöra målade ytor etc, om det finns missfärgningar etc.
Citera
2021-10-01, 17:00
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indic0
Jag ska flytta från min hyreslägenhet om ett par månader, och min hyresvärd ska (om ett par veckor förmodligen) göra en besiktning av min lägenhet. Jag har en etta på 40km2 ungefär, och har ingen aning om hur lång tid en besiktning av en etta brukar ta.

Är det något jag borde tänka på förutom att kanske städa lite innan, för att minimera risken att jag debiteras för något? Tips mottages gärna.

De kollar efter onormalt slitage.
Har du gjort många hål i väggar så kan de bli anmärkning på det, eller att du skavt på väggar eller golv. Att porslinet i badrummet är helt.

Kort sagt de kollar om lägenheten är dom när du flyttade in, justerat efter vad man kan förvänta sig i normalt slitage.
Citera
2021-10-01, 17:20
Medlem
Hur tusan fick du tag i en så stor lgh? 40km2 nog det största jag hört talas om
Senast redigerad av A-priori 2021-10-01 kl. 17:22. Anledning: En Emojji för mkt
Citera
2021-10-01, 17:54
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har haft flera hyreslägenheter och därmed flera besiktningar. I alla mina fall har kontrollanten gjort en lov runt lägenheten och konstaterat att alla problem han funnit klassats som normalt slitage. En gång åkte vi dock på parkettslipningsfaktura efter att vi hade haft en kontorsstol med hjul framför den stationära datorn, vilket så klart hade gett märken i golvet. Helt normalt med den fakturan tyckte jag, och i mina fall har de släppt igenom alla småfel då det räknats som normalt slitage. Så det du ska tänka på är om du har gjort något i lägenheten som skulle kunna klassas som onormalt slitage som bör fixas till, i stil med det vi gjorde med parketten eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in