Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-04, 20:51
Medlem
Ska försöka vara lite kortfattad.

För ett par månader sen så fick jag det lite tufft ekonomiskt och bestämde mig därefter att skaffa mig en inneboende. Sagt och gjort så hitta jag en och det kändes mycket bra. Trivdes ihop och allt runt omkring.

För 2 v sen åkte jag upp till en annan stad för att jobba då jag fick 6 mån provanställning. Så det blev mycket sovande i den nya staden.

Igår så gick jag spontant in på Facebook och kollade lite på köp o sälj samt lägenheter. Av någon anledning så börja jag läsa en annons och namnet där en kvinna vill hyra en lägenhet låter så bekant. Jag tittar nogrannt för att verkligen få grepp vart jag minns henne och då kom jag på att jag hade fått swish pengar av en kvinna vid de namn. Kvinnan skulle tydligen vara min inneboende flickvän och han betala sin del från henne.

Jag fick en dålig magkänsla av de hela. Så jag bestämde mig för att skriva till kvinnan i annonsen och fråga henne om hon har hittat lgh och var hon bor. Men fick inte många svar (förstår varför). Idag skrev jag mer utförligt vad jag ville ha och att lägenheten var min samt fråga henne om dessa pengar kom från henne. Då svarade hon ja och vi kom fram till att min inneboende har hyrt ut min lägenhet 1 år framåt samt tagit deposition och hyra från henne.

Han har skrivit under med mitt namn. Tagit mina saker och blockat mig överallt.

Jag är så överstressad i nya staden och kan inte ta mig hem då jag har svårt. Tänkte åka ner om 1 dag eller 2.

Vet inte vad jag ska göra o kan. Har alla uppgifter om killen och har qwish historik i hans namn. Kvinnan kunde vittna att han skrev med mitt namn. Vad händer nu med min lägenhet då det är olaglig uthyrning pga någon annan är där utan min vetskap.

Kvinnan är med ett barn och har inte hjärta att slänga ut så direkt. Ville ge henne tid och mig tid på vad jag ska göra.

Har någon tips ?
Citera
2021-10-04, 21:09
Medlem
Det är inte så lätt att förstå texten rakt av pga stavfel och konstig ordföljd. Jag fyllde i det viktigaste i texten nedan, hoppas jag tolkat rätt !

"...då kom jag på att jag hade fått swishbetalningar av en kvinna med det namnet. Kvinnan skulle tydligen vara min inneboendes flickvän och han betalade sin del av hyran från henne(s konto).

Om texten ovan är korrekt tolkar jag det som om han betalat SIN hyra med HENNES pengar. Han har ljugit och sagt att de kommer från hans "flickvän". Polisanmäl direkt och åk hem och kasta ut honom omgående (vet du ens om hans riktiga identitet ?).

Han har stulit din identitet och satt dig rejält i skiten, kan ju sluta med jävligt mycket mer trubbel för dig än bara bostaden om det vill sig illa.
Senast redigerad av Revolutions 2021-10-04 kl. 21:30.
Citera
2021-10-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det är inte så lätt att förstå texten rakt av pga stavfel och konstig ordföljd. Jag fyllde i det viktigaste i texten nedan, hoppas jag tolkat rätt !

"...då kom jag på att jag hade fått swishbetalningar av en kvinna med det namnet. Kvinnan skulle tydligen vara min inneboendes flickvän och han betalade sin del av hyran från henne(s konto).

Om texten ovan är korrekt tolkar jag det som om han betalat SIN hyra med HENNES pengar. Han har ljugit och sagt att de kommer från hans "flickvän". Polisanmäl direkt och åk hem och kasta ut honom omgående (vet du ens om hans riktiga identitet ?).

Han har stulit din identitet och satt dig rejält i skiten, kan ju sluta med jävligt mycket mer trubbel för dig än bara bostaden om det vill sig illa.

Ursäkta mig. Jag skriver snabbare än vad jag tänker just nu. Precis så menade jag. Hyran jag fick kom från en helt annan människa än min inneboende. Han tog deposition från henne också.

Har personnummer. Namn och var hans fru bor. Har reg nummer också.

Men alla skador i lägenheten vem bekostar detta?
Citera
2021-10-04, 22:09
Medlem
Polisanmäl fort som fan, det är steg nummer ett. Du har blivit identitetskapad och det får du ta hand om först.

Steg två är att bli av med den inneboende.

Du riskerar ju hyreskontraktet (eller bostadsrätten om det är en sådan) och att själv bli satt i skuld och få en anmälan på dig, eventuellt att få dina konton nedstängda med pga bedrägeri.

Ta kontakt med tjejen som skickat pengarna och förklara till henne vad som hänt. Berätta att polisanmälan är upprättad.

Skador på lägenheten får du ta hand om sedan.
Citera
2021-10-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Polisanmäl fort som fan, det är steg nummer ett. Du har blivit identitetskapad och det får du ta hand om först.

Steg två är att bli av med den inneboende.

Du riskerar ju hyreskontraktet (eller bostadsrätten om det är en sådan) och att själv bli satt i skuld och få en anmälan på dig, eventuellt att få dina konton nedstängda med pga bedrägeri.

Ta kontakt med tjejen som skickat pengarna och förklara till henne vad som hänt. Berätta att polisanmälan är upprättad.

Skador på lägenheten får du ta hand om sedan.

Jag har pratat med tjejen. Killen bor inte längre kvar. Blockerat mig överallt.

Tjejen och jag kom överens då hon inte kunde så bra svenska att jag anmäler och nämner henne. Har fått id av henne och alla uppgifter.

Har spärrat mitt personnummer sen innan så det är säkert. Tänker mer på hur många har han lurat med mitt namn och allt de där.

Men jag ska ringa polisen imorgon bitti då jag har samlat på mig alla uppgifter som behövs.

Kommer polisen ens göra något? Ska jag nämna alla saker han har förstört och tagit?
Citera
2021-10-05, 21:03
Medlem
Du har verkligen blivit blåst, fyfan. Vidrigt hur vissa inte skäms för att luras och bedra.

Det låter som att du och kvinnan ändå är överens här. Det hade kunnat sluta värre om den olovliga hyresgästen (eller den inneboende själv) hävdat rätten till din lägenhet, bytt lås, gjort sig okontaktbar och du blivit tvungen att gå genom Kronofogden för att få tillbaka din lägenhet. En process som kan ta åratal på grund av byråkratin runt detta och under tiden hade du själv behövt betala hyran för att inte förlora din hyresrätt och få betalningsanmärkningar.

Jag har ingen större tilltro till polisen i sådana här ärenden. Blir det inte nerlagt så kommer det ligga i någon hög länge innan något händer. Jag hoppas för din skull att jag har fel. Polisanmäl, du verkar ju ha en hel del uppgifter om personen som blåst dig och vittnesmål från en till. Det skulle dock inte förvåna mig om din inneboende har ljugit om sin identitet även för dig och är någon helt annan.

Har din inneboende orsakat skador ska han förstås stå för dessa. Det kan dock bli svårt att få honom att betala speciellt om det skulle råka vara en person utan något att förlora som redan har feta skulder hos kronis och inte bryr sig om ett betalningskrav till. Att gå myndighetsvägen för att få betalt av en sådan person är hopplöst. Kolla med din hemförsäkring om du kan få någon ersättning men då du själv bjöd in personen i din bostad kan du gå bet även där.

Uppdatera oss gärna med hur det går.
Citera
2021-10-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Du har verkligen blivit blåst, fyfan. Vidrigt hur vissa inte skäms för att luras och bedra.

Det låter som att du och kvinnan ändå är överens här. Det hade kunnat sluta värre om den olovliga hyresgästen (eller den inneboende själv) hävdat rätten till din lägenhet, bytt lås, gjort sig okontaktbar och du blivit tvungen att gå genom Kronofogden för att få tillbaka din lägenhet. En process som kan ta åratal på grund av byråkratin runt detta och under tiden hade du själv behövt betala hyran för att inte förlora din hyresrätt och få betalningsanmärkningar.

Jag har ingen större tilltro till polisen i sådana här ärenden. Blir det inte nerlagt så kommer det ligga i någon hög länge innan något händer. Jag hoppas för din skull att jag har fel. Polisanmäl, du verkar ju ha en hel del uppgifter om personen som blåst dig och vittnesmål från en till. Det skulle dock inte förvåna mig om din inneboende har ljugit om sin identitet även för dig och är någon helt annan.

Har din inneboende orsakat skador ska han förstås stå för dessa. Det kan dock bli svårt att få honom att betala speciellt om det skulle råka vara en person utan något att förlora som redan har feta skulder hos kronis och inte bryr sig om ett betalningskrav till. Att gå myndighetsvägen för att få betalt av en sådan person är hopplöst. Kolla med din hemförsäkring om du kan få någon ersättning men då du själv bjöd in personen i din bostad kan du gå bet även där.

Uppdatera oss gärna med hur det går.

Aa idag trillade det såklart ner ett brev från farbror blå. Inget som kan leda till ÅTAL!!!! HUR FAN KAN DET BLI SÅ??

Jag har ett okänt vittne till mig som bor i min lägenhet som skrev under ett papper med min namnteckning samt betala pengar till hans swish och trots det så finns det inga bevis enligt polisen!

Ringde tillbaka idag och sa hur fan tänker ni?? Har ju solklara bevis...bilder före och efter. En kvinna som har betalat och skrivit under men ändå så anser polisen detta inte är tillräckligt!!

Har dessutom bild på brytmärke och ett helt okänt lås som sitter i min dörr. Vad mer kräver man?

Herregud för rättsväsendet. Men skulle jag hitta han och drämma till honom ja då jävlar springer nissarna och dömer mig för grov misshandel 2 år.

Så vad kan man mer göra? Försäkringsbolaget borde väl hjälpa till här? Har ju sms att han inte får bo kvar där?
Citera
2021-10-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Aa idag trillade det såklart ner ett brev från farbror blå. Inget som kan leda till ÅTAL!!!! HUR FAN KAN DET BLI SÅ??

Jag har ett okänt vittne till mig som bor i min lägenhet som skrev under ett papper med min namnteckning samt betala pengar till hans swish och trots det så finns det inga bevis enligt polisen!

Ringde tillbaka idag och sa hur fan tänker ni?? Har ju solklara bevis...bilder före och efter. En kvinna som har betalat och skrivit under men ändå så anser polisen detta inte är tillräckligt!!

Har dessutom bild på brytmärke och ett helt okänt lås som sitter i min dörr. Vad mer kräver man?

Herregud för rättsväsendet. Men skulle jag hitta han och drämma till honom ja då jävlar springer nissarna och dömer mig för grov misshandel 2 år.

Så vad kan man mer göra? Försäkringsbolaget borde väl hjälpa till här? Har ju sms att han inte får bo kvar där?
Det ska gå att överklaga hos åklagare att polisen inte går vidare med din anmälan. Kolla i papprena du fått eller kontakta polisen om hur du ska gå tillväga.

Om hemförsäkringen gäller eller ej har troligen att göra med om din inneboende hade rätt att vistas i bostaden när han förstörde/stal dina grejer. Hade han ännu ett giltigt inneboendeavtal så tror jag försäkringsbolaget kommer mena att du får ta smällen själv som släppt in honom. Men alltid värt att kolla och då självklart vara tydlig med att det finns en polisanmälan gjord.

Annars om varken polisen eller försäkringsbolaget vill hjälpa dig återstår alternativet att driva saken civilrättsligt.
Citera
2021-10-10, 21:13
Medlem
KiselMupps avatar
Brytmärken på dörren och nytt lås?
Om din inneboende hyrt ut din lägenhet så har ju hen redan nyckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in