2021-10-05, 03:17
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
För ett par år sen köpte jag en diskmaskin som har fungerat hur bra som helst. Jag har hela tiden varit noga med att fylla på avkalkningssalt och spolglans när det behövts och jag brukar rengöra maskinen regelbundet.

På diskmaskinen finns en display som visar vilket program som körs och hur lång tid det är kvar tills det är klart. Bredvid displayen finns en slags panel där tre röda lampor tänds av tre anledningar:
1. Problem med vattentillförsel.
2. Slut på spolglans.
3. Slut på avkalkningssalt.

I förra veckan började lampan för saltet lysa så jag fyllde på så det blev fullt. Därefter fungerade maskinen lika bra som vanligt men redan dagen därpå började samma lampa lysa igen. Jag testade då att rengöra maskinen men det fick inte lampjäveln att slockna så då testade jag med att fylla på mer spolglans men det hjälpte inte heller så jag gick ut och köpte ett till paket salt och fyllde på igen och då slocknade lampan. Tänkte att nu kan man väl använda diskmaskinen som vanligt men lik förbannat började den röda lampjäveln för saltet att lysa direkt efter en diskning.

Håller diskmaskinen på att paja eller vad är det fråga om? Salt brukar jag ju bara behöva fylla på nån gång i månaden men nu verkar det nästan som att jag måste fylla på inför varje disk.
Citera
2021-10-05, 03:28
Medlem
Var häller du saltet, rakt in i diskmaskinen? För om det är fullt i dess fack så är det, då kan man inte hälla i ett paket till efter en stund. Men diskmaskinen fungerar även om saltlampan lyser så det är bara att diska. Det kan ju vara en givare som börjar ge upp.
Citera
2021-10-05, 05:48
Medlem
Var bor du? De flesta av oss har mjukt vatten och då är salt helt onödigt.
Citera
2021-10-05, 12:17
Moderator
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2021-10-05, 16:33
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var häller du saltet, rakt in i diskmaskinen? För om det är fullt i dess fack så är det, då kan man inte hälla i ett paket till efter en stund. Men diskmaskinen fungerar även om saltlampan lyser så det är bara att diska. Det kan ju vara en givare som börjar ge upp.

Jag häller i det fack som är avsett för salt. Jag har fyllt på tills det blir fullt upp till kanten men sen efter att jag diskat första gången så verkar det bara finnas lite salt kvar i botten sen.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Var bor du? De flesta av oss har mjukt vatten och då är salt helt onödigt.

Östergötland. Jag bor i en stad som ligger vid Vättern och jag har gångavstånd till nämnda sjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in