2021-10-10, 14:21
Medlem
Om jag ska börja studera 3-5 års program finns det möjlighet att ta csn lån samt köpa bostad med det ?
Vad är det som gäller i dagsläget.. har det kommit nya lagar för studenter pga bostadsproblemen ?

Jag har även 1 miljon i besparingar men inga jobb just nu och vill ändå studera eller hitta ett sätt att köpa bostad i Stockholm även om det är 1 rum och toalett tragiskt nog, alternativ något litet gammalt hus/ radhus i angränsande städer...?

I värsta fall flytta till Spanien samt köpa lägenhet för 500k där utan massa krav som det är i Stockholm samt plugga på distans där om det är möjligt ?

Jag har inget jobb just nu då jag vill helst satsa på en stabil karriär om det inte är redan försent och kan inte slösa tid på låg avlönade jobb eller ströjobb och samtidigt plugga heltid, jag är inte 25 längre utan 30 plus tyvärr.
Citera
2021-10-10, 14:23
Medlem
Du får utbetalt CSN en gång i månaden.
Citera
2021-10-10, 15:42
Medlem
fettchills avatar
Tror det kommer bli svårt för banken att ge dig lån om du inte kan visa på en stadigvarande inkomst.
Citera
2021-10-10, 16:20
Medlem
Yani-Josefssons avatar
Maxa studielånen, spara undan så mycket du kan och köp bostaden efter avslutad utbildning och påbörjat arbete med dina besparingar som kontantinsats.
Citera
2021-10-10, 16:47
Medlem
killawifes avatar
Jag vet inte riktigt vad du menar men CSN lånet är inte ett bostadslån och studenter får inte lån hos banken. Du får vänta med att köpa bostad till du är färdig med dina studier och har ett fast jobb sen minst 6 mån tillbaka.
Citera
2021-10-10, 17:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Om jag ska börja studera 3-5 års program finns det möjlighet att ta csn lån samt köpa bostad med det ?
Vad är det som gäller i dagsläget.. har det kommit nya lagar för studenter pga bostadsproblemen ?

Jag har även 1 miljon i besparingar men inga jobb just nu och vill ändå studera eller hitta ett sätt att köpa bostad i Stockholm även om det är 1 rum och toalett tragiskt nog, alternativ något litet gammalt hus/ radhus i angränsande städer...?

I värsta fall flytta till Spanien samt köpa lägenhet för 500k där utan massa krav som det är i Stockholm samt plugga på distans där om det är möjligt ?

Jag har inget jobb just nu då jag vill helst satsa på en stabil karriär om det inte är redan försent och kan inte slösa tid på låg avlönade jobb eller ströjobb och samtidigt plugga heltid, jag är inte 25 längre utan 30 plus tyvärr.
Mitt tips till dig är att ta ett jobb (med så hög lön som möjligt) bara för att kunna köpa lägenhet. När du väl fått lånet och köpt bostaden, säger du upp dig och börjar plugga istället. Då kan banken inte görat något. Ofta krävs det att du jobbat minst 6 månader för att få lånet.
Citera
2021-10-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Mitt tips till dig är att ta ett jobb (med så hög lön som möjligt) bara för att kunna köpa lägenhet. När du väl fått lånet och köpt bostaden, säger du upp dig och börjar plugga istället. Då kan banken inte görat något. Ofta krävs det att du jobbat minst 6 månader för att få lånet.
Jag tänkte också föreslå denna lösning fast det är dumt att säga upp sig när man har rätt att ta tjänsteledigt för studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in