2021-10-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om ni vill köpa Er lite tid så kan ni ju alltid försöka få ett lån nu fort innan din sambos anställning försvinner. Kolla på de där jämförelsesajterna och se efter hur mycket ni kan låna, hur mycket månadskostnaden blir samt hur länge ni klarar Er på beloppet. Ta absolut inte SMS-lån, utan "normala" blancolån.

Låt säga att ni lånar 100.000, det bör ni ändå kunna "stretcha ut" på en 4-5 månader om ni har lagom hyra och inge övriga höga omkostnader - gott om tid att hitta nytt jobb, lösa CSN osv. Lägger ni det på 6 år så bör det bli typ 1600-1700 spänn i månaden.
Det är dock en risk, lån måste ju som bekant betalas tillbaka. Men om ni vill slippa förödmjukelsen att gå till soc så kanske det är värt det

Det här måste vara det sämsta rådet man kan ge till en som inte kan sköta sin ekonomi.
Citera
2021-10-15, 22:45
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Det här måste vara det sämsta rådet man kan ge till en som inte kan sköta sin ekonomi.
Vafan pratar du om? Kan jag inte sköta min ekonomi?
Det är väl för fan inte mitt problem att CSN inte kommer. Har försökt med allt ditt jävla troll.
Citera
2021-10-15, 22:46
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Varför kan du inte tjäna in missade poäng? Sen räcker det väl att du tar nya poäng för att täcka upp de gamla för att få CSN på nytt?
Funkar inte riktigt så. Fick F i ett ämne och nu måste jag klara den kursen för att få nya studiemedel vilket jag antagligen gör i januari
Citera
2021-10-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Vafan pratar du om? Kan jag inte sköta min ekonomi?
Det är väl för fan inte mitt problem att CSN inte kommer. Har försökt med allt ditt jävla troll.

1. Du bor i ett hus(?) där du betalar ca 10 000kr som student, detta är helt efterblivet. Även för någon som jobbar heltid kan tycka hyran är hög. Även om din flickvän arbetade utan att ha ett tillsvidareanställning ska man inte ge sig på ett hus. Så mycket dolda utgifter.

Eftersom det endast kostar 10 000 för ett hus innebär också att du bor i en mindre/mellan stad och att hyran för en tvåa ligger säkert på 4-6000 som max.
Men antar att du inte har några köpoäng för hyresrätter. Detta tänkte du inte på för att du verkar inte ha förmåga att tänka.

2. Du har inga undan sparade pengar, det betyder du inte kan sköta din ekonomi. Man ska alltid ha två-tre löner sparade ifall fall, helst 5-6 löner, dvs 50 - 100 000kr.

3. Du funderar på att ta lån för att tillfälligt förlänga missäret, utan att det finns något säkert, påskrivet jobb inom horisonten. Det som kommer hända med stor sannolikhet är att du får betala hög ränta med amorteringar där du inte har några pengar kvar. Banken kommer inte ge dig någon blankolån med tanke på att du e student. Detta är det mesta efterblivna av alla punkter hittils.

4. Du är student som inte studerar och lägger inte tid på att klara av det som krävs. Alla kan få ett F, men det finns omtenta, klarar du inte av det så får du skylla dig själv. Eftersom de här pengar betyder så mycket för dig så kan du inte sköta din ekonomi annars hade du inte hamnat i den sitsen. Man ska alltid ha en exit-plan.
Så det är just ditt jävla problem att CSN Inte betalar. Du har inte gjort det som krävs av dig och då är de ditt fel.

5. Det finns jättemånga student jobb eller timmis. Hemtjänsten, mcdonalds och annat. Eftersom du inte kan sköta din ekonomi har du skitit i att hitta jobb samt du har skitit i studier.
Vilken idiot sätter sig i den sitsen och gnäller?

6. Hade du kunnat ta hand om din ekonomi hade du inte suttit här och frågat simpla saker som man lär sig i grundskolan om ekonomin och budget. Hur fan såg din budget ut när du resonerade om att flytta till huset?
Kommer bli rolig vinter för dig när du får betala 3-5000 i värmekostnader med dagens elpriser.

7. Hela din fattiga CSN lånet går till hyran. Det är inte så lyckat. Hört om uttrycket att man får sträcka ut sig så långt täcket når?

8. Att du behövt blockat dig från sms-lån visar bara vad du är för människa. Du kan inte sköta din ekonomi varning(!).

9. Absolut inte mening att trycka till dig, sluta gnäll och ta dig i kragen. Ta av dig offerkoftan.
Snarare vill ja öppna upp din hjärna att börja tänka till. Sluta se dig som ett offer, det är ditt fel och du är den enda som kan vända detta. Ta inga dumma beslut nu för det kan bli värre. Mycket värre.
Senast redigerad av Flashigqwe 2021-10-16 kl. 00:56.
Citera
2021-10-16, 04:15
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
Finns alltid jobb. Jobba.
https://rider.foodora.se/

Exakt. Det finns alltid jobb. Allt annat är undanflykter.
Citera
2021-10-16, 04:22
Medlem
Behövs mycket arbetare inom industrin. Många här som ej har formell utbildning. Handlar mestadels om vilja och att man har lite innanför pannbenet.
Citera
2021-10-16, 15:21
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
1. Du bor i ett hus(?) där du betalar ca 10 000kr som student, detta är helt efterblivet. Även för någon som jobbar heltid kan tycka hyran är hög. Även om din flickvän arbetade utan att ha ett tillsvidareanställning ska man inte ge sig på ett hus. Så mycket dolda utgifter.

Eftersom det endast kostar 10 000 för ett hus innebär också att du bor i en mindre/mellan stad och att hyran för en tvåa ligger säkert på 4-6000 som max.
Men antar att du inte har några köpoäng för hyresrätter. Detta tänkte du inte på för att du verkar inte ha förmåga att tänka.

2. Du har inga undan sparade pengar, det betyder du inte kan sköta din ekonomi. Man ska alltid ha två-tre löner sparade ifall fall, helst 5-6 löner, dvs 50 - 100 000kr.

3. Du funderar på att ta lån för att tillfälligt förlänga missäret, utan att det finns något säkert, påskrivet jobb inom horisonten. Det som kommer hända med stor sannolikhet är att du får betala hög ränta med amorteringar där du inte har några pengar kvar. Banken kommer inte ge dig någon blankolån med tanke på att du e student. Detta är det mesta efterblivna av alla punkter hittils.

4. Du är student som inte studerar och lägger inte tid på att klara av det som krävs. Alla kan få ett F, men det finns omtenta, klarar du inte av det så får du skylla dig själv. Eftersom de här pengar betyder så mycket för dig så kan du inte sköta din ekonomi annars hade du inte hamnat i den sitsen. Man ska alltid ha en exit-plan.
Så det är just ditt jävla problem att CSN Inte betalar. Du har inte gjort det som krävs av dig och då är de ditt fel.

5. Det finns jättemånga student jobb eller timmis. Hemtjänsten, mcdonalds och annat. Eftersom du inte kan sköta din ekonomi har du skitit i att hitta jobb samt du har skitit i studier.

6. Hade du kunnat ta hand om din ekonomi hade du inte suttit här och frågat simpla saker som man lär sig i grundskolan om ekonomin och budget. Hur fan såg din budget ut när du resonerade om att flytta till huset?
Kommer bli rolig vinter för dig när du får betala 3-5000 i värmekostnader med dagens elpriser.

7. Hela din fattiga CSN lånet går till hyran. Det är inte så lyckat. Hört om uttrycket att man får sträcka ut sig så långt täcket når?

8. Att du behövt blockat dig från sms-lån visar bara vad du är för människa. Du kan inte sköta din ekonomi varning(!).

9. Absolut inte mening att trycka till dig, sluta gnäll och ta dig i kragen. Ta av dig offerkoftan.
Snarare vill ja öppna upp din hjärna att börja tänka till. Sluta se dig som ett offer, det är ditt fel och du är den enda som kan vända detta. Ta inga dumma beslut nu för det kan bli värre. Mycket värre.
Du tar ju upp exakt likadana påståenden i varje punkt typ. Att kalla någon efterbliven eller att det är mitt fel är ganska korkat när du inte vet min bakgrund. Ta reda på fakta istället, sen kan du yttra dig hur du vill. Du är säkert en sån där besserwisser som fick E i alla ämnen och har en perfekt ekonomi.
Ta inte ut din ilska på mig, bara för att du lider av nån form av diagnos så ger inte det dig rätten att trycka ner andra. Jag har löst problemet tack och lov. Men du behöver verkligen ändra din attityd.
Citera
2021-10-16, 16:17
Medlem
Citat:
Du tar ju upp exakt likadana påståenden i varje punkt typ. Att kalla någon efterbliven eller att det är mitt fel är ganska korkat när du inte vet min bakgrund. Ta reda på fakta istället, sen kan du yttra dig hur du vill. Du är säkert en sån där besserwisser som fick E i alla ämnen och har en perfekt ekonomi.
Ta inte ut din ilska på mig, bara för att du lider av nån form av diagnos så ger inte det dig rätten att trycka ner andra. Jag har löst problemet tack och lov. Men du behöver verkligen ändra din attityd.

Han är lite hård men har en poäng faktiskt. Kan du inte hjälpa oss hjälpa dig genom att berätta din bakgrund eftersom det nu kommer fram att den säkert är viktig. Nu med den infon du gett framstår du som ekonomiskt slarvig.
jobb finns det men man får inte vara petig helt enkelt, flippa burgare på mcdonalds, städare och liknade låg status jobb kan du säkert få rätt lätt men det kommer inte vara roligt eller trevligt men har man inga alternativ så får det bli så.
Jag har själv legat risigt till ekonomiskt ett par gånger och man får inte vara petig och ta det man får och börja spara så gott man kan till man kan reda ut eller vända sin situation. vill du fixa detta kanske du kommer behöva ta några otrevliga beslut och göra saker du inte kommer trivas men men livet är sällan enkelt, kan vara riktigt jävligt ibland.
Vi alla vill nog veta hur detta inte är ditt fel?
Citera
2021-10-16, 19:09
Medlem
Citat:

Jag behöver inte känna till din backgrund för att förstå att du gör idiotiska beslut. Skulle din backgrund rättfärdiga besluten menar du?

Jag gick igenom dina inlägg här på FB.

Din och din sambos inkomst innan ni hyrde huset var 290 000kr. Antar att det är netto men det vet man aldrig. Att hyra ett hus för 10 000 utifrån det är ingen bra beslut. Det är under all kritik, speciellt i åtanke att 100 000 kr är CSN lån, bostadsbidrag samt att din sambo inte har någon tillsvidare anställning.
Förresten tror du kommer att bli återbetalningsskyldig till Försäkringskassan. Tror gränsen är rätt låg för att få bostadsbidrag.

Du har fått pengar av dina föräldrar när dina inte räckte till. Vilket lyx!
Redan här hade du det mycket bättre än 70% av alla ungdomar i hela Sverige.
Antar de betalade ditt körkort och dina bilar också?

Du tyckte att ett jobb som ger det 12-13 000 kronor för lågt. Absolut, men arbeta tills du skaffat dig bättre.

DU snackar skit att du hade tagit vilket jobb som helst, Det hade du ifs säkert gjort fram tills CSN försätter att ge dig pengar, för du sitter i knipa, men du är ingen arbetare och kommer aldrig att vara med den mentaliteten.

Angående att jag är "besserwisser". Jag har haft höga och låga betyg, beroende på ämnet och intresset. Jag kom inte in på högskolan och fick plugga upp vissa betygen för att läsa till det ja vill. Under tiden arbetade jag. Arbetat inom alla brancher, mcdonalds, hemtjänst, indrustri, vård. ALLT för det va pengar ja ville ha och sakta bygga upp mig och klättra. SÅ ta av dig offerkoftan. Jag har aldrig fått en krona av mina föräldrar. Jag har aldrig fått något gratis från någon ifs. Det har du!

MEN förklara gärna för oss hur det inte kan vara ditt fel? Är det mitt, samhällets, föräldrarna att de inte vill ha parasit mera?
Blir de socialens fel att om de inte hjälper?

kapsylen1

Citat:
Han är lite hård men har en poäng faktiskt. Kan du inte hjälpa oss hjälpa dig genom att berätta din bakgrund eftersom det nu kommer fram att den säkert är viktig. Nu med den infon du gett framstår du som ekonomiskt slarvig.
jobb finns det men man får inte vara petig helt enkelt, flippa burgare på mcdonalds, städare och liknade låg status jobb kan du säkert få rätt lätt men det kommer inte vara roligt eller trevligt men har man inga alternativ så får det bli så.
Jag har själv legat risigt till ekonomiskt ett par gånger och man får inte vara petig och ta det man får och börja spara så gott man kan till man kan reda ut eller vända sin situation. vill du fixa detta kanske du kommer behöva ta några otrevliga beslut och göra saker du inte kommer trivas men men livet är sällan enkelt, kan vara riktigt jävligt ibland.

Sanningen är hård. Jag skrev under punkt 9 att meningen är inte att trycka till honom.
När man har det bra, de e då man ska lägga undan pengar till hårdare tider eller kommande investeringar.
Citera
2021-10-16, 19:17
Medlem
Citat:
Kort förklarat.
Pluggar på Komvux. Ansökte till CSN innan skolan började och de nekade på grund av att det fattas poäng, kan inte tjäna in dem enligt SYV.
CSN skulle kommit redan i augusti. Så nu kommer det inga pengar denna månaden.
Bor tillsammans med min sambo, hennes anställning slutar nu i slutet av oktober så hennes sista lön blir i november.

Vi tänkte gå till soc på måndag och fråga om försörjningsstöd. Om de nekar, vad ska man göra då? Jag har inte så bra relation med området där familjen bor så flytta hem är inget alternativ.

Har sökt alla möjliga jobb som finns runt om här men utan utbildning är det svårt att få något.

Snälla hjälp oss!
Soc kommer troligtvis ge er avslag pga att du pluggar. Trist som fan!
Din sambo är alltså arbetsför men blir utan jobb? Hon lär ju ha arbetslivserfarenhet.
Vården behöver alltid folk. Personlig assistent?
Kan ni bara få en väntad inkomst så kansle ni kan dela med hyresvärden om en avbetalning av hyra ni missar innan första lön.
En liten matpeng här och där från era familjer kanske är möjligt att få ihop?
Har ni inget ni kan sälja? Bil? Den är ju en onödig kostnad nu.
Se till att fixa till el och hyra så att ni inte blir bostadslösa.
En matpeng brukar även kyrkan kunna hjälpa till med i land om du kontaktar dem liksom om ni behöver vinterkläder.
Surt att flytta hem och slit nu för att slippa men var inte dumma om det inte håller. Är ni välkomna hemma om det inte går att fixa så ta det alternativet.
Citera
2021-10-16, 19:36
Medlem
Citat:

Håller med dig faktiskt. Det är klart att alla kan hamna i en jävlig sits ekonomiskt, men nästan alla har också sig själva att skylla.

Man får tänka ett steg före, planera och se till att inte dra på sig mer fasta kostnader än man klarar av även om inkomsterna minskar. Det är ju jättebra att du vill plugga TS men under studietiden kan man kanske inte bo i hus t.ex?
Citera
2021-10-16, 21:16
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Tycker inte han är hård. Utan mer patetisk utan konkret fakta. Han kanske spelar hård för att få respekt, vad vet jag. Jag tar inte direkt åt mig vad han säger på grund av att alla mina vänner stöttar mig och de säger att det inte är mitt fel. Har berättat allt för dem hur det ligger till. Den här mannen som sitter bakom skärmen och slänger ur sig sånt här är en osäker människa. Önskar att han får hjälp faktiskt. Tycker riktigt synd om honom.

Har löst ekonomi problemet nu så mod får gärna stänga tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in