2021-10-16, 19:02
Medlem
Hej,

Jag skall flytta från min studentlägenhet till en ny fin lägenhet i Kungsmarken. Jag har dock hört mycket från vänner och nyligen läst trådarna som finns här och det går från "Det är helt okej" till "Du kommer bli gruppvåldtagen med basebollträn" så är lite kluven över hur det faktiskt är att bo där.

Skall förövrigt flytta till en av de nyrenoverade lägenheterna i C-huset (93) och hört att det är värre än de andra, så jag vill gärna veta vad det jag är jag ger mig inpå.
Citera
2021-10-16, 19:26
Medlem
Förutom vanliga hyreslägenheter inhyser husen också en flyktingförläggning och studentbostäder.

Moskén i Kungsmarken är en av tre moskéer i Sverige som har tillstånd att spela högtalarutsända böneutrop varje fredag,

Husen är ju en del av miljonprogrammet, och området är känt för att skjuta med raketer och annat mot polisen.

Har du inte gått runt och kännt efter hur det är där?
Citera
2021-10-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Förutom vanliga hyreslägenheter inhyser husen också en flyktingförläggning och studentbostäder.

Moskén i Kungsmarken är en av tre moskéer i Sverige som har tillstånd att spela högtalarutsända böneutrop varje fredag,

Husen är ju en del av miljonprogrammet, och området är känt för att skjuta med raketer och annat mot polisen.

Har du inte gått runt och kännt efter hur det är där?

Jag har varit där och jag har träffat folk som bor där men aldrig "tagit in kulturen" om man säger så.
vet att det finns en hel del äldre som bor där (en 70åring och en 80åring i min trappuppgång) men gissar att har att göra med dåliga pension då lägenheterna där kan vara rätt billiga.

Naturligtvis kollat en del över brott som rapporterats men tidningar rapporterar ju på vad som säljer...
Citera
2021-10-17, 15:57
Citat:
Ursprungligen postat av Patrikp
Hej,

Jag skall flytta från min studentlägenhet till en ny fin lägenhet i Kungsmarken. Jag har dock hört mycket från vänner och nyligen läst trådarna som finns här och det går från "Det är helt okej" till "Du kommer bli gruppvåldtagen med basebollträn" så är lite kluven över hur det faktiskt är att bo där.

Skall förövrigt flytta till en av de nyrenoverade lägenheterna i C-huset (93) och hört att det är värre än de andra, så jag vill gärna veta vad det jag är jag ger mig inpå.
Kungsmarken är lite kymigt. Det är ett lugnt ställe om du inte försöker utmärka dig. Däremot så ser jag inte hur man skulle kunna trivas där. Karlskronas största samling av löst folk, flyktingar och kriminella. Finns självklart normala människor där, men de bor nog bara där i brist på annat. Ligger så fruktansvärt dåligt till också. Långt till övrig vettig civilisation.
Citera
2021-10-19, 18:23
Medlem
Hemsk vad alla är negativa om Kungsmarken.

Jag bor där i B-Huset och det är helt okej. Mycket fin lägenhet och så. I min trappuppgång bor det både svenskar och utländska. Har inte märkt direkt något bråk. Däremot har någon sabbat hissen ibland genom att hälla i en massa skit där inne.

Det mest dramatiska som hänt i vår trapp var en brand där personen försökte laga mat men det börja brinna i matfettet samt att han försökte släcka med vatten. Personen dog senare tyvärr på grund av brännskador och inandning av brandgaser. Den lägenheten är numera ok även om den fortfarande är tom.

Det finns vissa skumma individer i området som säljer droger, säger inga namn men känner till några. Polisen är där ibland och gör mindre razzior.

det finns bra bussförbindelser med linje 1 (som går mycket ofta) eller om man går lite mer (Till Ekeberg), kan man även åka linje 4.

Det finns nära till stor affär (Citygross) samt det finns även mindre affärer i Kungsmarken vid A -huset samt C-Huset.
Citera
2021-10-19, 18:34
Avstängd
lemmy124s avatar
Hade en släkting som bodde där med grav utvecklingsstörning.
Barnen brukade kasta stenar på honom, trakasserade hela jävla tiden.
Vi i släkten var tvungna att dra ner till Blekinge och konfrontera deras släkter för att polisen inte gjorde någonting. Vi fick bortförklaringar och hånleenden till svar. Som tur är har vi folk i maktpositioner i familjen.
Bråka inte med oss judiska för vi kommer få er utvisade. Hoppas dom har det kul i sin bergsby. Getter finns.
Men så länge så länge du är marxist eller blatte lär du trivas.
Riv skiten.
Citera
2023-07-29, 09:09
Medlem
Flytta inte till Kungsmarken! Det är inte något bra område. Sopor överallt och skitet. Största problem är Karlskronahem som inte sköter renhållningen på området. Karlskronahem bidrar till största delen till den dåliga miljön i Kungsmarken. Har hört att samtliga områden som drivs av Karlskronahem sköts dåligt, på grund av att hyresvärden inte bryr sig om dess hyresgäster.
Citera
2023-08-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty-2010
Flytta inte till Kungsmarken! Det är inte något bra område. Sopor överallt och skitet. Största problem är Karlskronahem som inte sköter renhållningen på området. Karlskronahem bidrar till största delen till den dåliga miljön i Kungsmarken. Har hört att samtliga områden som drivs av Karlskronahem sköts dåligt, på grund av att hyresvärden inte bryr sig om dess hyresgäster.

Det har blivit bättre sedan Karlskronahem satte fler soptunnor i området. De enda ställena där det kan vara skräpigt ibland är vid jour kiosken vid A-Huset och baksidan av B-Huset där de kan spela boll och åka skateboard. De ungdomarna bryr sig inte att lägga sopor på rätt plats. Men det gör inget för mig. Har hittat flera engergidrickor som jag pantat.

Karlskronahem är bra ibland på vissa saker men sämre på andra. Vakter och poliser syns mer nu i Kungsmarken än innan så Karlskronahem har kanske lagt mer ansvar på väktarna och polisen än tidigare.

Soprummen kan se lite stökiga ut ibland men det är allra värst vid stora helger såsom midsommar, Julafton och liknande. Då kastar folk bara in saker när tunnorna är fulla. Den gemensamma tvättstugan ser oftast okej ut. Man använder ju tagg så Karlskronahem kan kolla vem som tvättade när om det är något problem eller väldigt ostädat.
Citera
2025-02-02, 14:27
Medlem
Är det här området det nya Tjärna ängar? Det klassades som ett av områdena med extra stor utanförskapsproblematik i SCB:s rapport om utanförskapsområden i Sverige 2024. 83,2% hade utländsk bakgrund 2022.

(FB) Person skjuten till döds i Lund (2025-01-28)
(FB) Flera barn förgiftade av kakor Karlskrona en man anhållen (2024-10-17)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in