2021-10-18, 14:25
Medlem
Observerads avatar
Jag fick min nya spishäll installerad härom dagen och när de hastigt drog ut den gamla skadades bänkskivan på flera ställen (sprickor på 3-5cm som tydligt syns) vilket jag givetvis ska kräva kompensation för. Bänkskivan är 370x63cm, i laminat och själva diskhon är monterad i den.

Hur mycket kan en sådan bänkskiva + installation landa på, någon som har ett hum?
Citera
2021-10-18, 14:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Jag fick min nya spishäll installerad härom dagen och när de hastigt drog ut den gamla skadades bänkskivan på flera ställen (sprickor på 3-5cm som tydligt syns) vilket jag givetvis ska kräva kompensation för. Bänkskivan är 370x63cm, i laminat och själva diskhon är monterad i den.

Hur mycket kan en sådan bänkskiva + installation landa på, någon som har ett hum?

Hur ska vi kunna svara på det?
Beror på kvalité, märke och material.
Citera
2021-10-18, 14:36
Medlem
Couplets avatar
Hur långt är ett snöre?
  • Vad har du tänkt dig för material?
  • Tjocklek?
  • Kan du göra något själv?
  • Hemkörning?
  • Kapning på plats i butik?

Laminat torde vara det billigaste alternativet. Vi har 4 cm tjock träskiva i ett mycket hårt material. 4 m kostade ungefär 4000:-, då körde vi hem den, kapade och sänksågade ut hålen för diskho/spishäll själva. Inte särskilt svårt, men tungt, då skivan väger multum.

Grundprisbild:
Sten - dyrt
Betong - inte jättedyrt men bökigt om man gjuter själv
Trä - lite billigare än sten
Laminat - billigast
Kakel/klinkers på träskiva - också rätt billigt beroende på prisklass på kakel/klinker

För-/nackdelar
Sten/betong - får lätt fläckar, uruselt om man har hårt vatten, då man inte kan använda syra /snyggt och stilrent
Trä - kräver inoljning med jäman mellanrum och man får inte skvätta och lämna vatten på, kan spricka av värme om ej bra kvalitet/vackert och levande
Kakel - lätt att spräcka om man tappar hårda saker/minimalt underhåll
Laminat - slamrigt och ofta lättstött i kanterna/lätt att hålla rent
Senast redigerad av Couplet 2021-10-18 kl. 14:38. Anledning: glömde ord
Citera
2021-10-18, 14:46
Medlem
Citat:

Laminat är billigt, dåligt och fult.
Kanske dax att byta? Jag föreslår en komposit.
Citera
2021-10-18, 14:55
Medlem
Är snickare. laminat är det enda som gäller. sten, spricker lätt dyrt å får fläckar, trä, mycket jobb å hålla snyggt samt väldigt ohygieniskt,ofta full av bakterier en bit ner i skivan eftersom man oljar å då sväller trät på ovansidan å lämnar sprickor en bit ner. betong.. löjlig modegrej bara..säkert bytt hundratals bänkskivor å laminat är det enda som gäller.
Citera
2021-10-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Laminat - slamrigt och ofta lättstött i kanterna/lätt att hålla rent

Jag har laminat med rundade kanter, mycket hållbart.

Finns också otroligt många utseenden att välja på. Min har en betong-look. Skitsnygg om du frågar mig (det var ju jag som valde den).

OnT. Är nog bäst att vända sig till en kökstillverkare för den informationen.
Citera
2021-10-18, 16:54
Medlem
killawifes avatar
399:- kostar en bänkskiva på jem & fix, 3 m lång. På Bauhaus kostar den 1899:-.

Men varför bryr du dig om det? Firman som hade sönder den får givetvis ordna med inköp, montering och stå för alla kostnader.
Citera
2021-10-18, 21:41
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur ska vi kunna svara på det?
Beror på kvalité, märke och material.

IKEA, laminat som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är snickare. laminat är det enda som gäller. sten, spricker lätt dyrt å får fläckar, trä, mycket jobb å hålla snyggt samt väldigt ohygieniskt,ofta full av bakterier en bit ner i skivan eftersom man oljar å då sväller trät på ovansidan å lämnar sprickor en bit ner. betong.. löjlig modegrej bara..säkert bytt hundratals bänkskivor å laminat är det enda som gäller.

Alright. Du som är snickare, vad kan du tänka dig att en bänkskiva (IKEA, laminat, 370x63cmx4cm) + installation skulle landa på på ett ungefär?

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
399:- kostar en bänkskiva på jem & fix, 3 m lång. På Bauhaus kostar den 1899:-.

Men varför bryr du dig om det? Firman som hade sönder den får givetvis ordna med inköp, montering och stå för alla kostnader.

Firman som hade sönder den vägrar stå för det eftersom de är efterblivna. Så det är mitt försäkringsbolag som efterfrågar kostnaden för ny bänkskiva och installation av hanterverkare.
Citera
2021-10-18, 21:50
Medlem
De gånger jag bytt laminatskivor har det berott på att kärringarna öppnar luckan lite på diskmaskinen för det skall torka, fasten alla maskiner torkar ändå. fukten sammlas under bänkskivan då. är skivan färdigskuren å inget kakel så tar monteringen nån timme bara..en fin laminatskiva ligger väl på 1000kr metern tillskuren...
Citera
2021-10-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De gånger jag bytt laminatskivor har det berott på att kärringarna öppnar luckan lite på diskmaskinen för det skall torka, fasten alla maskiner torkar ändå. fukten sammlas under bänkskivan då. är skivan färdigskuren å inget kakel så tar monteringen nån timme bara..en fin laminatskiva ligger väl på 1000kr metern tillskuren...
Träskivor har jag bytt många..matrester går ner i minnimala sprickor du inte ser å där ruttnar de. luktar fan när du tar isär skivan, oftast lamellimmade stavar. själv hadde jag aldrig tagit nått annat än laminat.
Citera
2021-10-18, 21:58
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Firman som hade sönder den vägrar stå för det eftersom de är efterblivna. Så det är mitt försäkringsbolag som efterfrågar kostnaden för ny bänkskiva och installation av hanterverkare.

Ok. Skivan kan ju variera i kostnad men Ikeas varierar från 399:- för en som är 1.83 m till en som kostar 1199:- metern. En firma tar nog 2-3 timmar för monteringen beroende på om det ska fällas in diskho eller ej? Utan diskho är det ett snabbt jobb på max en timme. Priset varierar mellan 600:-/timmen och uppåt till astronomiska siffror. Så totalkostnaden skulle väl hamna på ca 2500:- för en normal skiva med infällning. Självrisken brukar vara 1500:- bara så du vet. Om det är en rak skiva utan krusiduller så hade jag nog bara köpt en och sen bett en snickarfirma kapa den till korrekt mått(mät tre gånger) och sen monterat den själv. Man kan antingen skruva dit den, limma fast den eller fästa den med speciella fästdon. Sen behöver man foga en silikonfog så inte vatten kommer ner bakom den. Det kan vara lite knepigt att få till bra.

Såg att du ska ha en infälld nu.
Senast redigerad av killawife 2021-10-18 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in