2021-10-19, 15:54
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Hejsan! Kontaktade en person idag via blocket angående en lägenhet. Fick svaret att kontakta en specifik gmail-adress vilket jag gjorde. Fick sedan ett längre svar där personen i fråga beskrev att hon inte kunde så bra svenska då hon bott i England hela sitt liv eftersom hennes pappa är därifrån.

Hon beskriver även att vi kommer använda ett multinationellt företag som ordnar med nycklar, betalning, försäkring osv då hon ej kommer kunna resa in till Sverige från England pga Covid-19. Hon säger även att det kommer att vara en 10 dagars period där jag kommer att få se lägenheten för att därefter bestämma mig om jag vill hyra den, och att hon inte kräver några pengar innan dess.

Hon säger även att hon har hörselproblem och att det därför kan bli svårt med telefonsamtal, vilket känns lite sketchy.

Nu vill hon ha mitt användarnamn på Blocket för verifikation.

Hur ska jag förhålla mig till detta? Ska jag ge ut mitt blocket-användarnamn?
Citera
2021-10-19, 16:09
Medlem
Klassiskt bedrägeri.
Redan det att dom vill styra bort från Blockets meddelandeservice är en tydlig indikation.

Bara släpp det.
Citera
2021-10-19, 16:29
Medlem
sebastian66s avatar
Bara se till att gå vidare kan man inte vara fysiskt på plats ska man inte göra affärer.
Det är för många saker som talar emot. Har man hörselproblem får man hjälp av sjukvården.
Man kan använda headset med så ljudet blir högre utan större problem. Så grabben bara glöm och gå vidare utan att lägga ner massa tid på detta. Sunt förnuft.
Citera
2021-10-19, 16:41
Medlem
Vilken annons på blocket? HÅller med övriga, luktar starkt av bedrägeri.
Citera
2021-10-19, 21:32
Medlem
Nej nej nej !

Det ringer ju runt 3000 varningsklockor. Du kan med gott samvete lägga ut annonsen här som varnande exempel. 100% Scam är det oavsett.
Citera
2021-10-19, 21:52
Medlem
BEDRÄGERI! Jag fick exakt samma meddelande fast det var en man. Jag sökte en lägenhet på blocket och han ville ta det på email istället. Där skrev han att han hans mamma var svensk och att hans pappa var engelsk. Han skrev också att han hade problem med hörseln och inte kunde prata i telefon. Det är bra, nu vet jag att det är 100% bedrägeri.
Citera
2021-10-20, 11:30
Avstängd
Anmäl det där till blocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här