Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-28, 00:26
  #169
Medlem
regerings avatar
Hur kan man utläsa vem som är flicka av de där två bögarna?

Mvh
Regeringen
Citera
2021-10-28, 01:17
  #170
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej men jag anser precis som gammeltackan att verket avbildar en kille och tjej.

Vad anser du själv att konstverket avbildar?
Det är också min syn på ”konstverket”.

Blev dock lite konfys att du höll med och samtidigt nämnde övriga i tråden som hen-vänstern. Jag missuppfattade dig helt enkelt.
Citera
2021-10-28, 01:49
  #171
Medlem
Jag ser bara womanspreading och en man som kryper ihop. Fattar inte hur det kan vara kränkande mot kvinnor. Hade könen varit omvända hade feministerna klagat lika mycket.
Citera
2021-10-28, 02:36
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
För att förtydliga vad du egentligen menar så lysnade jag på klippet en gång till och transkriberade det (inte bara skrev av undertexterna utan exakt vilket ord som sades):

Q: <fråga till varför gammeltackan gjort en skrivelse till kommunen>
A: För att jag anser att den är förlegad. I dagens skola ska inte barnen fostras in i de här könsrollerna som konstnären har föreställt de två personerna.
A: På vilket sätt anser du att det här bidrar till stereotypa könsroller?
Q: Killen är aktiv, tjejen passiv.
Han utstrålar säkerhet och trygghet och står med armarna i kors och rakt upp och ner.
Hon har handen på höften lite svajigt. Rosetter, vålvårdad, passiv.
A: Behöver man styra konst på det sättet att tjejen och killen måste ha precis samma uttryck
när man gör konstverk?
Q: Nej det är ju inte nödvändigt men här är det ju rent sexistiskt.

Vad anser du Ipsi, är konstverket sexistiskt som gammeltackan anser?

Hon misstolkar kroppsspråket i bilden totalt. Korsade armar signalerar passivitet och osäkerhet, medan handen på höften signalerar självsäkerhet och dominans. Sedan är det förstås totalt löjligt att försöka tolka fram ett sexistiskt budskap från kroppsspråket i ett konstverk.
Citera
2021-10-28, 05:00
  #173
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Hon misstolkar kroppsspråket i bilden totalt. Korsade armar signalerar passivitet och osäkerhet, medan handen på höften signalerar självsäkerhet och dominans. Sedan är det förstås totalt löjligt att försöka tolka fram ett sexistiskt budskap från kroppsspråket i ett konstverk.
Speciellt ett där två flator avbildats, eller är det en flata och en transkvinna som vill bli kallad flata? Lite osäker där...

Kärringen själv är jag rätt säker på är psykotisk butchflata, frågan är om hon klippt av kuken...
Citera
2021-10-28, 06:14
  #174
Medlem
DamnDiddies avatar
Skaffa en k-pist-attrapp och häng up så det ser ut som att manga-flickan håller det - problem solved--på FLERA NIVÅER.
Citera
2021-10-28, 08:43
  #175
Medlem
tuggishs avatar
Jobbigt att vi biologiskt är sexistiska då. Stäm gud!
Citera
2021-10-28, 09:54
  #176
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Jobbigt att vi biologiskt är sexistiska då. Stäm gud!
Gud har tyvärr fullt upp med annat, hon är upptagen med att blotta sitt kön: https://www.gp.se/kultur/kultur/caro...ran-1.57434810
Citera
2021-10-30, 19:16
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Klippet fick nästan 1400 kommentarer, sen begränsade SVT kommentarerna, och plockade bort ett par hundra av dem.
GL fick svidande kritik, vilket inte är konstigt.
Hon fick sin stund i rampljuset, men räknade inte med att folk skulle reagera så starlt mot det vansinne hon sysslar med. Det tråkiga är att hon inte vågade uttrycka detta som en egen åsikt, utan var tvungen att ha Kvinnojouren som förkläde. Hon har därmed framställt Kvinnojouren, som för övrigt gör mångs bra saker, som en riktig flumorganisation vars kärnverksamhet är att hitta på dumheter såsom att gå runt och analysera enskilda konstyrkare och framställa dem som sexistet.
Tyvärr bet sig GL i röven, och har nu pinkat in Kvinnojouren i ett hörn. Den utbredda änslan nu är att man inte vill bidra med en enda spänn till en organisation som är kända för att hjälpa utsatta kvinnor, men i stället dräller omkring och tolkat konstverk. Konst är upp till den enskilde att tolka, och därför skall GL:s utspel raskt sopas under mattan för att inte skada kvinnojouren ytterligare.
Mem vad händer nu då?
Jo, om någon dag kommer GL få framträda på nytt, hon komner endast nämna den handfull av indoktrinerade rödstrumpor som genast satte sig i GL:s knä och ansåg att hon hade rätt i sak. Den stora massan som sågade hemnes vansinne vid fotknölarna kommer skrattas bort, och hon kommer säga att även om konstvetket kommer sitta kvar, så var ändå det viktigadtevatt starta en debatt i ämnet.
Den skada som jag anser att hon åsamkat Kvinnojouren kommer ta sin tid att reparera. För min del har jag nu helt tappat förtroendet för dem som organisation.

Nå, det blev som jag sade...
Citat:
– Vi bedömer inte att konstverket motverkar jämställdheten. Däremot kan och ska konst beröra och väcka frågor och debatt, säger Hans Sundvall, konstnärlig samordnare på Luleå kommun.

”Bra att skrivelsen väckt debatt”
Gun Lisadotter vid kvinnojouren Iris tycker det är bra att skrivelsen väckt debatt, även om konstverket kommer vara kvar.
Slut på citat.
Jag börjar få respekt för Luleå Kommun, bra att dom törs sätta ned foten när det gäller rent vansinne..
Debatten var inte direkt till fördel för varken GL eller IRIS renommé..
Citera
2021-11-02, 01:21
  #178
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Nå, det blev som jag sade...
Citat:
– Vi bedömer inte att konstverket motverkar jämställdheten. Däremot kan och ska konst beröra och väcka frågor och debatt, säger Hans Sundvall, konstnärlig samordnare på Luleå kommun.

”Bra att skrivelsen väckt debatt”
Gun Lisadotter vid kvinnojouren Iris tycker det är bra att skrivelsen väckt debatt, även om konstverket kommer vara kvar.
Slut på citat.
Jag börjar få respekt för Luleå Kommun, bra att dom törs sätta ned foten när det gäller rent vansinne..
Debatten var inte direkt till fördel för varken GL eller IRIS renommé..

Det kunde jag inte tro. Eloge till kommunen. Rektorn vacklade rejält, vilket gav mig dåliga vibbar, rektorerna är ju politiskt tillsatta i vårt land.
Citera
2021-11-15, 19:09
  #179
Medlem
Det är så löjligt så man häpnar. Kvinnojourer har mycket att lära sej av verkligheten. Den kvinnan har ju inte alla hästar hemma.
Citera
2021-11-15, 21:03
  #180
Medlem
Adelaides avatar
Hahahha vad i hela?

När man ser den bilden tänker man absolut ingenting. Tjejen står med handen på höften och det är sexism, whaaaat?

Nä vissa har för mycket tid att tänka helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback