Citat:
Ursprungligen postat av
ekonomisnigeln
Anvnder mig av frsker f kontakt med bluetooth genom "target remote" men den verkar inte ta emot mac-addresser. Hur ska jag g tillvga? Fr det ska g.
Jag vet inte riktigt vad du vill stadkomma ?
Men antar att du menar ungefr det hr:
Bluetooth tycks bara ha vissa anvndningsomrden, tex file transfer och print-funktion och liknande.
Bluetooth har liksom inga generella funktioner, men det gr kanske att tilldela den en ntverksadress ?
S att den fungerar med TCP. Bluetooth kan dock fs att fungera som en generell seriell COM-port, men alla instllningar finns nog inte fr en standard seriell port. Utan default r troligen RTS/CTS, och att det inte gr att anvnda de andra.
Nvl, ser man p Enhetshanteraren i Windows s fr Bluetooth rtt ofta COM 11 som seriellt portnummer.
Du behver allts starta gdbserver p din remote maskin, lnka den till COM 11
Och starta ditt remote-program.
P den lokala s startar du allts gdb och ber den ansluta till din COM-port som du tilldelat din Bluetooth.
Alla kllkodsfiler mste ligga i samma trd som ditt kompilerade program ligger i,
annars kan debuggern inte matcha kodraderna mot stegen i exen/binren.
Mjligt att du mste ha kopia p samma kllkodstrd p din lokala maskin.
Lite underligt men jag har fr mig att det var viktigt att filerna hade samma tidsstmpel p bde den lokala och den remote maskinen. Man zippade allts hela trdet, och packade upp det p sin lokala maskin.
Jag r inte sker p att den seriella portens hastighet rcker fr det du vill debugga.
Tex om du har _Trace-utskrifter och skickar dem till debugfilen s hinner du kanske inte se alla raderna heller.
Hr finns en del frklarat:
https://sourceware.org/gdb/current/o...onnecting.html
P en del Linux-distar kan man inte veta hur bra/dligt Bluetooth fungerar. Du br se till att Btooth r alltid pslagen om det finns ngon energi instllning p denna. Brukar alltid vara ihopkopplat med det trdlsa WiFi-kortet (det r delvis samma kretskort).
Kom ihg: Om du har ett jttestort men nd "glest" kllkodstrd s kan nog ven gdb nstan frysa ifall kllkodstrdet ligger p en lngsam enhet.
Med "glest" kllkodstrd menar jag filer som r ovidkommande, tex *.jpg som inte hr ihop med programmet.
Eller tex fr stort skdjup...
Detta fenomen har dykt upp p MSofts Visual Studio med tex lngsamma NAS-enheter vid remote debugging.
Visual Studio har ven den en mjlighet att debugga remote.
Om du har Linux p bde local och remote s se till att Linuxen r uppdaterad och att du har gcc uppdaterad gllande alla headerfiler.
Var sker p att datorerna inte gr i vntelge eller sleep. D fr du ett helvete att f igng kommunikationen mellan gdb och gdbserver igen. Likadant om du tappar Btooth-frbindelsen fr d fr den brja om igen med handskakningsprocessen mm..
Kanske svrt att beskriva hur du ska gra hr i enbart text. Kanske att ngot youtubeklipp finns ?
Finns nmligen en del roliga exempel p "skit bakom spakarna" som har debuggat debuggern istllet fr binren, och inte haft en aning om vilka kommandon de skrivit.
Kolla ocks datumet nr tipset r upplagt, det gller fr vrigt allt som har med Linux att gra att det finns mycket som r frldrat, obsoleta tips ute p ntet.
COM 11 r bara ett hypotetiskt COM nummer, annars r COM1 - COM4 de normala som varit med sen PC-DOS 3.*
Du kan antagligen bara anvnda ett COM nummer upp till COM255, Btooth tcker normalt inte fler enheter.
Du br ocks se till Btooth inte accessar fler enheter n minimalt.
Lycka till !!