2021-10-27, 03:22
Medlem
ekonomisnigelns avatar
Anvnder mig av frsker f kontakt med bluetooth genom "target remote" men den verkar inte ta emot mac-addresser. Hur ska jag g tillvga? Fr det ska g.
Citera
2021-11-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomisnigeln
Anvnder mig av frsker f kontakt med bluetooth genom "target remote" men den verkar inte ta emot mac-addresser. Hur ska jag g tillvga? Fr det ska g.

Jag vet inte riktigt vad du vill stadkomma ?
Men antar att du menar ungefr det hr:

Bluetooth tycks bara ha vissa anvndningsomrden, tex file transfer och print-funktion och liknande.

Bluetooth har liksom inga generella funktioner, men det gr kanske att tilldela den en ntverksadress ?
S att den fungerar med TCP. Bluetooth kan dock fs att fungera som en generell seriell COM-port, men alla instllningar finns nog inte fr en standard seriell port. Utan default r troligen RTS/CTS, och att det inte gr att anvnda de andra.
Nvl, ser man p Enhetshanteraren i Windows s fr Bluetooth rtt ofta COM 11 som seriellt portnummer.
Du behver allts starta gdbserver p din remote maskin, lnka den till COM 11
Och starta ditt remote-program.
P den lokala s startar du allts gdb och ber den ansluta till din COM-port som du tilldelat din Bluetooth.
Alla kllkodsfiler mste ligga i samma trd som ditt kompilerade program ligger i,
annars kan debuggern inte matcha kodraderna mot stegen i exen/binren.
Mjligt att du mste ha kopia p samma kllkodstrd p din lokala maskin.

Lite underligt men jag har fr mig att det var viktigt att filerna hade samma tidsstmpel p bde den lokala och den remote maskinen. Man zippade allts hela trdet, och packade upp det p sin lokala maskin.

Jag r inte sker p att den seriella portens hastighet rcker fr det du vill debugga.
Tex om du har _Trace-utskrifter och skickar dem till debugfilen s hinner du kanske inte se alla raderna heller.

Hr finns en del frklarat:
https://sourceware.org/gdb/current/o...onnecting.html

P en del Linux-distar kan man inte veta hur bra/dligt Bluetooth fungerar. Du br se till att Btooth r alltid pslagen om det finns ngon energi instllning p denna. Brukar alltid vara ihopkopplat med det trdlsa WiFi-kortet (det r delvis samma kretskort).

Kom ihg: Om du har ett jttestort men nd "glest" kllkodstrd s kan nog ven gdb nstan frysa ifall kllkodstrdet ligger p en lngsam enhet.
Med "glest" kllkodstrd menar jag filer som r ovidkommande, tex *.jpg som inte hr ihop med programmet.
Eller tex fr stort skdjup...

Detta fenomen har dykt upp p MSofts Visual Studio med tex lngsamma NAS-enheter vid remote debugging.
Visual Studio har ven den en mjlighet att debugga remote.

Om du har Linux p bde local och remote s se till att Linuxen r uppdaterad och att du har gcc uppdaterad gllande alla headerfiler.

Var sker p att datorerna inte gr i vntelge eller sleep. D fr du ett helvete att f igng kommunikationen mellan gdb och gdbserver igen. Likadant om du tappar Btooth-frbindelsen fr d fr den brja om igen med handskakningsprocessen mm..

Kanske svrt att beskriva hur du ska gra hr i enbart text. Kanske att ngot youtubeklipp finns ?
Finns nmligen en del roliga exempel p "skit bakom spakarna" som har debuggat debuggern istllet fr binren, och inte haft en aning om vilka kommandon de skrivit.
Kolla ocks datumet nr tipset r upplagt, det gller fr vrigt allt som har med Linux att gra att det finns mycket som r frldrat, obsoleta tips ute p ntet.

COM 11 r bara ett hypotetiskt COM nummer, annars r COM1 - COM4 de normala som varit med sen PC-DOS 3.*
Du kan antagligen bara anvnda ett COM nummer upp till COM255, Btooth tcker normalt inte fler enheter.

Du br ocks se till Btooth inte accessar fler enheter n minimalt.

Lycka till !!
Citera
2021-11-04, 14:20
Medlem
Hr finns lite matnyttigt om att konfigurera Bluetooth som en seriell port, p tex en Arduino-dator.
Du prvar med hgsta hastigheten 115 200 Baud, fast egentligen r Btooth-protokollet snabbare:
http://www.userk.co.uk/arduino-bluetooth-linux/

Det verkar dock inte spela ngon roll, hastigheten tycks bli snabbare n 115 200 Baud nd.

Du ska allts associera Btooth med en virtuell seriell COM port.
Den ska du senare associera med gdb p din lokala maskin
och gdbserver plus din krbara binr p din remote maskin.

En lite annorlunda metodik finns beskriven hr:
https://unix.stackexchange.com/quest...-port-on-linux

Ytterligare en annan metod r att kpa tv USB till seriell port vergngar, dessa pluggas in i lmplig USB-port, och ska sedan frbindas med en s kallad null-modem-kabel.

Tex den hr:
https://www.kjell.com/se/produkter/d...eriell-p38885/
Null modem kabel hr:
https://www.kjell.com/se/produkter/d...na-18m-p38236/

Null modem kablar r lite av en fejkkonstruktion att man vanligen inte behver i detalj styra fldet i den seriella kabeln utan det skter kabeln om sjlv, med att signalpinnarna r korsade. Den r ofta en kabelvariant som fredras nr man kopplar ihop tv datorer med varandra fr tex direktkommunikation.

Ovanstende r naturligtvis overkill s det skriker om det, men ifall du inte kan konnekta ver Bluetooth p ngot stt s r metoden med USB-standard-seriell nullmodemkabel vanligen en idiotsker lsning som alltid brukar fungera.

Det r ngot fel med den sista lnken men den ppnar i alla fall rtt sida.

Jag r inte riktigt sker p vad det r fr utrustning som det handlar om och vad som ska debuggas,
s det blir mest bara en gissning vad du r ute efter.
Lycka till !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in