Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-31, 19:10
  #217
Medlem
Sonny00s avatar
Vad tror man inom kyrkan att Gud egentligen är? Något slags väsen som bor i Universum? Täcker Gud in hela Universum eller bara vissa planeter? Frågan är allvarligt menad.

Att Jesus har existerat tror jag är mycket möjligt. Gud är dock lite svårare att få grepp om…
Citera
2022-07-31, 19:14
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listmannen
Jag är präst i en skånsk församling. Varit här ca 15 år och ser på mig själv som helt vanlig präst som sysslar med allt ifrån konfirmationsundervisning till begravningar och själavård. Vore intressant att svara på frågor.
Vad vill ni veta?

Vad är din åsikt kring denna bok?

https://www.bokus.com/bok/9789188809...venska-kyrkan/

Ligger det något i kritiken?
Citera
2023-01-16, 09:19
  #219
Medlem
En utmaning för Sv Kyrkan är prästbristen som många stift lider av. För få personer vill bli präster. På teologiska utbildningarna står platser tomma. Utan emeritiprästerna (de pensionerade) skulle inte kyrkan dra runt verksamheten. Ett nytänkande kring utbildningen måste nog ske. Jag känner flera präster som anser att utbildningen skulle kunna komprimeras en del.
1970-talet var också en period med svår prästbrist vilket ledde till att biskoparna i många fall tubbade på utbildningskraven och prästvigde de med alltför kort utbildning. De få som blev nekade prästvigning den tiden var oftast rena stollar. De som blir nekade vigning i nutid tror jag är de som är för lite PK. Många biskopar vill nog ta in de som köper det nya paketet med HBTQ, homoäktenskap, klimatångest och invandrarvurm. Jag kan ha respekt för att biskoparna inte vill ta in kvinnoprästmotståndare, men för att få in nya präster måste nog även lite mer konservativa personer tillåtas bli präster.
Citera
2023-04-07, 09:32
  #220
Medlem
m11080s avatar
Jag vet att det finns yrkesgrupper som aldrig är lediga som när de inte är på sin arbetsplats
ändå måste vara redo att jobba om de skulle behövas. Sedan finns det andra yrkesgrupper
t.ex inom vården att vi större/extra ordinära händelser kan beslut ta de anställda beordras
arbeta längre arbetspass än vad de normalt behöver göra, etc

Har du som präst rätt att vara ledig/ha semester eller måste du alltid vara beredd att
jobba om omständigheterna kräver det?
Citera
2024-01-21, 20:37
  #221
Medlem
Präst som skriver i Aftonbladet idag. Han använder utrymmet till att såga politiker och det politiska klimatet och frågar sig vad vi ska med politiker till ungefär. Han passar även på att specifikt nämna sverigedemokraterna och deras intåg i politiken som stor orsak till att den moraliska kompassen försvunnit hos andra partier.

Är det vanligt bland präster att ogilla SD? Som trots allt verkar vara det partiet som starkast fördömer islam och islamister?

Hur ser du på SD?

Hur ser du på att muslimerna ökar i antal i Sverige?

Ser du hellre ett parti som Nyans i en regering än att SD sitter i en regering?

(Ser att tråden inte startades igår men du kanske lever än och besöker FB ibland)
Citera
2024-01-21, 20:50
  #222
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listmannen
Jag är präst i en skånsk församling. Varit här ca 15 år och ser på mig själv som helt vanlig präst som sysslar med allt ifrån konfirmationsundervisning till begravningar och själavård. Vore intressant att svara på frågor.
Vad vill ni veta?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad tror man inom kyrkan att Gud egentligen är? Något slags väsen som bor i Universum? Täcker Gud in hela Universum eller bara vissa planeter? Frågan är allvarligt menad.

Att Jesus har existerat tror jag är mycket möjligt. Gud är dock lite svårare att få grepp om…

Har du slutat svara på frågor?
Citera
2024-01-22, 08:24
  #223
Avstängd
Ryssmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur hittar man konservativa präster i Sverige idag? Jag har ingen lust att behöva gå på Gudstjänst efter Gudstjänst och slösa bort dyrbar tid med att sortera bort kulturmarxister och vänsterliberaler.

Man kanske kan ringa sin församling och fråga. Nu har jag förvisso lämnat kyrkan jag också men går kanske tillbaka när jag nalkar min död. Prästen i min kommun skrev någonting politiskt om det viktiga med "öppen kyrka" och "mot SD" och då var jag nöjd med informationen, dvs den där prästen duger inte. Man kan ju besöka sin kyrka ibland eller någon annan kyrka och höra sig för om man träffar på någon som arbetar där. Julmässan har jag börjat undvika då jag tänkt att jag blir säkert ombedd att i kollekten skicka pengar dit jag inte vill.

Annars borde man besöka kyrkan igen. Jag är en vanlig svensk som annars bara besöker kyrkogårdarna för att de är vackra parker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback