2021-11-09, 13:11
Medlem
Vet inte om det är rätt forum för denna fråga. Men får väl flyttas om så är fallet.

Jag har råkat göra bort mig lite och blivit blåst genom en swishbetalning. Så den biten är avklarad.

Det klassiska är gjort med en polisanmälning, kontakt med min bank och försäkringsbolag.
Jag kommer antagligen inte att få någonting för detta. Utan det blir en läxa inför nästa gång.

Tänkte mest kolla om det är någon annan som lyckats få tillbaka sina pengar i ett sånt här fall?
Vem har betalt tillbaka pengarna i det fallet, banken? försäkringsbolaget?
Citera
2021-11-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vet inte om det är rätt forum för denna fråga. Men får väl flyttas om så är fallet.

Jag har råkat göra bort mig lite och blivit blåst genom en swishbetalning. Så den biten är avklarad.

Det klassiska är gjort med en polisanmälning, kontakt med min bank och försäkringsbolag.
Jag kommer antagligen inte att få någonting för detta. Utan det blir en läxa inför nästa gång.

Tänkte mest kolla om det är någon annan som lyckats få tillbaka sina pengar i ett sånt här fall?
Vem har betalt tillbaka pengarna i det fallet, banken? försäkringsbolaget?

Om det är du själv som gjort bort dig, och det inte blir till ett bedrägeri, så får du ju knappast
något tillbaka, om du inte får vederbörande att skicka tillbaka.
Citera
2021-11-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om det är du själv som gjort bort dig, och det inte blir till ett bedrägeri, så får du ju knappast
något tillbaka, om du inte får vederbörande att skicka tillbaka.

Kanske blev lite felformulerat.
Jag som gjort bort mig att gå på detta. Så det är bedrägeri.
Citera
2021-11-09, 15:43
Medlem
sebastian66s avatar
Hur mycket handlar det om 110 pengar eller 4000 spänn. Det handlar kanske lite om hur stor summan är. Men i regel får 0% tillbaka detta bara som en måttstock. Sedan kan du ju hitta andra vägar men allt handlar lite om summan.
Citera
2021-11-09, 17:52
Medlem
Det handlar om 4000+ så det är ingen summa man bara struntar i.
Chansen är nog rätt liten att få tillbaka någonting. Polisen kommer inte göra något åt det.

Jag tycker bara det vore ganska så enkelt för polisen att öppna upp och kolla vilket konto som är kopplat till det nummer swishpengarna gick till.
Citera
2021-11-09, 20:27
Medlem
Cornizs avatar
Kontakta försäkringsbolaget så kan du få pengar. Du har säkert någon hemförsäkring du i går i.
Var dock noga med att inte erkänna/skriva att du har gjort bort dig eller fummlat mer än att vara lite godtrogen då.
Står något i polisrapporten so. Försäkringsbolaget kan anse dig fumlig för!?

Jag själv fick inte tillbaka för massa år sedan (ca 2000) når jag skrev att min pin-kod var samma som mina 4 sista i personnummret och snubben snodde legg + VISA-kort.
I själva fallet stod han bakom mig på Burger King och såg min kod, och snodde sen kortet ur fickan direkt när jag stoppade ner kortet i fickan och tog brickan och gick.
Riktigt dåligt av Swedbank i det läget som scammade mig....inte bättre då just att det var existensminimum-pengar från Soc då.
Citera
2021-11-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corniz
Kontakta försäkringsbolaget så kan du få pengar. Du har säkert någon hemförsäkring du i går i.
Var dock noga med att inte erkänna/skriva att du har gjort bort dig eller fummlat mer än att vara lite godtrogen då.
Står något i polisrapporten so. Försäkringsbolaget kan anse dig fumlig för!?

Jag själv fick inte tillbaka för massa år sedan (ca 2000) når jag skrev att min pin-kod var samma som mina 4 sista i personnummret och snubben snodde legg + VISA-kort.
I själva fallet stod han bakom mig på Burger King och såg min kod, och snodde sen kortet ur fickan direkt när jag stoppade ner kortet i fickan och tog brickan och gick.
Riktigt dåligt av Swedbank i det läget som scammade mig....inte bättre då just att det var existensminimum-pengar från Soc då.

Har redan kollat med försäkringsbolaget, dom ger ingenting i såna här fall.
Det är polisanmält, och pratat med banken som följer upp polisärendet. Polisen skulle göra en swishspårning.
Hur som helst så lär ingenting hända, och några pengar lär jag inte få tillbaka. Men har gjort det som går att göra, så på så sätt känns det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in