Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-14, 01:39
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndSpion
Jag har en egen åsikt, men jag varken vill eller anser mig vara mer lämpad än dom experter som vi demokratiskt utser för att fatta beslut i dom frågor som rör asyl. Så jo, du har fått ditt svar, men inte verkat förstå det.
Jag har åsikter om alla möjliga olika områden i livet, men jag lyssnar på och överlämnar oftast till dom som jag uppfattar vara legitima auktoriteter inom något område att fatta dom avgörande besluten, och det är sällan besluten rör mig på ett dramatiskt eller allvarligt sätt.

Min åsikter är att det är bra att det inte är jag själv som över internet eller via sociala medier, sitter och bestämmer vem eller vilka som bör få stanna. Jag röstar, och läser in mig på vad det parti jag röstar på, har för mänskosyn och vilka tankar och åsikter dom har om flyktingmottagande. SD och liknande är ju, om några, enormt förvirrade och har en intolerant syn på mänskor som knappast berör någon viktig del av deras liv och som inte heller utgör något hot mot deras liv. Jag har redan sagt att det finns gränser för allt, och att det aldrig handlar om allt eller inget, varken öppna gränser eller helt stängda gränser. Absolut inte att skicka tillbaka mänskor som redan är etablerade eller som bedömts(av myndigheter) behöva det skydd som vi kan ge dom.

Du kan bättre än så. Ditt svar är : En politiker/expert ska bestämma. Men frågor du Sd:s politiker och experter får du ett svar och exempelvis Fi:s ett annat. Du kan inte "ducka frågan" genom att säga att "en expert" ska bestämma.

Som sagt kan inte bemöta snömos och allmänt tjafs. Vilka ska få stanna och vilka inte? Du har nog inte en susning om vad du pratar om helt enkelt, bara ord som följer på varandra närmast slumpmässigt.
Citera
2021-11-14, 02:27
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Du kan bättre än så. Ditt svar är : En politiker/expert ska bestämma. Men frågor du Sd:s politiker och experter får du ett svar och exempelvis Fi:s ett annat. Du kan inte "ducka frågan" genom att säga att "en expert" ska bestämma.

Som sagt kan inte bemöta snömos och allmänt tjafs. Vilka ska få stanna och vilka inte? Du har nog inte en susning om vad du pratar om helt enkelt, bara ord som följer på varandra närmast slumpmässigt.
Jag menar inte politiker. Alla politiker som röstats fram får diskutera i utskotten och i riksdagen och i kommunerna.
Partiernas experter är ju inte dom som sitter och träffar och undersöker. Politikerna får underlag från utredare och dom som arbetar på plats med mänskorna. Självklart finns det olika perspektiv och resonemang om vad som är bästa lösningen. Jag kan ju inte sitta och kortfattat säga att flyktingar från ett visst land eller med en viss bakgrund får asyl. Det är mer komplicerat än så, och det är just därför som experter på myndigheter utifrån direktiv får fatta besluten.
Jag duckar ej, utan är tillräckligt medveten om att vissa frågor bör man och går enbart att lämna över till dom som demokratiskt utsetts och har tiden att sätta sig in i frågor som är mer komplicerade än att komma med svar som är så kortfattade, som du verkar vilja ha dom.
Citera
2021-11-14, 02:39
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndSpion
Jag menar inte politiker. Alla politiker som röstats fram får diskutera i utskotten och i riksdagen och i kommunerna.
Partiernas experter är ju inte dom som sitter och träffar och undersöker. Politikerna får underlag från utredare och dom som arbetar på plats med mänskorna. Självklart finns det olika perspektiv och resonemang om vad som är bästa lösningen. Jag kan ju inte sitta och kortfattat säga att flyktingar från ett visst land eller med en viss bakgrund får asyl. Det är mer komplicerat än så, och det är just därför som experter på myndigheter utifrån direktiv får fatta besluten.
Jag duckar ej, utan är tillräckligt medveten om att vissa frågor bör man och går enbart att lämna över till dom som demokratiskt utsetts och har tiden att sätta sig in i frågor som är mer komplicerade än att komma med svar som är så kortfattade, som du verkar vilja ha dom.

Vilka ska få sjukhusvård i Sverige ? Det finns olika svar. Exempelvis alla svenska medborgare. Enbart kongoleser. Alla i hela världen. Bara pensionärer och vänsterhänta.

Ska man köra på höger eller vänster sida i trafiken. 1. Höger 2. Vänster.

När ska man ha rösträtt och vilka : exempelvis svenska medborgare 18 år.

Vad ska en liter mjölk kosta 1. Marknadskrafterna ska bestämma + Moms på x-antal % av priset. 2. 10 kt 3. 311 kr.

För att kunna diskutera en fråga måste man ge ett svar på hur man vill ha det som utgångspunkt för diskussionen. Gällande asylinvandrare kanske det låter så här i Sverige
: De som är tillräckligt rika och mäktiga för att betala människosmugglare, diktatorer och maffior och skriker mest i media ska få stanna trots att de inte har några objektiva skäl överhuvudtaget till detta. Det spelar ingen roll om det råder krig exempelvis in deras länder eller inte. Men detta är dåligt med negativa praktiska konsekvenser så vi bygger murar över hela Europa så att människor drunknar i Medelhavet eller förfryser i de vitryska skogarna.

Jag har givit ett svar ovan som är både "humanare" och ekonomiskt effektivare.

Du får ge ditt svar eftersom du inte verkar hålla med om att det nuvarande systemet är bra.
__________________
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-11-14 kl. 02:44.
Citera
2021-11-14, 02:55
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Vilka ska få sjukhusvård i Sverige ? Det finns olika svar. Exempelvis alla svenska medborgare. Enbart kongoleser. Alla i hela världen. Bara pensionärer och vänsterhänta.

Ska man köra på höger eller vänster sida i trafiken. 1. Höger 2. Vänster.

När ska man ha rösträtt och vilka : exempelvis svenska medborgare 18 år.

Vad ska en liter mjölk kosta 1. Marknadskrafterna ska bestämma + Moms på x-antal % av priset. 2. 10 kt 3. 311 kr.

För att kunna diskutera en fråga måste man ge ett svar på hur man vill ha det som utgångspunkt för diskussionen. Gällande asylinvandrare kanske det låter så här i Sverige
: De som är tillräckligt rika och mäktiga för att betala människosmugglare, diktatorer och maffior och skriker mest i media ska få stanna trots att de inte har några objektiva skäl överhuvudtaget till detta. Det spelar ingen roll om det råder krig exempelvis in deras länder eller inte. Men detta är dåligt med negativa praktiska konsekvenser så vi bygger murar över hela Europa så att människor drunknar i Medelhavet eller förfryser i de vitryska skogarna.

Jag har givit ett svar ovan som är både "humanare" och ekonomiskt effektivare.

Du får ge ditt svar eftersom du inte verkar hålla med om att det nuvarande systemet är bra.
Sjukvård. Givetvis alla som är medborgare och har uppehållstillstånd. Gäller det långvariga behandlingar, så är det så länge som uppehållstillståndet varar. Akut sjukvård bör vi ge alla som är här, och när det möjligt är också efterfråga en betalning för. Går det inte att få betalning, så får vi ge bort det ändå, om det är akut. Det är ändå knappst många som vi ger akut vård som ej har uppehållstillstånd, arbetstillstånd eller medborgarskap.

Du blandar in massa andra frågor som ej handlar om invandring, för att illustera, men det är dåliga exempel ändå.
Och det var därför jag skrev att det är mycket svårt för dom flesta som bara är röstberättigade och inte arbetar på myndigheterna eller som utredare, att sätta sig in i de faktiska förhållandena, som kan skilja mycket åt från individ till individ, och även inom den region från vilken någon flytt.

Jag anser att jag gett dig så bra svar som det går att ge, och det blir en evighetsdiskussion att specifikt svara på frågor eller påståenden kategoriskt, när det inte går att ge något kategoriskt svar, eller säga något så kortfattat som är i dina exempel, t.ex. höger, vänster, specifikt land, osv.
Citera
2021-11-14, 03:04
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndSpion
Sjukvård. Givetvis alla som är medborgare och har uppehållstillstånd. Gäller det långvariga behandlingar, så är det så länge som uppehållstillståndet varar. Akut sjukvård bör vi ge alla som är här, och när det möjligt är också efterfråga en betalning för. Går det inte att få betalning, så får vi ge bort det ändå, om det är akut. Det är ändå knappst många som vi ger akut vård som ej har uppehållstillstånd, arbetstillstånd eller medborgarskap.

Du blandar in massa andra frågor som ej handlar om invandring, för att illustera, men det är dåliga exempel ändå.
Och det var därför jag skrev att det är mycket svårt för dom flesta som bara är röstberättigade och inte arbetar på myndigheterna eller som utredare, att sätta sig in i de faktiska förhållandena, som kan skilja mycket åt från individ till individ, och även inom den region från vilken någon flytt.

Jag anser att jag gett dig så bra svar som det går att ge, och det blir en evighetsdiskussion att specifikt svara på frågor eller påståenden kategoriskt, när det inte går att ge något kategoriskt svar, eller säga något så kortfattat som är i dina exempel, t.ex. höger, vänster, specifikt land, osv.

Är du drogad eller berusad igen?

Det var bara exempel för att få dig att fatta att du måste förklara din ståndpunkt för att jag ska kunna krossa dig i debatten och argumentera emot ditt snömos. Men när du inte ger uttryck åt en uppfattning så går det inte vilket givetvis är "din taktik".

Svaret är givetvis att du inte har en uppfattning som går ihop logiskt precis som Sveriges asylinvandring inte är logiskt försvarbar heller.

Invandrarna är av kött och blod så man måste välja om invandrare A och B ska vara i just Sverige eller inte. Det finns inget alternativ helt enkelt. Eller man kanske bör singla slant....
Citera
2021-11-14, 10:43
  #126
Medlem
Fullfittans avatar
Låt dem komma in i Polen men slussa dem snabbt vidare till franska kusten. Därifrån kommer de snart försöka ta sig över till England.

Efter att britterna självmant lämnat Dublinförordningen (Brexit) så kan inte britterna enkelt skicka tillbaka dem till Frankrike. Detta gör att antalet båtflyktingar till UK ökar då såväl smugglare som flyktingar ser möjligheter.

Så skicka dem till en fransk kuststad så kommer det lösa sig av sig självt.
Citera
2021-11-14, 10:50
  #127
Medlem
Jag känner sorg för att dom föredrar Tyskland framför Sverige. Vi har förlorat vårt försprång och våra barn kommer få betala priset.
Citera
2021-11-14, 10:58
  #128
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Jag känner sorg för att dom föredrar Tyskland framför Sverige. Vi har förlorat vårt försprång och våra barn kommer få betala priset.

Glad att du skämtar. Katastrof ta hit dessa vrak. Skicka hem med enkelbiljett.
Citera
2021-11-25, 12:02
  #129
Medlem
Nochillss avatar
Jag har kollat en hel del på Youtube inslag från eländet. Av döma av många kommentarer från Araber, är att de tror att de får 20K i månaden om de får Asylstatus.

Bedöm här att de flesta ensamstående resande har investerat ca 100K på att betala flyktingssmugglarna för själva resan ut. Vad snopet när de istället får lära sig den hårda vägen att de bara får 2,5K i Månaden på en flyktingförläggning!
Citera
2021-11-26, 14:57
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Som dom flesta har sett så har flera tusen migranter kommit till Belarus med charterflyg ifrån MENA. Migranterna har fastnat i Belarus och i gränsen mellan Belarus och Polen och kan varken ta sig in i Belarus eller in i Polen och antalet migranter ökar mer och mer.

Borde Ylva Johansson åka till gränsen mellan Belarus och Polen och be belarusier och polacker att sänka sina vapen och säga att alla migranter som kommer till Belarus skall flygas till Sverige?
Borde Sverige chartra flera Airbus 380 flygplan och flyga hit dessa migranter?

Visserligen vill dom till Tyskland, men Sverige duger väl bra?
Har vi plats för flera hundratusentals migranter i Sverige?

Man kunde ju vara smart för en gångs skull, och plocka russinen ur kakan. Alltså ta dem som ser arbetsföra ut och verkar kunna göra rätt för sig. Några har kanske rentav användbara yrken?? Och givetvis låta dem skriva under lämpliga kontrakt...

Jag antar att de flesta vill inget annat än att få ett arbete, så DE kommer inte att bli förvånade. Så det är bara att smida järnet medan det är varmt.

Vad vi inte skall göra är att sätta in dem i facket flyktingar som inte behöver arbeta eller göra rätt för sig; och vänjer dem vid bidrag och inlärd hjälplöshet...

Men kan vi inte göra så som skisserat ovan, är det bättre att stå fast och emot. För det är egentligen inte en ström av arbetssökande eller ens flyktingar, utan det är Belarus och Ryssland som vill klämma åt Väst...


ps. Till din fråga: Om vi har plats och behov för många tusen nya migranter?: ja det har vi. MEN det MåSTE vara rätt sorts migranter (dvs arbetsföra som vill göra rätt för sig och bidrar, och som vill integrera sig. Om det kommer en och annan gamling eller handikappad på köpet, må vara hänt, så länge det är familjen som står för huvuddelen av fiolerna). OCH vi måste tänka igenom vår mottagningspolicy som har kraschat under flera decennier.
Fram till ungefär mitten av 70 talet hade vi ett bra fungerande mottagning. De fick adekvat hjälp och sattes in i arbete snabbt. Men sedan kraschade det: de fick kopiöst med bidrag istället och lärdes in hjälplöshet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in