2021-11-13, 00:58
Medlem
neuron-drones avatar
När ett nytt bolag tog över min och min kompis hyresvärd så fick vi höra att de skulle börja totalrenovera. Fick lite skräck för hade inte haft råd att bo kvar då. Men det visade sig att de skulle bara renovera efter att folk flyttat ut. Det var väl rätt bra tyckte jag.

Jag hade då föreställt mig att de skulle renovera en gång och höja hyrorna. Man får ju bara höja med en viss % efter ett index och med HGF årligen. Men man får även höja hyran efter renovering. De chockhöjde, men det drabbade bara de nyinflyttade.

Grejen är att min kompis har en etta ovanför sig. Det verkar inte som någon trivs där, det kommer nya hyresgäster hela tiden. Efter varje utflytt har de borrat ner allt kakel och satt upp nytt, och tapetserat om. Fast det kanske bara var 6 månader sedan sist eller ett år. Det är ett jääädra borrande.

Så de gör om renovering som inte behövs, varje gång någon flyttar ut och sedan höjer de hyran för varje gång. Får man verkligen göra så? Den stackars ettan är uppe i mer än min trea nu. Och min kompis störs av borrandet som sker minst varje år. Det blir ju ingen förbättring av standarden eftersom de gjort om allt så nyligen. Att det är galet är ju sant. Men är det lagligt?
Citera
2021-11-13, 02:08
Medlem
killawifes avatar
Nej. Man kan inte bara tapetsera om efter varje hyresgäst och höja hyran pga detta. Det man betalar för är en viss standard, om lägenheten håller denna standard så kan man förvänta sig en viss hyra. Har man en högre standard så kan hyran vara högre.
Citera
2021-11-13, 03:12
Avstängd
31G350125s avatar
Det är ett sätt kringgård bruksvärde systemet, dvs när någon flyttat ut , så tar man ditt lite billigt öststats folk och renovera upp lägenheten. Så en lägenhet som kostade 7000:- kan åka upp till 10 000:-

Det är Vänsterpartier som har gjort att det har blivit så, därför skall du som medborgare hjälpa samhället att utrota kommunismen i Svenska samhället.
Citera
2021-11-13, 16:30
Medlem
engammalfisks avatar
Då många har bostadstillägg så håvar de in biljarder av folkets pengar sen har de dem i skatte paradis & utländska företag. Löfven eller någon minister har inte sagt något så det är tydligen bra. de blir stormrika på att knappt lyfta ett finger, de lever på folket först i hyra sen folkets/skatte pengar via bostadstillägg.
Det har alltid varit marknadshyror. Byggnader som betalat sig själva för 40 år sen kostar halva lönen, ocker om något, vore jävligt bra om de gamla ocker lagarna gavs betydelse & faktiskt användes.
Det behövs ett max tak på 2-3 tusen för vad man måste betala för bostad, så dyrt är det inte att ha en vaktmästare som byter lampa i trappen ibland.
Citera
2021-11-13, 16:50
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Det går inte att ta dit lite öststatsfolk som renoverar lite och sen höja hyran från 7000 till 10000.
Det krävs ganska omfattande värdehöjande renovering för att få höja 3000kr.

Det går inte att renovera om ett badrum varje år och sen höja hyran efter varje renovering.
Att det finns fastighetsägare som höjer hyran varje gång det flyttar in en ny är en annan sak, ganska svårt att kontrollera då hyran varierar stort mellan lägenheterna i gamla områden.

Därför borde det egentligen finnas ett hyresregister som ex hyresgästföreningen har för varje enskild hyreslägenhet, då kommer inte hyresvärden kunna smyghöja vid varje nyinflyttad hyresgäst utan att riskera att bli påkommen.

Köp ert boende, ni är tokiga som hyr en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in