Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-16, 00:47
Medlem
Bertil85s avatar
Både gelaton mandeklmassa och lite punch ingår i en prinsesstårta.
Citera
2021-11-16, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Fast då är det lite besvärligt kan jag tycka. Har sett att tillverkare skriver i sina ingredienser: gelatin (nöt eller liknande). Men det är ytterst, ytterst sällan. Besvärligt. Jag köper inte saker som innehåller gelatin för det brukar vara från djur.

Godispåsar. Står det gelatin så är det från gris.

Har aldrig hört att det skulle vara från nåt annat än djur!
Stämmer bra! Fan vad jag önskar att jag kunde käka juleskums skiten... har ringt och sagt det cloetta... men dom säger att det inte blir samma sak med veganskt gelatin, man kan få det till att bli samma med nöt gelatin men då blir ej färgen samma tydligen.

Det bästa hade varit om han hade kunnat lösa skiten med veganskt gelatin

s märken från candy ppl så står det gelatin ( nöt) inom parantes, men när jag ringde dom så sa dom att man ej behöver uppge vart gelatinet kommer ifrån.
Citera
2021-11-16, 17:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Stämmer bra! Fan vad jag önskar att jag kunde käka juleskums skiten... har ringt och sagt det cloetta... men dom säger att det inte blir samma sak med veganskt gelatin, man kan få det till att bli samma med nöt gelatin men då blir ej färgen samma tydligen.

Det bästa hade varit om han hade kunnat lösa skiten med veganskt gelatin

s märken från candy ppl så står det gelatin ( nöt) inom parantes, men när jag ringde dom så sa dom att man ej behöver uppge vart gelatinet kommer ifrån.
Fast du kan väl egentligen äta den, fast du vill inte? Du är väl knappast allergisk mot fläsk, utan det är ett val du gjort att inte äta det.
Citera
2021-11-16, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast du kan väl egentligen äta den, fast du vill inte? Du är väl knappast allergisk mot fläsk, utan det är ett val du gjort att inte äta det.
Kan, kan man.

Fläsk är äckligt. Nöt är fräscht, det är så jag ser det. Det är ett val.

Bra jobbat!
Citera
2021-11-16, 20:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assignment
Kan, kan man.

Fläsk är äckligt. Nöt är fräscht, det är så jag ser det. Det är ett val.

Bra jobbat!
Exakt min poäng. Ingen allergi, utan ett 'livsstilsbeslut', som vilken Stureplanstjej som helst som inte 'tål' ditten eller datten.
Manligt, men väntat
Citera
2021-11-16, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Exakt min poäng. Ingen allergi, utan ett 'livsstilsbeslut', som vilken Stureplanstjej som helst som inte 'tål' ditten eller datten.
Manligt, men väntat
äter man gris så kommer man se ut som er. Fläskiga ansikten och sen börjar man prata lika klumpigt som norlänninngar. Hela ens personlighet blir grigig och man är inte lika allert som man varit innan.

Jag har ätit skiten. Sluta med det för många år sedan, har ätit blodpudding och leverpastej också,

godiset var svårast att sluta med.
Citera
2024-10-18, 06:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Det är väldigt vanligt att man i bagerier blandar i gelatin i vispgrädden just för princesstårta. Detta för att den skall behålla höjden på sista lagret grädde innan tredje delen tårtbotten läggs över (oftast mittendelen när man skär upp).

Äkta princesstårta har traditionellt ett skal av marsipan, inte sockerpasta.

Edit:
Så här gör man en princesstårta
- Koka vaniljkräm riktigt tjock
- Vispa grädden hårt och blanda i smält gelatin
- Dela tårtbotten i 3 delar, bagerier har en kniv med 2 blad som ger 3 lika delar
- Ta toppdelen och lägg med den bakade delen uppåt
- Lägg på ett lager sylt och därefter bottendelen ovanpå med den bakade delen nedåt. Detta för att sylten skall mjukgöra brödet men inte tränga in och göra den ”slabbig”
- Lägg på ett tjockt lager med vaniljkräm
- Lägg därefter på ett högt lager med grädde, därav gelatinet
- Lägg på mittendelen och börja forma tårtan så att den blir kupad
- Lägg på grädde runt om med mycket på toppen
- Lägg över den gröna kavlade marsipanen försiktigt och skär runt om
- Garnera, sila över florsocker och avsluta med den klassiska rosa marsipanblomman

Prinsesstårta innehåller ingen sylt, du blandar ihop den med operatårta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in