• 6
  • 7
2023-01-19, 12:38
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Tex ett anställd projektledare för det här?

https://sverok.se/samspel/
Ja, det där är bidragsentreprenörer helt klart.
Att mygla till sig bidrag från Arvsfonden verkar hur lätt som helst och de har uppenbarligen ingen skam i kroppen.
Svante Tidholm visade vägen för en massa år sen med sin förening FATTA
Citera
2024-12-16, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Jag har i sak inga problem med vem som jobbar var eller med vad. Allting fyller ett syfte. Inte genusvetare dock. Om ingen vill vara sopgubbe så får jag finna mig i att det kommer stinka apa. Jag är med andra ord ödmjuk och tacksam inför det faktum att någon annan vill åta sig detta mindre glamorösa jobb.

Vad jag har svårt med är spydighet, arrogans, naivitet och manipulation. Om man är dummare än sin nästa så kallar man inte sin nästa för Dumhuvud. Är man långsammare än sin nästa bör man inte kalla denne för en snigel. And so on.

Bland dessa vedervärdiga kategori av urusla epitet kvalar feminister in på topp tillsammans med andra extremiströrelser. Man är så sjukligt naiv inför sina tillkortakommanden att lögnerna som dras kan skönjas hela vägen från månen. Likställer dessa med fundamentalister som är så förlorade i sin ideologi att de troligen skulle ta livet av sig om polletten föll ner, den om verklighetens egentliga ordning.

När vi nu konstaterat grundstenarna i synen på livet kan vi gå vidare på topic: trots att kvinnor är lika smarta, lika drivna, lika vassa, entreprenörsanda, effektiva med flera inom kapitalismen positiva karaktärsdrag så är de likväl på alla dessa fronter sjumilakliv efter.

Okej, låt mig ta ett exempel med enkel logik
1. Feminister hävdar att de har lägre lön än män trots att de är lika duktiga
2. Det är fritt fram för vem som helst att skapa ett aktiekapital imorgon
Ergo borde kvinnor skapa bolag imorgon, bara anställa kvinnor (som är billigare men lika effektiva som män) och bara håva in stålar.
Men? Ja just det. Verkligheten kom emellan.

Här är intressant statistik
https://www.jamstalldhetsmyndigheten...ntliga-sektorn
"Kvinnor är till exempel i stor majoritet bland de anställda i offentlig sektor, 73 procent,"

Jag tror inte det kräver någon ytterligare utläggning om varför en så stor gruppering utgörs av kvinnor inom en sektor som knappt har krav om prestation än mindre några som helst ansvar.

Men sen här kommer ännu mer intressant läsning
Vad händer när kvinnor kan ge sig in på den riktiga jobbmarknaden, där man måste prestera och levererar?
https://www.svensktnaringsliv.se/sak...a_1171518.html
Jo de går in i väggen
"Högavlönade kvinnor som är 30–39 år löper mer än tre gånger så stor risk att bli sjukskrivna jämfört med högavlönade män"
Direkt hörs motargument om kvinnors "obetalda" arbete hemma. De faktum att barnen är på dagis 9-10 timmar om dagen, att högavlönade i större utsträckning nyttjar RUT samt att det mest i hemmet utförs av maskiner (tvättmaskin, diskmaskin, robotdammsugare etc) falls olyckligtvis i glömska.

Som sagt. Är man mindre effektiv, mindre driven, mindre vass så bör man rätta sig i ledet och hålla käften, inte dra på sig offerkofta och pipa om glastak och "mindre" betalt. Mycket vill ha mer. Peace out bitches

Värsta är att då vissa EU projekt skall satsas och man söker kandidater som skall tillföra något exceptionellt som nätverk och kompetens verkar det alltid handla om huruvida du är kvinna eller man.

Vet inte hur många gånger jag har sett kvinnor då en tjänst i offentlig sektor och sedan "lära upp sig" på plats" skulle aldrig i helvete fungera att kommunen anställer en ekonom utan erfarenhet för att det går att "lära sig på plats".

Sedan det här klassiska upplysningen såhär års arr kvinnor får alltid styra upp julen och midsommar..i grund och botten handlar det väl att män kanske nöjer sig med julskinka och prinskorv samt ischoklad och knäck. Någon julstake på bordet. Kvinnor vill ha julgardiner,alla tänkbara släktingar på julbord, mer mat på bordet,julsånger och en jävla massa krims krams.
Citera
2024-12-17, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Bas U & P säger jag inte emot.
Licens för anläggningsmaskiner däremot är mycket av en gråzon om vad man får och inte får göra och vad en licens innebär.
https://www.entreprenad.com/article/...isste_du_detta

Jag tycker att auktorisation är ett bra exempel på en lagligt reglerad arbetsuppgift.
Elsäkerhetsverket har satt upp riktlinjer för vad en utbildning och praktisk erfarenhet ska innehålla för att man ska få elbehörighet.
Sen finns det olika grader av auktorisationer/behörigheter.
Denna behörighet måste ansökas till Elsäkerhetsverket.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrk...auktorisation/
Till skillnad från licenser som ofta utfärdas av lokala arbetsgivare eller utbildningsföretag om jag har förstått det rätt.

Kvinnodominerade yrken (som SSK) inom sjukvården är ofta s.k. legitimationsyrken.
Det innebär att det krävs en viss utbildning för att få kalla sig för just den yrkestiteln.
Däremot så är arbetsuppgifterna sällan lagligt skyddade (förskrivningsrätt undantaget).
De regleras istället av lokala föreskrifter i form av behörigheter som utfärdas av den lokala arbetsgivaren.
Dessa behörigheter är kopplade (inte alltid) till yrkestiteln.
Man arbetar med sin legitimation så att säga och det är en legitimation som kan tas ifrån en om det går fel.
Detta gäller givetvis även kirurger (läkare) som också är legitimationsyrken.

Jag tog upp detta som ett svar på en annans skribents påståenden.
(FB) Kvinnor överrepresenterade i (oduliga) offentliga sektorn - vem är förvånad

Idiot. Licens för ssk ja. Men noll ansvar. Det är i stort sett omöjligt bli avskedad som socialsekreterare. Trots noll ansvar. De fåtal ssk som blivit sparkade har oftast blivit det för att de rotat runt i massa folks journaler och skit, inte pga felbehandlingar.

Vad tror du händer när en elektriker för ett fel och tex en sommarstuga brinner ner. Har han lika med noll ansvar tror du i din våta fantasi din jävla flumjävel
Citera
2025-01-05, 20:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Idiot. Licens för ssk ja. Men noll ansvar. Det är i stort sett omöjligt bli avskedad som socialsekreterare. Trots noll ansvar. De fåtal ssk som blivit sparkade har oftast blivit det för att de rotat runt i massa folks journaler och skit, inte pga felbehandlingar.

Vad tror du händer när en elektriker för ett fel och tex en sommarstuga brinner ner. Har han lika med noll ansvar tror du i din våta fantasi din jävla flumjävel

Din svenska är lika dålig som din läsförståelse.
Om detta beror på en förvärvad eller medfödd hjärnskada kan jag ej svara på...

Det finns gott om exempel på där legitimerad personal inom sjuk- och tandvården har fått sparken och blivit av med sina legitimationer efter felbehandlingar.
En av de värre exemplen som jag känner till resulterade i en villkorlig dom efter att barnmorskan blev dömd för "grovt vållande till kroppsskada".
https://www.vardfokus.se/nyheter/dom...pper-provotid/

Även elektriker är ansvariga för sitt arbete där de kan bli dömda om de klantar till det.
Skillnaden där jämfört med skyddade yrkestitlar är att elektrikerns arbetsuppgifter är skyddade enligt lag, men inte dennes yrkestitel.
Inom vissa sjukvårdsyrken är det nästan tvärtom, som te.x. biomedicinsk analytiker inom laboratoriemedicin.
Citera
2025-01-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar

Du bortser från det moraliska ansvaret. Anledningen till att många blir utbrända i t.e.x. vård och skola beror på att de tar enormt moraliskt ansvar och stressar upp sig.
Citera
2025-01-06, 18:57
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du bortser från det moraliska ansvaret. Anledningen till att många blir utbrända i t.e.x. vård och skola beror på att de tar enormt moraliskt ansvar och stressar upp sig.

Kvinnor bränner ut sig överallt de arbetar.

Själv lämnat en administrativ arbetsplats där det var en sån jävla infekterad konflikt mellan kvinnor. Privat arbetsgivare.
Jävlar vad de sliddjuren inte mådde bra med långa sjukskrivningar och skit.

Så blir det överallt kvinnor dominerar i antal.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in