2021-12-02, 10:10
Medlem
Nybörjarfråga: Jag har skapat ett program som lägger till djur i en lista och dessa djur har olika properties så som namn, färg, ålder & kön. I min XAML har jag två checkboxes, en för "Male" och en för "Female". Jag lägger till djuren i en listbox och vardera djur har olika egenskaper som jag tilldelar precis innan dessa läggs till i listboxen. Nu vill jag att man ska kunna dubbelklicka på ett djur i en lista för att få fram dess namn i en textruta (det fungerar) men jag vill även att någon utav checkboxarna ska bli "checked", beroende på kön. Hur skulle jag kunna göra detta i min listAnimals_MouseDoubleClick?
Citera
2021-12-02, 10:47
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag antar att du har alla djur i en lista/array som objekt av klassen "Djur" e.likn.

När du populerar ListBoxen med djur så kan du sätta DataContext på varje ListItem till djurobjektet.
Sen när Listboxen klickas kan du läsa ut DataContext för det klickade item:et som då pekar på djur-instansen.
Från den läser du ut Male/Female-egenskapen och sätter/släcker checkboxarna efter det.
Citera
2021-12-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag antar att du har alla djur i en lista/array som objekt av klassen "Djur" e.likn.

När du populerar ListBoxen med djur så kan du sätta DataContext på varje ListItem till djurobjektet.
Sen när Listboxen klickas kan du läsa ut DataContext för det klickade item:et som då pekar på djur-instansen.
Från den läser du ut Male/Female-egenskapen och sätter/släcker checkboxarna efter det.

Det stämmer. Det är med andra ord inte SelectedItem jag ska använda mig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in