Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WheelofFortune
Spelar ingen roll om det är tillåtet till tredje trimestern eftersom det i praktiken inte sker ändå. Mindre än 0.01% av aborter är sent utförda i USA: https://www.motherjones.com/kevin-dr...-of-pregnancy/

Argumentet är egentligen bara en manipulativ taktik från abortmotståndare för att övertyga folk att ett förbud mot abort är nödvändigt. Lättare att övertyga en skeptiker om man framställer en bild av att folk aborterar i 9:e månaden konstant, även om detta är en manipulativ lögn.

Sedan är det intressanta egentligen inte bara Roe v Wade, men snarare Griswold v Connecticut som i principen kommer göra PREVENTIVMEDEL olagligt. Om man har i åtanke dessa två tillsammans så kommer Amerikaner alla leva som en extremreligös sekt som t.ex. the Amish.
Jag vet, kändes sannerligen som totalt onödig derailing i denna tråd. De flesta aborter i USA lär inte skilja sig från aborter i Sverige, nämligen kvinnor i alla slags livssituationer som inte vill vara gravida. Vissa skyddar sig, andra inte (det finns som bekant inte hundraprocentigt säkra preventivmedel).
Citera
2022-06-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Menar Du verkligen att detta beslut inte grundar sig på religiösa skäl?
Givetvis är preventivmedel den bästa lösningen på oönskade graviditeter men nu ingår även graviditet genom våldtäkt.
Tycker det är ett stort steg bakåt med att inte kvinnan bestämmer över sin egen kropp och därmed sitt eget liv.
Lite långtbortistan stuk, det fungerar väl inte så bra, att diskriminera hälften av befolkningen.

Nu är ”egen kropp” fundamentalisterna igång

Var höll ni hus när staten ville införa tvångsvaccinering?

Demokrati bitch. Folk har röstat för att förbjuda abort. Lev med det.
Citera
2022-06-25, 14:28
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Våldtäkt ska givetvis straffas hårt, men verkligen hårdare än mord?

Men herregud, när du "skapar" barnet dör 3-500 millioner spermier. Varje gång du kommer är du en massmördare. Vi kan lika gärna förbjuda samlag eller att komma över huvud taget. Eller tror du att din spermie kommer in i ägget och genast får ett medvetande och att då andra regler gäller?
Citera
2022-06-25, 14:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
För enligt samma resnomang så kan man ju avfärda alla tragiska mord med att man är dumihuvudet om man inte förstår det nödvändiga med det.

prova.

Jag frågade hur du kan veta att mina tankar och känslor inte manifesteras längre än min personliga sfär?
Citera
2022-06-25, 14:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Men herregud, när du "skapar" barnet dör 3-500 millioner spermier. Varje gång du kommer är du en massmördare. Vi kan lika gärna förbjuda samlag eller att komma över huvud taget. Eller tror du att din spermie kommer in i ägget och genast får ett medvetande och att då andra regler gäller?
En spermie ensamt kan aldrig utvecklas till en människa, men det kan ett embryo (befruktat ägg). Du gick väl på sexualundervisningen i skolan?
Citera
2022-06-25, 14:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag har rest dit i jobbet 4-6 ggr per år de senaste 20+ åren så det är absolut inget trollande. Religion och tro är två olika saker. Läs vad jag skrev.
Det är intolerant och inhumant att inte accepterar andra människors tro, och att anse att det inte är liv i mammans mage. Det hänger ihop. Du är inte humanist.
Senast redigerad av Barents 2022-06-25 kl. 14:34.
Citera
2022-06-25, 14:33
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag menar att det är ovidkommande och en halmgubbe, och lika relavant som klumpa ihop "fri abort förespråkarna" som smutsiga lenin/stalin komunister som älskar att kontrolera och styra "de onda oliktänkarna" genom tortyr, stöld och koncentrationsläger.

du får vara oerhört specefika för att pricka in den korta period som en specfikt religöst samfund har varit "abortmotståndare" om du ska argumentera för "religösa tokerier".....

Då borde du glädja dig, i samband med en våldtäktsanmälan + utredning så erbjuds dagen efter piller.

Konstitutsionen har långtgående skydd för indivders självbestämmande och rättigheter, att dessa måste inkludera att mörda andra är bissart, oavset om du stiftar lagar som gör bebisar till ickemänniskor , judar till ickemänniskor eller svarta slavar till ickemänniskor, att du tycker att det ena är okej men det andra inte gör inte dig till en bättre människa än den som väljer ett anant alternativ av de 1-3 du valde.......

oroa dig inte, de flesta bebisar som aborteras är pojkar, även om det är snudd på 50/50....
Kommenterar gårdagens beslut och att det inkluderar religiösa skäl, inget annat.
Så de delas ut i hela USA?
Gäller aborträtten, resterande är ditt påfund.
Nej det är ett foster som aborteras, könsfördelningen är oväsentlig även om den stämmer i sak.
Citera
2022-06-25, 14:33
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Argumentet "kvinnans kropp, kvinnans val" bygger på en idé om att eftersom kvinnan äger sin egen kropp, så borde hon ha rätten att göra vad hon vill med den. Men detta argument fallerar totalt när man börjar applicera det på andra områden i en kvinnas liv. Om en kvinna äger sin kropp, borde hon ju rimligtvis även kunna ta heroin om hon vill det också, eller sälja sin kropp eller slippa betala skatt.

Men du, du fattar att allt handlar om kontext och att allt inte är jämförbart? Äger inte kvinnan rätt vem hon ligger med heller då? Eller i ditt fall, om ett gäng vill gruppvåldta dig så äger de rätten till det. Ditt sätt att argumentera är enormt korkat. Jag skämtar inte, du argumenterar som om du vore väldigt väldigt korkad och totalt saknar förmågan att se på saker och ting i ett bredare sammanhang.
Citera
2022-06-25, 14:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Ändrar inget för välbärgade med andra ord. De har möjlighet och resurserna för att göra abort. Detta slår emot de fattiga i samhället som inte kan göra det.
Dvs klyftorna mellan rika och fattiga fortsätter växa.

Vidrigt. Usa är på god väg att vara lika mycket av ett skithål som Afghanistan och liknande länder.

Du får det att låta som om abort är något så väsentligt och frekvent att man inte kan ta sig genom arbetsveckan utan det. I min ungdom knullade jag fritt och utan varken eftertanke eller skydd, men det var ju för att det inte "behövdes". Hade jag fått andra förutsättningar skulle jag klarat det också och det tror jag gäller även andra. Att knulla utan skydd med första bästa "fem i tre-ragg", utan att behöva tänka på konsekvenser, behöver inte nödvändigtvis vara en grundlagsskyddad rättighet.
Citera
2022-06-25, 14:35
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En spermie ensamt kan aldrig utvecklas till en människa, men det kan ett embryo (befruktat ägg). Du gick väl på sexualundervisningen i skolan?

Men allvarligt, du är ju dum i huvudet på riktigt. Självklart vet jag. Men du verkar tro att din heliga spermie får ett medvetande så fort den hamnar i ett ägg.
Citera
2022-06-25, 14:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Nej, det tror jag inte, men vad jag (eller du) tror hör inte till ämnet. Definierar man abort som mord under vissa omständigheter är det ju inte märkligt att det ska straffas hårdare än våldtäkt.
Citera
2022-06-25, 14:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du får det att låta som om abort är något så väsentligt och frekvent att man inte kan ta sig genom arbetsveckan utan det. I min ungdom knullade jag fritt och utan varken eftertanke eller skydd, men det var ju för att det inte "behövdes". Hade jag fått andra förutsättningar skulle jag klarat det också och det tror jag gäller även andra. Att knulla utan skydd med första bästa "fem i tre-ragg", utan att behöva tänka på konsekvenser, behöver inte nödvändigtvis vara en grundlagsskyddad rättighet.
Notera att det är den lagliga aborten som gjorde ditt sätt att leva möjligt. Annars hade inte en tjej släpp till. En graviditet betyder ingenting för en man men 20 års slit för en kvinna.
Senast redigerad av Barents 2022-06-25 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in