Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-04, 12:27
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Stadsfinansierad dopingkultur tror jag inte heller på, men att man sysslat med doping under lång tid är ingen hemlighet. Jag tror ingen nation går fri egentligen, men vad som är klart är att om du är en bra längdskidåkare i Norge så har du din inkomst säkrad och helgonförklaras för all framtid. Så är det inte riktigt i Sverige. När karriären är över glöms du mer eller mindre bort. Steget till att ta otillåtna preparat i en sådan miljö tror jag är mycket lättare. Längdskidor är så ofantligt mycket större i Norge än Sverige som du säger. Deras anläggningar är överfulla med skidåkare i alla åldrar, främst barn. I Sverige är det mest medelålders män i trikåer som vill imponera på receptionisten på jobbet. Det är klart långt många fler talanger föds i det landet med de förutsättningarna.

Det är inte jättestora pengar ens i Norge, om du inte är med i landslaget får du skaffa egna sponsorer och även om det är en stor sport här är det många som ska dela på kakan.

Jag tror tvärtom att det blir svårare att dopa sig i ett klimat som det som i Norge pga. Stoltheten.
Den ser du på nationaldagen inte minst, alla är uppklädda, viftar med flag, musikkår och alla går i tåg.

Hur ser du på ryssarna och doping?
Jag är tveeggad där, vill inte tro det men möjligheten finns
Citera
2021-12-04, 12:50
Medlem
slagskotts avatar
Nu fick Johaug precis stryk av Frida Karlsson, har då Johaug slutat dopa sig eller har då Frida börjat dopa sig?
Citera
2021-12-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Nu fick Johaug precis stryk av Frida Karlsson, har då Johaug slutat dopa sig eller har då Frida börjat dopa sig?
Svenskarna kan säkert också fuska, men i det här fallet tror jag det främst handlar om en åldersskillnad på 11 år.
Citera
2021-12-04, 13:42
Medlem
Har alltid haft på känn att Johaug är fake rakt igenom. Hon fuskade som ett jävla aber, grinade ut, och skyllde givetvis ifrån sig. Sedan sätter hon igång ett samarbete med Huawei och fattar inte heller där hur illa det rimmar.

Hon är dessutom 33 men ser ut som 45, minst.

Sällan jag sågar människor, men Johaug har bevisat att hon inte är kapabel till självinsikt.
Citera
2021-12-04, 14:18
Medlem
Nu är jag lite konspiratorisk men jag uppfattar Johaug som väldigt blåst. Skulle inte bli förvånad om hon manipulerats av människorna runtomkring henne. Hon kanske inte ens förstod själv att hon var dopad förrän hon åkte fast. Det fick henne att tvivla på hela sin karriär och det är därför hon gapar som en vrålapa varje gång hon vinner nu. Frågan är vad som händer nu när flera åkare (inte bara Frida) närmar sig henne och till och med besegrar henne.

Min gissning är att hon tar en paus för att bli mamma och sedan kommer tillbaka och dominerar igen…
Citera
2021-12-04, 14:35
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Luktar väll avundsjuka men det kan så vara. Deras båda megastjärnor på löparbanorna. Inte bara bäst utan tycks det oslagbara. Ett litet land som Norge kan inte få fram såna jämte Kläbo utan att misstankar om fuffens pågår. Ser man medaljtabellen i förra vinter-VM förstärks misstankarna. Tog uppemot dubbelt så många medaljer som alla andra nationer tillsammans. Norskar är inte födda med större hjärtan och lungor än andra. Inte kan de ha överlägsna träningsmetoder heller jämfört med andra länder. Och urvalet är som sagt ganska litet. Luktar DDR lång väg, fast mer förfinat.

Du borde väl lär dig stava ordentligt. Att benämna grannlandets medborgare som norskar är också felaktigt. Rätt benämning är norrmän eller norskor.
Citera
2021-12-04, 15:07
Medlem
Likheterna mellan Johaug och Armstrong är slående! Så överlägsna under så lång tid… omöjligt…
Citera
2021-12-04, 15:17
Medlem
Jag undrar om de aktiva och sponsorerna inom skidåkning och Tour de France etc egentligen ser så allvarligt på dopning. Det är inte längre primärt en fråga om sport utan business där fixstjärnor kan vara värda mycket stora belopp och gör inte bara sig själva utan även företagen rika. Är doping då så farligt?
Citera
2021-12-04, 15:34
Medlem
Klart Johaug er full av doping, det er jo bare å ta en titt på kvinnfolket, hun har åpenbart mer testosteron i systemet enn 99% av menn. Sånn det fungerer er vel at de boler gjennom hele treningssesongen og så er trikset å slutte akuratt i tide til konkurranse og testing. Men nå er vel ikke dette noe unikt for Norge, stort sett alle toppidrettsutøvere er på denne galeien nå.
Citera
2021-12-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek10
Likheterna mellan Johaug och Armstrong är slående! Så överlägsna under så lång tid… omöjligt…
Nja i Armstrongs fall så han var ju dominant i era när doping var väl utbrett och inte heller kunde upptäckas så bra. Att han då år för år slår ett fält där i princip alla ner till kanske iaf plats 20 har åkt fast för doping samtidigt som han har en nära relation till den mest ökända "doping-doktorn" gjorde det hela ganska uppenbart. I Johaugs fall är indicierna ganska svaga tycker jag, även om jag inte alls gillar henne som person med sin överdrivet klämkäcka, skrikiga och ganska intetsägande personlighet.
Citera
2021-12-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbrurkaren
Nja i Armstrongs fall så han var ju dominant i era när doping var väl utbrett och inte heller kunde upptäckas så bra. Att han då år för år slår ett fält där i princip alla ner till kanske iaf plats 20 har åkt fast för doping samtidigt som han har en nära relation till den mest ökända "doping-doktorn" gjorde det hela ganska uppenbart. I Johaugs fall är indicierna ganska svaga tycker jag, även om jag inte alls gillar henne som person med sin överdrivet klämkäcka, skrikiga och ganska intetsägande personlighet.

Tror du på allvar att doping kan upptäckas nu mycket bättre än Armstrongtid? Han åkte faktiskt dit , men det tystades ned för hans namn var pengar till alla. Jag är övertygad om att resultaten avslöjar allt, när sannolikheten beaktas. Alla dessa norska skidmedaljer…. Ingen annan skidnation är ens i närheten…argumentet att Norge diggar skidåkning kan inte förklara framgångarna…
Citera
2021-12-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbrurkaren
Nja, det är ju ett faktum att hon hade otillåtna substanser i kroppen. Vidare var hennes förklaring till detta långt mer långsökt än "hunden åt upp min läxa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in