Citat:
Ursprungligen postat av
Ivanhoe1881
Stadsfinansierad dopingkultur tror jag inte heller på, men att man sysslat med doping under lång tid är ingen hemlighet. Jag tror ingen nation går fri egentligen, men vad som är klart är att om du är en bra längdskidåkare i Norge så har du din inkomst säkrad och helgonförklaras för all framtid. Så är det inte riktigt i Sverige. När karriären är över glöms du mer eller mindre bort. Steget till att ta otillåtna preparat i en sådan miljö tror jag är mycket lättare. Längdskidor är så ofantligt mycket större i Norge än Sverige som du säger. Deras anläggningar är överfulla med skidåkare i alla åldrar, främst barn. I Sverige är det mest medelålders män i trikåer som vill imponera på receptionisten på jobbet. Det är klart långt många fler talanger föds i det landet med de förutsättningarna.
Det är inte jättestora pengar ens i Norge, om du inte är med i landslaget får du skaffa egna sponsorer och även om det är en stor sport här är det många som ska dela på kakan.
Jag tror tvärtom att det blir svårare att dopa sig i ett klimat som det som i Norge pga. Stoltheten.
Den ser du på nationaldagen inte minst, alla är uppklädda, viftar med flag, musikkår och alla går i tåg.
Hur ser du på ryssarna och doping?
Jag är tveeggad där, vill inte tro det men möjligheten finns