2022-02-14, 23:22
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Onsdagen kommer komma o gå utan att något händer.
Vore extremt korkat av Ryssland att göra något den 16:e

Ryssland kommer aldrig attackera på det datumet som USA säger.

Sen så vill USA skapa problem i Rysslands bakgård. Inte ska de väl ryssarna göra något som går till USAs fördel? (kostsamt krig, förstörda relationer med ett broderligt folk, döda ryssar, protester från oppositionen, nordstream 2 inställt ... osv...)
2022-02-14, 23:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Onsdagen kommer komma o gå utan att något händer.
Vore extremt korkat av Ryssland att göra något den 16:e

Det handlar nog om att ryssarna inbillar sig att de skulle kunna uppnå något genom att hota.

Nu visar det sig istället att Ukraina hellre tar ett krig än att de viker sig det allra minsta - så nu är nog näsorna långa i Kreml.

Oavsett detta så är situationen nu så instabil att precis vadsomhelst kan hända.
2022-02-14, 23:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ryssland kommer aldrig attackera på det datumet som USA säger.

Sen så vill USA skapa problem i Rysslands bakgård. Inte ska de väl ryssarna göra något som går till USAs fördel? (kostsamt krig, förstörda relationer med ett broderligt folk, döda ryssar, protester från oppositionen, nordstream 2 inställt ... osv...)
Sitt ner i båten.

Kommer inte hända något onsdag mer än att möjligen separatisterna tar det lite lugnare än vanligt.

Nu ska först OS spelas. Därefter ingenting.
2022-02-15, 01:05
Medlem
mossadmartins avatar
Fascinerande att så få förstår Putins strategi. Det är ju en klassisk metod han använder och han kommer gå segrande ur detta.

Det hela är mycket enkelt egentligen. Hela världen håller andan inför en rysk attack. Check. Ryssland anses mäktigt och farligt. Putin anses mäktig och farlig. Respektingivande.
Från Ukraina evakueras folk. Passagerarflyget avstannar. Check. Putin skadar Ukraina. Han visar att han kan det. Ingen kan göra något åt det.
En massa "experter" talar om en rysk attack nu på onsdag.

Men det är nu vändningen kommer. Putin kommer inte attackera Ukraina. Istället kommer de ryska och vitryska soldaterna lydigt återvända hem efter övningens slut. Hela världen pustar ut. Och Putin blir the good guy. Check på den också.
Han var inte farlig, han var ju inte så opålitlig som västmedia och dess "experter" sa. Och NATOs olika underrättelsetjänster hade helt fel. Alltså ...kan man lita på NATO och USA och dess omdöme? Check på den också.

Resultatet kommer bli att Putin kommer visa sig både farlig och god på samma gång. Det är ett klassiskt spel. Och hans tillbakadragande av trupper kommer underminera förtroendet i Väst. Alltså vårt förtroende för våra respektive försvarsmakter, politiker, massmedia, "experter" osv osv.

Så tillbakadragandet av trupperna vid gränsen kommer vara Putins största seger. Givetvis blir det ingen ockupation. Att "experter" ens tror på att den växande ekonomin Ryssland frivilligt skulle kasta sig in ett blodigt och hopplöst krig i det som faktiskt är ett broderland, det är obegripligt. Allt är bara ett spel.
Kriget skulle vara förödande för Putin då det inte finns någon beef mellan befolkningarna i stort i dessa länder. Extremt många ukrainare har släkt i Ryssland och vice versa. För bara drygt 30 år sen var det samma land.
Detta som vi ser nu är tjafs regeringar emellan.

DESSUTOM ...Ryssland vet att dom är chanslösa i ett storkrig mot NATO och USA. Ryssland skulle gå tillbaka till ett stort fattigt skitland igen efter ett sådant krig. Ingen vill det.

Putin är ingen idiot. Hans senila kollega i Vita Huset däremot verkar ju färdig för hemmet...

Om jag har fel ska jag livestreama mig själv äta upp min ena sko. Naken.
2022-02-15, 01:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Oavsett detta så är situationen nu så instabil att precis vadsomhelst kan hända.

Snart är det bara Aftonbladets uppskrämda läsare som tror att Putin kommer att anfalla Ukraina.

Kan ni inte fokusera på klimatet eller covid-19 istället.
2022-02-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
(Detta är del 2 i mitt svar. Första svaret här: (FB) Allt fler ryska trupper vid Ukraina - hur länge dröjer det innan Ryssland går in?)

Tack själv! Det är en bra dag när man kan ha en vettig diskussion här på FB. När all tid går att "debunka" dumheter, så finns ju inte mycket utrymme att ta till sig eller ens känna till, vettiga och evidensbaserade argument mot sin egna position. Jag är som sagt intresserad av att veta om jag har fel, för alternativet är rätt korkat. Nämligen att gå omkring och fortsätta ha fel...

Jag upprepar din länk, så att andra kan följa med: https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=29s
Jag rekommenderar som sagt alla att se detta föredrag, även om jag är medveten om att det som sägs kan användas lite hursomhelst. Min egna uppfattning och slutsats är inte den samma som Mearsheimers, så jag hör väl till dem som också använder föredraget för "egna syften". Men min målsättning är ju iaf att göra detta på ett koherent, sakligt och intellektuellt hederligt sätt. Jag vill inte bygga min position på lögner och propaganda och jag vill också ha ett minimum av ideologi och tyckanden inbakat. En ideologisk kärna finns givetvis hos mig, men jag försöker hålla den simpel och också vara öppen med den: Jag anser att demokrati i alla fall är bättre än diktatur och jag anser att denna slutsats kan nås på evidensbaserad väg. Dvs alla meningsfulla parametrar är systematiskt bättre i regel i demokratier än i diktaturer. Enskilda undantag finns givetvis här och där, men när det kommer till saker som livslängd, ekonomi per capita, folkhälsa, vetenskaplig och ekonomisk output, vilja till samarbeten, yttrandefrihet, osv, osv, är saker som systematiskt är bättre med demokrati. Detta gör ju att min hållning om ett land slits mellan väst och Ryssland, så kommer jag hålla på väst. Trots alla fel i väst. Så, med detta sagt, låt oss återgå till Mearsheimers föredrag.

NATOs expansion, enligt Mearsheimer
Han verkar vara av uppfattningen att NATO har expanderat lite av slentrian, utan en kärna av strategiskt tänkande. Han menar att när Baltikum togs upp i NATO, och när Georgien och Ukraina sades vara välkomna, så var väst aningslöst inför ett ryskt hot. Dvs, man såg inte Ryssland som en aggressor alls och såg NATOs utbredning bara som en logisk och ofarlig konsekvens av en ny mer demokratisk världsordning. Han pekar också på att det är något av en paradox att dels inte vilja försvara ett Ukraina utanför NATO (eftersom Ukraina inte är av kärnstrategisk betydelse för väst), och samtidigt velat ha med landet i NATO, och omfattas av artikel 5.

Varför ska Ukraina vara medlem i NATO, och åtnjuta skydd under artikel 5, som om det vore ett vitalt intresse för väst att skydda Ukraina, om man ändå helt uppenbarligen inte ser Ukraina som ett vitalt intresse? Samtidigt som Ryssland ser Ukraina som ett vitalt intresse. Mearsheimer påpekar att "ingen" såg Ryssland som ett hot, en aggressor, när NATO utökades på 00-talet.

Jag förstår poängen, men jag inser att Mearsheimer här verkar ha ett totalt USA-centriskt perspektiv. Jag är nämligen inte alls övertygad om att ingen såg något hot, eftersom det inte är USA som "lockat" in Baltikum, utan det är länder som Estland, Lettland och Litauen, tillsammans med Polen och även då Ukraina och Georgien, som s.a.s. "hängt på låset" och velat gå med i NATO. USA kanske inte sett Ryssland som ett hot under 00-talet, och inte heller Tyskland eller Frankrike. Men det är alldeles klart att Baltikum känt sig hotade även under den period där vi i väst hade den största fredsyran.

Kärnvapen och skyddvärde
Till Mearsheimers stora förtjänst ska det sägas (något som inte framkom av föredraget) att han var en stor motståndare till att Ukraina skulle lämna över sina kärnvapen till Ryssland. Hans hållning var att Ukraina skulle behålla sin kärnvapenmakt, eftersom han förutspådde att Ukraina förr eller senare kommer råka ut för påtryckning och aggression från Ryssland. Här är råder ju det inga tvivel om att han hade rätt.

Men, det jag som sagt tycker mindre om med hans beskrivning av läget är USA-centrismen och de slutsatser han verkar vilja att man drar. Det är inte för USAs skull som Ukraina ska/inte ska gå med i NATO, i EU eller i andra samarbeten. Det är upp till Ukraina och det är för Ukrainas skull.

Mearsheimer verkar i stället föreslå att Ukraina ska bli en uttalad buffertzon mellan Ryssland och väst. Han menar att Ukrainas ekonomi kan blomstra med hjälp av avtal och hjälp från både Ryssland och väst. Detta tror jag inte ett smack på faktiskt, och jag tycker som sagt att han antar ett perspektiv där Ukraina bara ses som till för någon annan. Ukrainas existensberättigande och bevekelsegrund är inte att tjäna vare sig USA, EU eller Ryssland. Det är ett eget land som har rätt till sin egna väg. Vill man gå med i EU eller NATO, och uppfyller man bara kraven, ja då ska man få gå med på egna förtjänster. Ukrainas skyddsvärde är inte "vitalt intresse för NATO/väst/USA" utan Ukraina är givetvis värt att skyddas för sin egna skull!

Tack för dina inlägg!
2022-02-15, 01:13
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Moskva skulle nog vilja ha hela Ukraina. Utan tvekan. Inte samma sak som att man kommer ta…

Men man vill nog.

Att Ryssland skulle anfalla sina egna bröder i Ukraina är lika otroligt som att Sverige skulle anfalla Norge.

Det är ett politiskt spel som pågår.
2022-02-15, 01:15
Medlem
Kommer inte hända!! Händer däremot säkert något annat superviktigt just nu, som media inte vill att du ska lägga ner samma fokus på.
2022-02-15, 01:21
Medlem
ryssland "går in" då cnn har iscensatt det... lite förenklat.

vad ska ryssland med ukraina till? redan 2014 "löstes" väl detta, dvs ryssland blev tvingade att agera, för deras del är det löst med krim. det som pågår nu är färgrevolution, fast i andra steget.
2022-02-15, 01:34
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ryssland "går in" då cnn har iscensatt det... lite förenklat.

vad ska ryssland med ukraina till? redan 2014 "löstes" väl detta, dvs ryssland blev tvingade att agera, för deras del är det löst med krim. det som pågår nu är färgrevolution, fast i andra steget.

Ryssland ska inte ha Ukraina till någonting praktiskt. Det handlar om att bränna ner grannens hus.

Ryssland vill se Ukraina bankrutt och få landet att misslyckas som demokratisk stat.

Alla framsteg i Ukraina, inspirerar den ryska oppositionen. Och efter 22 års de facto envälde av Putin –

med ett helt årtionde utan påtagliga framsteg* – så känner den lille KGB-agenten marken bränna

under fötterna.

*

2022-02-15, 01:53
Medlem
Ryska lögner som vanligt, måste lära er att en ryss kan man inte lita på.

Facit får vi om någon dag.

Tur att Tyskland skickat 5000 hjälmar.
2022-02-15, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Ryssland ska inte ha Ukraina till någonting praktiskt. Det handlar om att bränna ner grannens hus.

Ryssland vill se Ukraina bankrutt och få landet att misslyckas som demokratisk stat.

Alla framsteg i Ukraina, inspirerar den ryska oppositionen. Och efter 22 års de facto envälde av Putin –

med ett helt årtionde utan påtagliga framsteg* – så känner den lille KGB-agenten marken bränna

under fötterna.

*

sedan 1999?

detta verkar översatt av en robot, väldigt konstiga ordval här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in