Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Jag tvivlar på att du har exakta modeller för hur ett modernt kärnvapenkrig kommer gå till och dess konsekvenser. Men om du har några källor till din analys får du gärna dela med dig.
Återigen, det är en smula märkligt att du tror att jag har någon sorts bevisbörda som kräver "exakta modeller", samtidigt som du bara kan tycka och tro.
För bövelen, jag har väl frågat dig tre gånger nu: vet du hur strålskador skapas? Vet du vad du behöver "göra" för att befinna dig vid en kärnvapenexplosion, och förbli oskadad av sprängningen, men ådra dig dödliga strålskador? Dvs någonstans mellan 1-30 Gy, helkropp.
Vad är det för "modeller" och "källor" du eftersträvar? Det är lite som att du frågar om "exakta modeller" som "bevisar" att drunkning inte är den huvudsakliga dödsorsaken vid bilolyckor. Jag menar, ingen förnekar att det kan ske, det är bara inte själva grejen...
Vid en höghöjdsbrisad, dvs som väl alla kärnvapen är tänkta att användas nuförtiden, är du död av explosionen, om du är så oskyddad att du ens kan få en dödlig dos strålning (det är inte ens säkert att det är
möjligt att erhålla en dödlig dos), så är du gott och väl inom området som kommer förstöras i explosionen. Nedfallet blir dessutom milt och driver med vinden. Dvs, har du överlevt explosionen och rör dig mot vinden, så föreligger helt enkelt inte risken att "dö av strålning".
Det här handlar inte om en enskild "källa", lika lite som Kocks postulat har en distinkt källa (bortom Koch själv) eller en källa som säger att störta med flygplan är farligt. Detta är nämligen självklarheter till stor del. Bara det att strålningens "självklarheter" kanske förutsätter några år av högskolestudier.
Om du vill ha "modeller" och leka runt i, testa "nukemap":
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/
Sätt en bomb av det slag du vill på den plats du vill och kolla själv. Ofta kan datorn inte ens räkna ut radioaktivt nedfall, eftersom det är så ovidkommande och ger i stället meddelandet "Fallout: Your choice of burst height is too high to produce significant local fallout. The minimum burst height to produce appreciable fallout for a yield of 800 kiloton is 0.8 km." (jag testade en Topol SS-25, 800 kt över NY, airburst, 1,5 miljoner döda. Ingen av "strålning". I verkligheten skulle givetvis jordbruksmark och viltkött o.dyl, vara off limit för att minimera stokastiska effekter [cancer], beroende på vindriktning).