2022-02-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Whataboutism. Fungerar dåligt här. Fungerar ännu sämre just nu.
• Propagandan, krigsretoriken och hoten har varit öronbedövande från
Kreml i många månader. Så vad vill du säga?

• Och jag har nog fan aldrig sett en konflikt där den moraliska skillnaden
mellan anfallare och försvarare varit så otroligt tydlig. Eller, tycker du att
det är OK att bedriva anfallskrig mot ett grannland, för att man tycker sig
ha rätt till grannlandet?

• Dessutom: Människor går ut på gatorna i Moskva och St. Petersburg,
och protesterar mot den här planerade våldtäkten av ett grannland, trots
att de riskerar sina jobb eller att bli kastade i fängelse – eller bara få lite
snygga frakturer då OMON och andra mysiga grabbar går regimens ärenden.

• Putin hotar med kärnvapen. Och utrikesministeriets 'talesperson' hotade
Sverige och Finland igår. Är det en god granne? Svara gärna ja eller nej.

• Finns trådar om du vill prata Syrien. I den här tråden diskuteras Ukraina.
Det som jämförs är censur och propagandan som jag citerade inlägget.

Censur och propaganda körs från alla håll.
2022-02-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBlundetto
Tack alla i tråden, speciellt TS, sonnen, armatura mfl som kommer med intressanta inlägg och info.
Vi får hoppas denna nivå kan fortsätta och inte den stora armen av antivax-incel-rysktroll invaderar denna tråd som de gjort i de andra trådarna med samma ämne. Man spyr ju.

OnT: https://mobile.twitter.com/CanningCo...YrMGPSUGshv1rQ

Tror ni detta kan vara någon gamechanger?

Man kan ju hoppas
2022-02-26, 14:42
Medlem
HEDP502s avatar
Det händer extremt mycket på kort tid just nu.
Om följande är sant, så är det a truly major move av Turkiet:

Zelensky twittrar att Erdogan stänger Bosporen för ryska örlogsfartyg.
Володимир Зеленський@ZelenskyyUaI thank my friend Mr. President of 🇹🇷 @RTErdogan and the people of 🇹🇷 for their strong support. The ban on the passage of 🇷🇺 warships to the Black Sea and significant military and humanitarian support for 🇺🇦 are extremely important today. The people of 🇺🇦 will never forget that!
2022-02-26, 14:43
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Det som jämförs är censur och propagandan som jag citerade inlägget.

Censur och propaganda körs från alla håll.

Starta en tråd om det. Ämnet är intressant. Nej, jag är inte ironisk.
2022-02-26, 15:00
Medlem
HEDP502s avatar
På tal om propaganda:

Det här är hur den statliga TV-kanalen Rossiya 1 rapporterar om läget i Ukraina:

https://twitter.com/ASLuhn/status/14...6lqiWPwlOO38CQ

Man hävdar att webbkamerorna visar ”en vanlig dag” och att eventuella rapporter från väst är hysteri.
”Kyiv just nu. Blå himmel, gatorna är tomma. Samma bilder kan vi se från Kharkiv eller exempelvis Sumy."

Tack för den lektionen i samhällskunskap, Rossiya 1.
Visserligen visste vi ju läget redan innan, men alltid bra att få bekräftat hur ryska statsmedier jobbar. Tack.
2022-02-26, 15:07
Medlem
Ryssar som vilar sig (?)…

Ingen aning om plats/tid osv. Grafiskt.
2022-02-26, 15:23
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror deras plan var att ta regeringsbyggnader etc. Byta ut regimen till en egen. Inte att försöka ockupera hela staden. De verkar inte riktigt förstå att ukrainska trupperna kommer att fortsätta kriga även utan en regering och de kommer inte lyda en ny ryss-vänlig regering. Putin har lurat sig själv och ingen vågar säga emot.

Om Zelensky och statsledningen stupar dvs dödas så kommer han och de att bli martyrer. En ny regering bildas i enlighet med konstitutionen och flyttar till en stad längre västerut eller i exil.

Ryssarna sitter med skägget i brevlådan då de har att ockupera miljonstaden Kiev oavsett om de vill eller ej, samtidigt som motståndet fortsätter och hjälp i form av enorma mängder förnödenheter och vapen från EU, NATO och hela västvärlden fortsätter strömma in till Ukrainska styrkor och motståndsrörelser. Jag tror att detta är ett möjligt scenario.
2022-02-26, 15:33
Medlem
Den ryska urskillningslösa artilleribeskjutningen träffar civila i Saltovka, och MLRS mot civila mål i Sartana. Notera att båda två sker i civila bostadsområden utan något som helst militärt värde.
2022-02-26, 15:40
Moderator
Eerieyes avatar
Men här hälsas de ryska soldaterna, i Kherson, med blommor. Eller åtminstone blomfrön...

https://www.youtube.com/watch?v=PJJ8zmcBH2A
2022-02-26, 15:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Den ryska urskillningslösa artilleribeskjutningen träffar civila i Saltovka, och MLRS mot civila mål i Sartana. Notera att båda två sker i civila bostadsområden utan något som helst militärt värde.

Jag tror Putin kommer att bli allt mer hänsynslös ju sämre det går med kriget. Det går för långsamt nu, han kommer bedriva allt mer terror. Han skulle åka 10 mil från Vitryssland och erövra Kiev. Han är inne på tredje dagen och har bara skjutit lite civila människor i Kievs förorter. Det var inte hans plan.
2022-02-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Putin kommer att bli allt mer hänsynslös ju sämre det går med kriget. Det går för långsamt nu, han kommer bedriva allt mer terror. Han skulle åka 10 mil från Vitryssland och erövra Kiev. Han är inne på tredje dagen och har bara skjutit lite civila människor i Kievs förorter. Det var inte hans plan.
Hur kan putlers plan gå så dåligt?

Enligt rykten så har Ryssland brist på råmaterial för att tillverka vapen å ammo
2022-02-26, 16:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Hur kan putlers plan gå så dåligt? Enligt rykten så har Ryssland brist på råmaterial för att tillverka vapen å ammo

Jag hörde det, men jag tror det är de avancerade robotarna de skjuter. Vanliga vapen har de nog mycket av. Så då måste de använda flygplan som Ukraina kan skjuta ned om de får lite bättre luftvärn från andra länder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in