2021-12-11, 15:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Och där slutade jag läsa. Du frågade varför jag inte gillade ikeas val av namn och annonser och jag svarade att det är en del utav utvecklingen. Om du inte förstår vad det betyder fråga din närmaste sjuksköterska för jag tror vi är klara här nu.

God Jul.

Då får jag och IKEA tillönska dig Trevlig Vinter, men ta det lugnt med inmundigandet från högtidsbordet.
Citera
2021-12-11, 19:54
Medlem
Adelaides avatar
Tror det är för att man vill ge drycken ett mer internationellt namn, så att amerikaner och britter ska veta vad det är de köper när de går och handlar på sina ikeor.
Citera
2023-11-09, 12:19
Medlem
[quote=HerrGickhan|78269484]Sverige har ett språk: svenska, det heter lånord, utan e i mitten, och »space safe« heter trygghetszon (finns i SAOL)

Sverige har ett officiellt språk, svenska, men också följande Erkända nationella språk:
Finska
Meänkieli
Samiska
Romani
Jiddisch
Svenskt teckenspråk
Citera
2023-11-09, 12:23
Medlem
Från IKEAS hemsida.

VINTERSAGA
Den unika svenska läsken julmust är traditionellt konsumerad runt jul. Servera kyld som törstsläckare eller till maten och julbordet.

Att de gör förpackningar som funkar internationellt är ju hela IKEAs princip och ett av sätten att hålla ner priserna. Snart tycker ni väl figurerna på ritningarna ser misstänkt muslims ut också.😂
Citera
2023-11-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då får jag och IKEA tillönska dig Trevlig Vinter, men ta det lugnt med inmundigandet från högtidsbordet.

Spännande konversation. Att IKEA står för woke och mångkultur är uppenbart. Om det sen beror på övertygelse eller ekonomiska orsaker är mer oklart. Själv är jag mest intresserad av vilket bryggeri som producerar vintersagajulmusten.
Citera
2023-11-09, 15:56
Medlem
IKEA har alltid satt egna namn på saker och ting. Cola heter inte Cola, Cola heter Iskub. Julmust heter inte Julmust, Julmust heter Vintersaga. Glögg heter inte heller glögg, glögg heter också Vintersaga.
Den vanliga julmusten som du köper i mataffär heter fortfarande julmust. Att IKEA fortfarande har fullt av julinredning och skriver om Julbutiken väljer folk som vill tro på någon "woke" konspirationsteori att bortse från.

Det är ett löjligt jävla importerat fenomen från USA att bli hysterisk över något inbillat "war on Christmas". Sluta låta era hjärnor ruttna på Amerikansk social media. Sverige är inte USA.
Senast redigerad av FranzIam 2023-11-09 kl. 15:58.
Citera
2023-11-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
IKEA har alltid satt egna namn på saker och ting. Cola heter inte Cola, Cola heter Iskub. Julmust heter inte Julmust, Julmust heter Vintersaga. Glögg heter inte heller glögg, glögg heter också Vintersaga.
Den vanliga julmusten som du köper i mataffär heter fortfarande julmust. Att IKEA fortfarande har fullt av julinredning och skriver om Julbutiken väljer folk som vill tro på någon "woke" konspirationsteori att bortse från.

Det är ett löjligt jävla importerat fenomen från USA att bli hysterisk över något inbillat "war on Christmas". Sluta låta era hjärnor ruttna på Amerikansk social media. Sverige är inte USA.

Nej du har fel i att det är inbillat. Sedan om det ör särskilt viktigt är en annan sak.

Woke är nog bara en delförklaring, det handlar om kundgrupper. Åk till Mall of Scandinavia och titta på den stora julskyltning de har vid fontänen varje år. Hittills har jag aldrig sett ett kristet motiv. Titta sedan på kunderna och lägg ihop två och två. Även Ikea kan ha haft liknande tankegångar, inte stöta sig med muslimer, en stor kundgrupp som är mycket lättkränkt. Fast ordet jul är nog mindre laddat än Jesus i sammanhanget. Jul är ju inte ens ett kristet ord faktiskt. Jesusmust hade nog varit helt otänkbart, men rätt kul. Kanske till och med retat kristna…
Citera
2023-11-10, 03:01
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej du har fel i att det är inbillat. Sedan om det ör särskilt viktigt är en annan sak.

Woke är nog bara en delförklaring, det handlar om kundgrupper. Åk till Mall of Scandinavia och titta på den stora julskyltning de har vid fontänen varje år. Hittills har jag aldrig sett ett kristet motiv. Titta sedan på kunderna och lägg ihop två och två. Även Ikea kan ha haft liknande tankegångar, inte stöta sig med muslimer, en stor kundgrupp som är mycket lättkränkt. Fast ordet jul är nog mindre laddat än Jesus i sammanhanget. Jul är ju inte ens ett kristet ord faktiskt. Jesusmust hade nog varit helt otänkbart, men rätt kul. Kanske till och med retat kristna…

Jag tror inte att muslimer reagerar negativt på ordet julmust, men några av dem kanske inte dricker drycken, möjligen pga ordet jul. Ett försök att beredda sin kundgrupp kanske. Men IKEA har kanske inte tagit med den gruppen svenskar som inte kommer att konsumera denna dryck pga namnbytet.
Citera
2023-11-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tror inte att muslimer reagerar negativt på ordet julmust, men några av dem kanske inte dricker drycken, möjligen pga ordet jul. Ett försök att beredda sin kundgrupp kanske. Men IKEA har kanske inte tagit med den gruppen svenskar som inte kommer att konsumera denna dryck pga namnbytet.

Man skall nog mer se på helheten än enskilda fall. Då är mönstret tydligt. En kombination av woke och viljan att gå hem hos ”nya européer” definierar långsamt bort sådant som påminner om det gamla Europa. Både i traditioner och religion.
Citera
2023-11-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Från IKEAS hemsida.

VINTERSAGA
Den unika svenska läsken julmust är traditionellt konsumerad runt jul. Servera kyld som törstsläckare eller till maten och julbordet.

Att de gör förpackningar som funkar internationellt är ju hela IKEAs princip och ett av sätten att hålla ner priserna. Snart tycker ni väl figurerna på ritningarna ser misstänkt muslims ut också.😂

Har du kollat vad Ikeas möbler heter internationellt?
Ser mer ut som dom medvetet vill ha en svensk image.
Citera
2023-11-12, 09:33
Självklart är det religionskrig, dvs kulturkrig.

Som att många matkedjor byter ut det som har med jul att göra till "Helg".

God Helg alla!
Senast redigerad av priz 2023-11-12 kl. 09:43.
Citera
2023-11-16, 16:00
Medlem
Komplottists avatar
Ikeas val att utradera det kanske svenskaste vi har uppmärksammas i Expressen

En förintelse av det från vikingatiden använda ordet julmust

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ga-kritiseras/

Citat:
Har Ikea medvetet döpt om sin julmust för att ”utradera” julen?

…..muslimerna vill eliminera julen…….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in