2021-12-09, 13:40
Medlem
Så som vanligt eftersom man väger det man gör och går längre sträckor så har de här jävla skitskorna gått sönder.
Det som har hänt är som vanligt på billigare skor, det finns en typ av grid i gummi under hälen som dämpar varje steg. De här 3mm-breda gummi"gallret" har då såklart pajjat totalt.

Jag pallar inte köpa nya pjux hela jävla tiden så min fråga är enkel:

Jag tar bort det här jävla gummigallret. Men vad ska jag fylla i tomrummet med? Flytande Gummi? Latex? Lim? Gärna någonting som inte är hälsovådligt hah.
Citera
2021-12-09, 13:43
Medlem
Asmodeusvults avatar
”Gummigaller”…

Vad menar du?
Släng upp en bild.
Citera
2021-12-09, 13:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Jag fattar inte vad du menar riktigt, men kan en ersättningsklack fungera?

https://www.gabra.se/ovrigt/skorepar...SABEgKt6fD_BwE
Citera
2021-12-09, 13:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Så som vanligt eftersom man väger det man gör och går längre sträckor så har de här jävla skitskorna gått sönder.
Det som har hänt är som vanligt på billigare skor, det finns en typ av grid i gummi under hälen som dämpar varje steg. De här 3mm-breda gummi"gallret" har då såklart pajjat totalt.

Jag tar bort det här jävla gummigallret. Men vad ska jag fylla i tomrummet med? Flytande Gummi? Latex? Lim? Gärna någonting som inte är hälsovådligt hah.

Fyll skiten med fogskum.. Eller lär dig gå ordentligt ordentligt så slipper du köpa nya skor
hela tiden som du skrev. Mina vinterkängor har jag haft i 13år.. Lite slitna men fortfarande funktionsdugliga. Billiga skitskor.
Citera
2021-12-09, 13:53
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Jag vet vad du menar med gummigaller och som du säger är det skitskor. Ordna ett par ordentliga skor. När mina första skor, som hade gummigaller, gick sönder var det bara att slänga skiten, inte ens värt att lämna in till en skomakare. Det är bara plast.
Citera
2021-12-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Jag vet vad du menar med gummigaller och som du säger är det skitskor. Ordna ett par ordentliga skor. När mina första skor, som hade gummigaller, gick sönder var det bara att slänga skiten, inte ens värt att lämna in till en skomakare. Det är bara plast.

Drygt bara när man köper grisen i säcken. De här pjuxen gick ändå på 1200kr. Trodde man att det var lite bättre än vanliga skiten.
Men så fel man hade, måste börja köpa bara renommerade märken som inte har råd att sälja skräp.

Tänkte iaf aldrig gå till skomakaren med dem, det kostar 50% av vad skorna kostar... Däremot ett bra material jag kan köpa för 70kr att fylla de här hålen med.... Var?
Citera
2021-12-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”Gummigaller”…

Vad menar du?
Släng upp en bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag fattar inte vad du menar riktigt, men kan en ersättningsklack fungera?

https://www.gabra.se/ovrigt/skorepar...SABEgKt6fD_BwE

Under hälen där man tror att det ska vara ett fast material i gummi är det då ett gummigaller för att ge viss stötdämpning och även minska materialåtgången förmodar jag. Det här gallret går man igenom om man väger mer än 80-90 pannor. 40-80 mil håller det sen är det kaputski.

Det är alltså inte under skon, det är ingen ersättningssula jag behöver. Men bra tips, kollade idag på dem då jag har gått igenom ett par andra skor under trampdynan hah. Går ca 1-2 mil per dag så det slits...

Hursom kan fråga såhär istället: Ett mjukt material som inte är hälsovådligt och som man kan spruta/hälla ner som stelnar efter x timmar?
Citera
2021-12-09, 15:47
Medlem
https://www.clasohlson.com/se/Rubber...hoCuhoQAvD_BwE

https://www.biltema.se/bygg/kemikali...ing-2000019046

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...onslim-007259/
Senast redigerad av peckapecan 2021-12-09 kl. 15:54.
Citera
2021-12-09, 19:19
Medlem
Onanikrems avatar
Nu killgissar jag, men testa med limpistol. Bränn mig inte levande om det inte funkar, har inte testat själv och aldrig haft skor med "galler"
Citera
2021-12-09, 19:35
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Drygt bara när man köper grisen i säcken. De här pjuxen gick ändå på 1200kr. Trodde man att det var lite bättre än vanliga skiten.
Men så fel man hade, måste börja köpa bara renommerade märken som inte har råd att sälja skräp.

Tänkte iaf aldrig gå till skomakaren med dem, det kostar 50% av vad skorna kostar... Däremot ett bra material jag kan köpa för 70kr att fylla de här hålen med.... Var?

Cement och sen en mjuk sula
Citera
2021-12-09, 19:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Vet vad du menar och har provat att peta in feltemas multibond som blir som gummi där i hälen, lät det torka och provade och det var inte bekvämt alls och det gjorde ont i baktassarna till slut för det blev inte så mjukt som det är dom gallren ska se till att det är. Slängde in dom i kaminen!
Citera
2025-04-12, 19:21
Medlem
Sladdarens avatar
Säger bara en sak och som alla redan vet : Temu.se (com) och det finns hur bra grejer som helst

Alltifrån vattenavstötande lim till sullim och multilim mm
Dubbel till enkelhäftade läder, laglappar, yttersulor i gummi tjockt som tunt och hårt som mjukt med olika mönster, innersulor, textilhäftande lappar, dubbelhäftande supertejp, häl tå alla former av inlägg

Allt funkar rubb som stubb med rätt val där på sidan, så du kan egentligen ha ett par skor för evigt i stort sätt utan att behöva byta ut dom och ändå bara reparera dom för struntsummor i flera livslängder av skons prestanda och slitstyrka

Enda jag kan tänka mig är att en löpar doja, sportsko av nåt slag som man kanske bara använder ändå som promenad sko, blir uttjänt i sulans dämpning och då kan du slänga rubbet för det är så pass stor utmattning på skon som ändå inte går att återställa och dämpar inte som det ska

Finns liksom inga gränser på detaljerna man kan köpa där och såklart hygien för skor ochså
Vi får vara glada så länge vi har Temu

Beställde några dojor därifrån ochså ba för skoj skull när jag lix var in å handlade lite annat och inläggssulor, du får typ 5-10 dojor därifrån till priset av ett. Låter definitivt som nån reklam det här, men jag har till stor del bara fått bra grejer ifrån Temu och andra kanske inte, men vad har jag att förlora egentligen, ja på dojorna alltså ?

Jag har ju en väska full med lim och reperationsgrejer till skor ändå
så det värsta som kan hända är ju att sömmar åker upp och sulor släpper ifrån limmet eller att materialet till dämpningen är sämre eller att det nöts upp snabbt liksom

Men då har jag ju köpt skor billigt som bara håller säg 5 månader för låt säga 100-200 (kr) spänn som ex men sen håller de dubbelt så lång tid när jag reparerar dom för struntsummor ändå

Jag säger inte att allt är bra där och finns mycket skrot ang kläder ochså och mycket annat överlag Hur du hittar rätt kvalité i djungeln av miljoner grejer är inte det lättaste och man får hitta sin egen metod med stjärnsäljare och intygskvaliteér, omdömen betyg och recensioner för det finns mycket nitlotter ochså.

Plagg och kläder och textiler av olika slag är ett avslutat kapitel för mig sen en god tid att inhandla i Sverige så länge Temu finns kvar och dess priser. Så tänk på det vilka du sponsrar för troligen sponsrar du inte dig själv och sen när brydde du dig om andra ? Men om du bryr dig om andra på andra sidan jordklotet kan du ju alltid donera till dom istället om du anser de har oshysst lön och dåliga arbetsförhållanden, men ändå få ett shysst pris på en produkt som är 50% + billigare i de landet

För i Sverige blir du black med tanke på allt - som kostar sammanlagt och sammanhängt

Hur går klädbranschen i Sverige egentligen ? Har noll koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in