Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-25, 00:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Han köpte för 18.400 nu listpris på 21.600.
Då är det som han säger att han i värsta fall +-0. Kanske gått upp lite. Det kan vi alla räkna ut med dom siffrorna. Så roligt för honom!!!!! Men du peller skulle säkert kunna pruta 40-50%. Och DU, och bara DU! Kan gå in till vilken rolex ad som helst och få tag i en 116500LN.

Nej han gar back ca 6-8000 vid ev försäljning. Glöm inte att även momsen är död

Nej inte ens jag får 50% rabatt. 20-25% är mer realistiskt plus taxfree.

Nej ingen SS Daytona går det skaka fram för mig.
Däremot en Starbucks som Walk In.....
Citera
2022-08-25, 20:38
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Han köpte för 18.400 nu listpris på 21.600.
Då är det som han säger att han i värsta fall +-0. Kanske gått upp lite. Det kan vi alla räkna ut med dom siffrorna. Så roligt för honom!!!!! Men du peller skulle säkert kunna pruta 40-50%. Och DU, och bara DU! Kan gå in till vilken rolex ad som helst och få tag i en 116500LN.

Det är ju väldigt få ur som inte tappar mycket mer än den där skillnaden i listpris bara av att han råkar gå ut ur butiken.

Jag skulle kalla det för att han i ett helt unikt fall skulle han kunna få tillbaka sama antal småkronor som han betalade, och bara förlora inflationspengen.

Men i verkligheten tror jag det är att drömma även om listpris går upp..

Men jag håller nog med om uppfattningen av hur lätt det är att köpa Rolex till listpris..
Citera
2022-09-06, 17:11
  #27
Medlem
Faustik-Funks avatar
Longines har ändå en ärofull lång historia från första hälften av 1800-talet, men man ägs väl av Swatchgroup nu. Om man ägs av en gigantisk klockkoncern så får man skärpa till sig och får därmed lägga sig på en förståndig (men inte för förståndig) prisposition på den skala som gör den lagom åtkomlig för folk som bara vill ha en jäkligt fin klocka, men som inte tycker det är rimligt att lägga en årslön på något som i slutändan är ett smycke för män - utan bara en månadslön. Alla kan inte vara Patek eller Rolex men man kanske heller inte vill vara Timex eller Casio.


Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Jag sålde min Longines när jag läste att Blondinbella hade köpt en Longiness.
Det är ganska OK klockor men inget man bär för att man vill visa framgång precis.
Då är det Rolex som gäller (tycker jag).
Men det är förstås en smakfråga.
Hittar man en klocka som tickar alla 'smakboxar' ska man köpa den, oavsett hur andra bedömer en.
Haha, ett härligt motsägelsefullt inlägg. Som både innehåller visdom, dumhet - lite som att början på inlägget inte stämmer överens med slutet, på något sätt?
Citera
2024-03-02, 21:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Köpte en Longines på Statoil i Arvika för många år sedan.

Brukar ha den på kundbesök hos staten, kommun och landsting där man inte skall ha fina klockor
på armen. Funkar hur bra som helst.

Köpa en Longines på Statoil….Eller hur, vilket jävla skitsnack,,,,Statoil har aldrig sålt klockor av Longines kaliber….
Citera
2024-03-03, 11:43
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Han köpte för 18.400 nu listpris på 21.600.
Då är det som han säger att han i värsta fall +-0. Kanske gått upp lite. Det kan vi alla räkna ut med dom siffrorna. Så roligt för honom!!!!! Men du peller skulle säkert kunna pruta 40-50%. Och DU, och bara DU! Kan gå in till vilken rolex ad som helst och få tag i en 116500LN.

någon som hört "inflation"?

även om man får tillbaka samma antal pengar idag som man gav, så har man ju förlorat.

Omega Seamaster har väl klättrat från runt 60 till nästan 80, känns det också som en bra öppning för att tjäna pengar där?
Citera
2024-03-03, 18:08
  #30
Medlem
trottwells avatar
Här följer en länk till en video om Longines:

https://youtu.be/k7-SpmObvPg?si=atyLp_SE3WyLxoQo
Citera
2024-03-03, 21:41
  #31
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Finns väl ingen som tycker illa om Longines? Prissättningen är väl rätt rimlig. Modellerna utmärker sig varken åt ena eller andra hållet (Spirit Zulu Time är rätt poppis). Bra global renommé utan att direkt sticka i ögonen. Ett säkert val.
Citera
2024-03-04, 15:23
  #32
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Jag sålde min Longines när jag läste att Blondinbella hade köpt en Longiness.
Det är ganska OK klockor men inget man bär för att man vill visa framgång precis.
Då är det Rolex som gäller (tycker jag).
Men det är förstås en smakfråga.
Hittar man en klocka som tickar alla 'smakboxar' ska man köpa den, oavsett hur andra bedömer en.
Låter väldigt kissnödigt att sälja en pryl pga att en specifik person har det och vad gäller framgång så är det väl knappast därför man köper en klocka. Det gör man väl främst för att det är något man bara ska ha och när man väl har möjlighet så köper man det. Rolex har man när man behöver visa andra sin faktiska eller påstådda framgång. Andra klockor köper man för att man vill ha.

Vad gäller andrahandsvärde är det väl bara något som fattigt folk som köper saker de inte har råd med behöver fundera över. Själv köper jag inget jag avser att sälja, då har man inte råd och bör istället avstå och därmed bespara sig skammen att vara som övriga får som blint springer i Rolexfållan i hopp om att få lite stjärnglans och därefter kunna tjäna några tusenlappar när nästa och ännu kissnödigare pojke kommer springande

Vad gäller Longines är det ett mycket klassiskt märke som har en god mängd fina gamla ur som nu görs i nyversioner. Deras Herritage linje tycker jag ofta är fin med bra balans av kvalitet kontra kostnad.
Citera
2024-03-06, 20:44
  #33
Medlem
Perfekt med Longiness, typ kvalitet som Certina och Seiko och ett varumärke inarbetat som lite finare än de där bas-Schweizarna.

Tror ingen reagerar på att man har en, lite som Breitlings billigare lillasyster
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback