2021-12-17, 10:44
Medlem
SoberZealots avatar
I tråden :
(FB) Två fraktfartyg i olycka på Östersjön. Misstänkt grovt sjöfylleri (2021-12-13)
så har det framkommit att en olycka skett där besättningen varit fulla. Ett fartyg har helt enkelt gjort en vansinnesmanöver och mejat ner ett annat, vad det verkar under påverkan utav alkohol.

Frågan som uppstår är ju hur många som dricker på havet. När den frågan diskuterats i ovanstående tråd, så har det renderat i både en varning för mig för OT samt sura miner från människor som jobbar i branschen.

Att diskutera i tråden:
Så hur vanligt är det att människor super som befälhavare/besättning?
Om det finns ett problem, hur skall det kontrolleras?
Vilka fall av sjöfylla vet ni om?
Offtopic:
Sura kommentarer om landkrabbor
Stora egon som behöver hävda sig

De fall jag vet om gällande sjöfylla är ju de större olyckorna man hört om. Tex Tjönbron där många dog. För ett par år sedan så gick ju ett lastskepp på grund utanför Göteborg för att skepparen var för full. Det står även notiser lite då och då om kaptener som varit fulla när piloten kommit på. Och så har vi ju även den nyliga tråden där skottarna var fulla.

Mina egna erfarenheter utav havet är följande: Jag har blåst noll gånger. Jag vet människor som jag anser vara beroende utav alkohol, vara ute på havet. När jag tog min fartygsexamen så var examinatorn full. Jag känner till minst 2 som varit för fulla och gått på grund under yrkesutövning(båda kom undan tror jag)

Så behövs det lite mer blåsande därute på havet? Går det att utföra kontroller eller är det så svårt att det inte går? Är bristen på kontroller anledningen till fylleriet? Eller är jag bara i dåligt sällskap och fått dåliga erfarenheter?
Citera
2021-12-17, 10:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Tycker det är för mycket fokus på ”fylleri” och känner att det ofta är ett svepskäl. Anser att man istället för siffror ska kika på den enskilda individens kapacitet.

Alkoholism är en progressiv sjukdom. Det går inte att dra gränser rättvist med siffror. En inbiten alkoholist kan mycket väl vara nyktrare vid 2promille än nybörjaren som åkt dit för rattfylleri med 0,2.

Vill inte romantisera alkohol men vill att diskussionen ska vara realistisk.
Citera
2021-12-17, 11:04
Medlem
Haajibs avatar
Man vill ha en ursäkt, och sprit är en bra ursäkt. När problemet snarare är stress och sömnlöshet som ligger bakom blir det helt plötsligt rederiet som får skulden att deras besättningen blir utnyttjade och ses som en produkt som ska ersättas av ny besättningen är den gamla besättningen har gjort sitt och bränt ut sig.
Citera
2021-12-17, 11:04
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tycker det är för mycket fokus på ”fylleri” och känner att det ofta är ett svepskäl. Anser att man istället för siffror ska kika på den enskilda individens kapacitet.

Alkoholism är en progressiv sjukdom. Det går inte att dra gränser rättvist med siffror. En inbiten alkoholist kan mycket väl vara nyktrare vid 2promille än nybörjaren som åkt dit för rattfylleri med 0,2.

Vill inte romantisera alkohol men vill att diskussionen ska vara realistisk.
Ok, så det är inte alkoholen som varit grunden till olyckorna utan någon annan faktor.

Men visst har du rätt, jag var ju ute med läraren/examinatorn i en träningsskuta någon gång. Och han kunde köra båt. Så ditt argument är väl egentligen sant.
Citera
2021-12-17, 11:06
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Man vill ha en ursäkt, och sprit är en bra ursäkt. När problemet snarare är stress och sömnlöshet som ligger bakom blir det helt plötsligt rederiet som får skulden att deras besättningen blir utnyttjade och ses som en produkt som ska ersättas av ny besättningen är den gamla besättningen har gjort sitt och bränt ut sig.
Så kan det vara. Men jag vet passagerartrafiksägare som kört omkring fulla i detta år och gått på grund med passagerare. Tror faktiskt att han kom undan, men vet inte.

I vilket fall som helst så var spriten hans bekymmer.
Citera
2021-12-17, 11:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib

Jävligt bra skrivet!
Citera
2021-12-17, 11:45
Medlem
TheKhurgans avatar
Förr i tiden var alkoholism nästan en yrkesskada bland sjöfolk. Långa tider hemifrån, i stort sett gratis och fri tillgång till sprit och inga nära relationer ledde till ett utbrett missbruk.

Nu är det i stort sett borta inom kommersiell sjöfart. Ingenting säljs ombord längre, hamntiderna är för korta för att gå iland och kontroller av besättning sker regelbundet.
Det händer ibland, visst. Men inte alls i samma utsträckning som innan.
Dagens sjöfolk är inte missbrukartypen till att börja med, sedan är kontrakten kortare, internet finns ombord och alkoholromantiken är näst intill utdöd.

Sedan kan jag tänka mig att det förekommer väldigt mycket fylla på fritidsbåtar. På sommaren i Smögen eller i Stockholms skärgård är det väl mer regel än undantag att man tar en grogg innan 10 på förmiddagen?

Har heller aldrig varit med om att få blåsa på fritidsbåt. Inom kommersiell sjöfart har det hänt fler gånger än jag kan minnas.

Ovanstående gäller det svenska tonnaget, bör tilläggas. Hur andra nationer tacklar problemet vet jag ej.

Är det tankbåtar, kan jag dock säga att oljebolagen (vars olja du fraktar) kräver helt vita båtar och regelbundna kontroller.
Citera
2021-12-17, 12:45
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Förr i tiden var alkoholism nästan en yrkesskada bland sjöfolk. Långa tider hemifrån, i stort sett gratis och fri tillgång till sprit och inga nära relationer ledde till ett utbrett missbruk.

Nu är det i stort sett borta inom kommersiell sjöfart. Ingenting säljs ombord längre, hamntiderna är för korta för att gå iland och kontroller av besättning sker regelbundet.
Det händer ibland, visst. Men inte alls i samma utsträckning som innan.
Dagens sjöfolk är inte missbrukartypen till att börja med, sedan är kontrakten kortare, internet finns ombord och alkoholromantiken är näst intill utdöd.

Sedan kan jag tänka mig att det förekommer väldigt mycket fylla på fritidsbåtar. På sommaren i Smögen eller i Stockholms skärgård är det väl mer regel än undantag att man tar en grogg innan 10 på förmiddagen?

Har heller aldrig varit med om att få blåsa på fritidsbåt. Inom kommersiell sjöfart har det hänt fler gånger än jag kan minnas.

Ovanstående gäller det svenska tonnaget, bör tilläggas. Hur andra nationer tacklar problemet vet jag ej.

Är det tankbåtar, kan jag dock säga att oljebolagen (vars olja du fraktar) kräver helt vita båtar och regelbundna kontroller.
I vilket sammanhang har du fått blåsa? Skalla säga att jag aldrig blåst på havet, varken med fritidsbåt eller jobbmässigt. Fast jag har väl 1promille av tiden på havet fritidsmässigt, så hade det varit det omvända förhållandet så hade jag nog fått blåsa.

Jag tänker mig att folket på Stena och de större båtarna är väldigt kompetenta och tillhör gräddan utav sjöfolket och att det inte är någon fylla där.

De båtarna jag mest anar ugglor i mossen är mindre skepp och båtar. Främst utländska, men det finns säkert en del Svenska med. Den killen som söp upp sig här utanför Gbg var ju svensk. Kommer inte ihåg vad han hade för båt dock.
Citera
2021-12-17, 13:33
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
I vilket sammanhang har du fått blåsa? Skalla säga att jag aldrig blåst på havet, varken med fritidsbåt eller jobbmässigt. Fast jag har väl 1promille av tiden på havet fritidsmässigt, så hade det varit det omvända förhållandet så hade jag nog fått blåsa.

Jag tänker mig att folket på Stena och de större båtarna är väldigt kompetenta och tillhör gräddan utav sjöfolket och att det inte är någon fylla där.

De båtarna jag mest anar ugglor i mossen är mindre skepp och båtar. Främst utländska, men det finns säkert en del Svenska med. Den killen som söp upp sig här utanför Gbg var ju svensk. Kommer inte ihåg vad han hade för båt dock.

Vi hade oanmälda kontroller som kunde komma i vilken hamn som helst i världen, men vanligast var i Europa och USA. Detta var stora lastfartyg i jorden runt trafik. Det finns även en apparat för utandningsprov ombord. Det kommer då ett mail från huvudkontoret och då ska alla upp och blåsa.

Stena skulle jag säga är både ganska inkompetenta (inte alla, men många) och fyllskallar i mycket större utsträckning än internationell sjöfart. Folk från Stena har alltså ett rykte om sig att vara både slöa, alkoholiserade och ganska dåliga på sitt jobb.

Ja, småbåtar är svårare att hålla koll på. De har inte heller någon stor befraktare bakom sig som ställer krav.
Citera
2021-12-17, 13:50
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Vi hade oanmälda kontroller som kunde komma i vilken hamn som helst i världen, men vanligast var i Europa och USA. Detta var stora lastfartyg i jorden runt trafik. Det finns även en apparat för utandningsprov ombord. Det kommer då ett mail från huvudkontoret och då ska alla upp och blåsa.

Stena skulle jag säga är både ganska inkompetenta (inte alla, men många) och fyllskallar i mycket större utsträckning än internationell sjöfart. Folk från Stena har alltså ett rykte om sig att vara både slöa, alkoholiserade och ganska dåliga på sitt jobb.

Ja, småbåtar är svårare att hålla koll på. De har inte heller någon stor befraktare bakom sig som ställer krav.

Oki det vet jag inget om. Jag kan bara säga att de manövrerat väldigt bra kring mig. Och det har inte alla andra gjort.

Jag tänker mig även att om man nyktrar till tills att man når hamn, så kan man börja igen därute, ja inte i ditt fall då, när ni hade de där blåsningarna. Men rent allmänt hos andra.
Citera
2024-11-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

De fall jag vet om gällande sjöfylla är ju de större olyckorna man hört om. Tex Tjönbron där många dog.

Menar du Tjörnbrokatastrofen där Star Clipper körde på Almöbron?

Isåfall, menar du att sjöfylla hade något med detta att göra?

Har aldrig hört något om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in