2021-12-22, 16:53
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Som jag förstått det så varierar historierna väldigt mycket. Dom kan lika gärna haft någon temadag på skolan om rymden där uppgiften var att beskriva ett möte med utomjordingar. Måla teckningar beskriva med ord mm. sen har detta fått ett eget liv. Ett sorts lajv alltså. Det är min teori. Nog ganska enkelt att få med barn på något sånt. Dom har bra fantasi. Några stolar kan ju bli ett tåg till exempel

Såg en Jötte intressant grej om barn

Va en dokumentär på SVT

Så tog de in barn i ett rum med läkare
Som frågade massa frågor om någon äldre hade tagit på dem , tex har någon tagit dig där i rumpan osv
Så sa barnen nej å va glada

Sen togs barnen in en vecka efter
Då sa barnen ja de tog mig i rumpan osv
Å visade massa grejer de äldre hade gjort
Helt sjukt va det

Så de ändrade hela storyn
Bara för de hört frågor om tex rumpa osv

Så säkerligen liknade ufo grejen
Att föräldrar / kompisar frågar massa frågor
Sen gör barnen om det i sin egna fantasi
Citera
2021-12-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad är det som inte stämmer menar du? Jag har rotat och skrivit rätt mycket om Ariel-händelsen i de andra trådarna så jag kan backa upp alltihop med källor och fakta om du vill.
Gör gärna det.
Personligen finner jag intervjuerna med barnen som vuxna (20år senare) som otroligt intressanta.
Lite off topic men eftersom du verka insatt på området, så har du säkert även ramlat in på UFO händelsen i Westall Melbourne, liknande händelse, har du det?
(Drar nu på event med jobbet, så kommer inte kunna kommentera vidare ikväll)
Citera
2021-12-22, 16:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Nej, det är inte debunkat. Händelsen är 26 år gammal så blir svårt att bevisa om den är sant eller falskt, jag har däremot hört att det ska vara den mest trovärdiga UFO-incidenten då eleverna aldrig ändrat sina vittnesmål.

Det som talar emot de är varför skulle utomjordingar ge en varning om "förorening" till barn?

För mig låter det mer som att en miljöaktivist har hjärntvättat sina elever för att sedan få dom att gå med på att fabricera en historia.

Det där miljötjafset kom nog snarare från ”ufologen” John Mack som intervjuade barnen ett tag efteråt.
Kopierar in lite jag skrev i en annan tråd om händelsen;

När Cynthia Hind intervjuade barnen dagen efter händelsen var det inte ett enda barn som ens nämnde något om telepati eller något budskap från varelsen/varelserna. Två månader senare när Mack intervjuade barnen så uppstod plötsligt både telepati och miljöbudskapet i flera barns berättelser. Samma budskap som John Mack har skrivit om i många många andra intervjuer han gjort med folk som trott sig träffa aliens...

Det finns även exempelvis en pojke som initialt sa att han inte såg ansiktet på utomjordingen men senare (efter Macks intervjuer) ritade ansiktet med pupiller och allt.

En flicka påstod att det endast var Salma Siddick (kvinnan som intervjus som vuxen I länkarna tidigare) som såg någon utomjording, senare under "intervjuerna" så kom hon helt plötsligt ihåg att hon sett en varelse med kvinnliga former, sen ritade hon denna varelse med långt hår och stora ögon, för att senare tillsammans med de andra barnen rita en klassisk "Grey", dvs hårlös och könlös eller mer manlig kroppsform.. (Källa på franska: http://skepticversustheflyingsaucers...hool-ruwa.html )

Sen har vi som tidigare sagt raketen som störtade genom atmosfären över Afrika och splittrades i en mängd fragment som gav upphov till mängder av UFO-rapporter i området bara 2 dagar innan barnen helt plötsligt såg detta..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-12-22 kl. 17:00.
Citera
2021-12-22, 17:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brommahuran
Gör gärna det.
Personligen finner jag intervjuerna med barnen som vuxna (20år senare) som otroligt intressanta.
Lite off topic men eftersom du verka insatt på området, så har du säkert även ramlat in på UFO händelsen i Westall Melbourne, liknande händelse, har du det?
(Drar nu på event med jobbet, så kommer inte kunna kommentera vidare ikväll)

Här hittar du en hel del med källor och förklaringar. (FB) Barn i Zimbabwe möter ett UFO objekt och komunicerar via telepathi UFO försöker varna

Westall har jag aldrig diskuterat eller ens läst så mycket om vad jag minns.
Citera
2021-12-22, 18:00
Medlem
lone stars avatar
Tycker denna skolhändelse är mer intressant:

Citat:
The Westall incident, April 6, 1966, considered Australia's greatest UFO mystery
About 200 witnesses saw a 'flying saucer' hover over Westall school oval
Teacher Andrew Greenwood claimed military arrived at the school soon after
Two weeks later Australian government officials threatened him at his home
Mr Greenwood also claimed an American government official interviewed him
https://www.dailymail.co.uk/news/art...0-saw-UFO.html

Oj, såg nu att det tagits upp i tråden. Även sett en dokumentär om händelsen. Enligt ögonvittnen såg UFOt ut att leka med planen som omgav den och förflyttade sig korta sträckor hit och dit med otrolig hastighet.
Senast redigerad av lone star 2021-12-22 kl. 18:06.
Citera
2021-12-22, 21:57
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Det där miljötjafset kom nog snarare från ”ufologen” John Mack som intervjuade barnen ett tag efteråt.
Kopierar in lite jag skrev i en annan tråd om händelsen;

När Cynthia Hind intervjuade barnen dagen efter händelsen var det inte ett enda barn som ens nämnde något om telepati eller något budskap från varelsen/varelserna. Två månader senare när Mack intervjuade barnen så uppstod plötsligt både telepati och miljöbudskapet i flera barns berättelser. Samma budskap som John Mack har skrivit om i många många andra intervjuer han gjort med folk som trott sig träffa aliens...

Det finns även exempelvis en pojke som initialt sa att han inte såg ansiktet på utomjordingen men senare (efter Macks intervjuer) ritade ansiktet med pupiller och allt.

En flicka påstod att det endast var Salma Siddick (kvinnan som intervjus som vuxen I länkarna tidigare) som såg någon utomjording, senare under "intervjuerna" så kom hon helt plötsligt ihåg att hon sett en varelse med kvinnliga former, sen ritade hon denna varelse med långt hår och stora ögon, för att senare tillsammans med de andra barnen rita en klassisk "Grey", dvs hårlös och könlös eller mer manlig kroppsform.. (Källa på franska: http://skepticversustheflyingsaucers...hool-ruwa.html )

Sen har vi som tidigare sagt raketen som störtade genom atmosfären över Afrika och splittrades i en mängd fragment som gav upphov till mängder av UFO-rapporter i området bara 2 dagar innan barnen helt plötsligt såg detta..

Ja, jag har sett teckningarna både i en dokumentär men även på nätet. JUST JA! Var inte den kraschen ("raketen som störtade") i Etiopien om jag minns rätt? Har ett svagt minne av det...
Senast redigerad av Kackotopi 2021-12-22 kl. 22:00.
Citera
2021-12-22, 22:22
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Vänta nu här, 100-tals elever med lärare, på en skola?
Låter orimligt.
Citera
2021-12-22, 22:41
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Vänta nu här, 100-tals elever med lärare, på en skola?
Låter orimligt.

62 barn på Ariel school i Ruwa, Zimbabwe, skall det vara enligt BBC. Debunkteorin skall vara att de alla ändrat sin historia efteråt. Att de påverkat varandra efteråt. Någon som studerat fallet får gärna motsäga den tesen.

Jag tycker det låter som en väl, lite tunn debunkteori. De gör att det uppkommer frågor. De undersökande journalisterna från BBC t.ex. Tog de inte del av vittnesmålen från eleverna som fanns när de åkte ner. Teckningar de gjort direkt efteråt på rektorns uppmaning, enligt BBC filmen? De måste ju velat slå fast om det verkligen skett. Eller läste inte filmarna in sig på de första vittnesmålen och såg hur de ändrats över tid till sista dokumentärfilmen? Nja. Några barn kanske pratade med varandra när de satt och tecknade om vad de sett direkt efteråt, men alla? Tror Rektorn ville veta vad som hänt och vad som fått så många barn att börja gråta hysteriskt.

Det som gör mig lite skepsis till debunkteorin är att barnen när de blir intervjuade i vuxen ålder verkar hålla fast vid sina historier benhårt. Varför då om de inte hänt?

https://www.bbc.com/news/av/stories-57749238

Här är en bra illustrerad film om händelsen som jag tycker är hyfsat saklig.

https://www.youtube.com/watch?v=Pqc5tfCgFC8

Det krävs otroligt vattentäta bevis om jag skall debunka ett bevisat möte med UFO. Det krävs lika mycket för att jag skall tro det är aliens som ligger bakom. I det här fallet känns mycket oklart tycker jag.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-12-22 kl. 23:32.
Citera
2021-12-25, 16:50
Medlem
Det är bortom allt tvivel att barnen (och några av de vuxna, vilket framkommit på senare tid) såg eller upplevde något den dagen i Ruwa, 1994, som påverkade dem starkt. Och som har fortsatt att påverka deras syn på livet i vuxen ålder. Det råder det inga oklarheter eller tvivel om. Det är inte heller en fråga om åsikter, tolkningar, osv.

Exakt vad de såg eller upplevde är den svåra frågan att komma med några säkra svar på. Förmodligen kommer vi aldrig att få några otvetydiga förklaringar på vad, hur, varför, etc., eftersom det snart är 30 år sedan det hände. Vilka förklaringar som ges kommer alltid att handla om mer eller mindre rimliga åsikter och tolkningar av de inblandades vittnesmål. (Jag hoppas att de inblandade har funnit några svar eller sätt att göra händelsen mer hanterbar och kanske meningsfull).

Ovan nämnda är alltså det vanliga problemet med berättelser/vittnesmål om kontakt med UFO-fenomenet. I brist på konkreta, fysiska bevis, är det upp till var och en att avgöra trovärdigheten i någons berättelse om sina kontaktupplevelser.

Men för att kunna avgöra trovärdigheten kan man inte endast bedöma en enskild kontakthändelse eller en enskild individs kontaktberättelse. De måste sättas i ett större sammanhang och jämföras med andra kontakthändelser och berättelser, eller vittnesmål.

Personligen är jag mer kritisk till de "forskare" (möjligtvis är John E. Mack ett undantag) som intervjuat vittnen, utfört hypnos på vittnen, osv. Många av dessa "forskare" har inte haft en aning om vad de sysslar med och har ofta förstört bevisningen genom att ställa ledade frågor till vittnena.

Dock finns det ett mönster, gemensamma komponenter i många vittnesmål om närkontakt (t ex ombordtagning/abduction), oavsett nationalitet och kultur hos vittnet. Det mönstret är särskilt tydligt och trovärdigt i kontakberättelser från 1970 till 1990-talet. Idag med internet och sociala medier på plats i stora delar av världen, så blir det mer osäkert att skatta trovärdigheten i folks vittnesmål om närkontakt.

Men, återigen, vad som förklarar det mönstret har jag ingen aning om. Likväl så finns mönstret där.

Min egen uppfattning är att händelsen på Ariel school, 1994, är ett av de mest trovärdiga kontaktfallen i fråga om vittnesmålen. Men det är just bara det: min uppfattning.
Senast redigerad av fantasyIQ 2021-12-25 kl. 16:59.
Citera
2021-12-27, 11:42
Medlem
Citat:
Här hittar du en hel del med källor och förklaringar. (FB) Barn i Zimbabwe möter ett UFO objekt och komunicerar via telepathi UFO försöker varna

Westall har jag aldrig diskuterat eller ens läst så mycket om vad jag minns.

När du har tid och lust, finns en hel del om Westall 66
https://www.youtube.com/watch?v=sPHVvg-dXOs
Citera
2021-12-27, 15:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brommahuran
När du har tid och lust, finns en hel del om Westall 66
https://www.youtube.com/watch?v=sPHVvg-dXOs

Har tittat runt lite sen du skrev om det sist men det verkar rätt glest med vettig information, det var ju ändå över 50 år sedan och den lilla faktan som går att gräva upp är förvisso spännande, men som så ofta full av motsägelser/olika utsagor och nästan allt verkar vara rent anekdotiskt. Hur gärna man än vill så tror jag det är ett alldeles för gammalt fall för att kunna få fram något vettigt om det - bara en sån sak som att det ska ha varit cirka 200 närvarande men det finns (minst) 400 intervjuade personer som påstår sig vara vittnen gör ju att man drar öronen åt sig.

Det finns som så ofta även mängder med påståenden och spekulationer om högaltitudballonger (Hibal) med följeplan, hemliga strålningsexperiment, ”men in black” som sopar upp spåren, crop circles etc etc - att reda ut vad som bara är rent nonsens efter 50 år av rykten är nog närmast omöjligt.
Citera
2021-12-27, 16:46
Medlem
Citat:
Har tittat runt lite sen du skrev om det sist men det verkar rätt glest med vettig information, det var ju ändå över 50 år sedan och den lilla faktan som går att gräva upp är förvisso spännande, men som så ofta full av motsägelser/olika utsagor och nästan allt verkar vara rent anekdotiskt. Hur gärna man än vill så tror jag det är ett alldeles för gammalt fall för att kunna få fram något vettigt om det - bara en sån sak som att det ska ha varit cirka 200 närvarande men det finns (minst) 400 intervjuade personer som påstår sig vara vittnen gör ju att man drar öronen åt sig.

Det finns som så ofta även mängder med påståenden och spekulationer om högaltitudballonger (Hibal) med följeplan, hemliga strålningsexperiment, ”men in black” som sopar upp spåren, crop circles etc etc - att reda ut vad som bara är rent nonsens efter 50 år av rykten är nog närmast omöjligt.

Förstår precis vad du menar, mitt "problem" är att jag väldigt gärna vill att det ska var sant.
Den här dokumentären är ganska välgjord.
https://www.youtube.com/watch?v=oDF21rKkYcM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in