Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Nu skulle jag nog iofs inte blint lita på Chat GPT heller. Vi vet att en massa pro-judisk och antivit bias finns inbyggd där i programmeringen.
Tidigare var Chatgpt mer restriktiv mot att visa sann statistisk som kan leda till hatbrott och diskriminering, och som framställer utsatta grupper, t.ex. romer och subsahariska folkgrupper, som med lägre medel-IQ än europeer. Men nu visar den detta när jag frågar, men kompletterat med förklaringar. Nämligen skillnader i uppväxtmiljö, ekonomi och utbildning snarare än genetik. Den har inte dolt att östasiater och ashkenaziska judar har mycket högre medel-IQ än vi europeer, men varnar för att dra för starka slutsatser även av denna statistik, eftersom skillnaderna kan bero på socioekonomiska faktorer och skillnader i uppväxtmiljö. Fortfarande döljer den kränkande humor.
Är något av detta vad du menar med antivit och judisk bias? Jag tycker den verkar sanningsenlig och försiktig, och ger vetenskapligt rimliga förklaringar.
Chatgpt har inte direkt programmerats till någon viss bias eller åsikt, utan i första hand tränats. Den har programmerats att förutsäga det statistiskt vanligast ordföljderna som svar på frågor i de källor den har tränats. I den mån urvalet av källor har bias så är det troligen västerländsk bias. Den har tränats genom att mata den med miljontals böcker och webbsidor, och även med "simulerade samtal" mellan människor, förmodligen akademiker. De simulerade samtalens omfattning och innehåll är dock en affärshemlighet. Därmed har den tränats till att återge åsikter som är vanliga i samhället, förmodligen särskilt bland akademiker i nutid i demokratiska länder.
ChatGPT är även tränad med det som kritiker kallar för "vetenskaplig rasism", t.ex. böcker av Richard Lynn och Tatu Vanhanen, de har inte eliminerats från källorna. Jag har fått flera citat ur dem av ChatGPT. I Chatgpt:s träning har vissa källor fått extra stor vikt eller prioritet, nämligen forskningslitteratur och akademisk kurslitteratur, välkända nyhetsmedier, stora organisationers webbplatser, sociala medier som brukar ha hög kvalitet och skrivas av anonyma experter, t.ex. subreddits om forskning, Quora-inlägg som fått många röster.
Har du någon konspirationsteori om att judar påverkar forskningslitteraturen extra mycket? Även anonyma inlägg har förmodligen inkluderats, t.ex. vissa sociala medier som är kända för att de brukar ha hög kvalitet och skrivas av anonyma experter, t.ex. subreddits om forskning, Quora-inlägg med många röster, och Wikipedia-artiklar med många källhänvisningar. Politiskt vinklade källor på den politiska ytterkanten har utelämnats, t.ex. de vitmakt-källor och jude-hatiska källor du verkar läsa, så därför känner du inte igen dig i ChatGPT:s slutsatser. OpenAI har inte publicerat hur den exakta balansen ser ut i senare versioner av ChatGPT, utan detta bygger på vad utomstående bedömare tror.
Det vissa kallar för "censur" (kallas även "etisk design") innebär att man dessutom i efterhand döljer etiskt kränkande humor, och ersätter det med "Jag undviker att skämta om känsliga ämnen eftersom det kan uppfattas som stötande". Eller kompletterar statistik med meningar som "IQ påverkas av socioekonomiska och miljöfaktorer och kan inte tillskrivas genetiska skillnader." Det bygger på en kombination av tränade riktlinjer och programmerade regler, inte bara det ena.