Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2022-01-18, 17:43
Medlem
magis avatar
----
Vad jag försöker få fram är att många sprider information som är direkt fel och skadligt för allmänheten.
Och de som gör detta är ofta personer med dåliga skolbetyg
dvs har dokumenterad dålig förmåga att hantera information och har svårt att dra rätt slutsatser.
Ett sätt att hjälpa allmänheten att förstå vad det är för personer som sprider skadlig information
är att informera allmänheten om dessa personers skolbetyg, precis som man gör med politiker.

Man kan åskådliggöra dåliga och bra betyg,
i förhållande till antalet artiklar, inom olika ämnesområden med grafer och kurvor.

Detta kommer att hjälpa allmänheten att förstå
att om man följer råd från personer med dåliga skolbetyg
har man hög risk att insjukna och dö i tex Covid-19 ,
då dåliga skolbetyg ofta är relaterat till artiklar om antivaccination-rörelser och liknande.

MagI
-----
Citera
2022-01-18, 19:12
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Tror man då klart kan visa för folk som tror på konspirationer vad det är för slags människor som sprider mental dynga runt sig som är skadligt för samhället.
Obildade människor är ju mest en fara för dom själva. Det är den okritiska allmänheten som utgör en samhällsfara. Folk föds outbildade men är i allmänhet inte korkade, de lär sig att sluta tänka själva.
Citat:
Men are born ignorant, not stupid. They are made stupid by education.
-Bertrand Russell
Citera
2022-01-18, 19:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Obildade människor är ju mest en fara för dom själva. Det är den okritiska allmänheten som utgör en samhällsfara. Folk föds outbildade men är i allmänhet inte korkade, de lär sig att sluta tänka själva.

-Bertrand Russell

Nej det var inte Bertrand Russell som sa det, det är ett citat av Claude-Adrien Helvétius - det hade du vetat om du hade fått en god utbildning 😄

https://www.hetwebsite.net/het/profiles/helvetius.htm

Edit: men det har även tillskrivits bra många fler - Franklin till exempel…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-01-18 kl. 20:05.
Citera
2022-01-18, 20:39
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det var inte Bertrand Russell som sa det, det är ett citat av Claude-Adrien Helvétius - det hade du vetat om du hade fått en god utbildning 😄

https://www.hetwebsite.net/het/profiles/helvetius.htm

Edit: men det har även tillskrivits bra många fler - Franklin till exempel…
Ironin.

Jag citerar någon annan, som i sin tur citerarade någon annan, när jag försöker poängtera att det är en större samhällsfara med en allmänhet som inte tänker själva.
Citera
2022-01-18, 21:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Ironin.

Jag citerar någon annan, som i sin tur citerarade någon annan, när jag försöker poängtera att det är en större samhällsfara med en allmänhet som inte tänker själva.

Ja men det är ett jäkligt vanligt och spritt citat som oftast tillskrivs just Russell, så skammen är minimal. Men det var ju lite kul som du själv noterade.
Citera
2022-02-02, 21:06
Bannlyst
Citat:
...
Låt säga att man gör en webbsida där man kan se skolbetyg, universitetsexamen, arbetslivserfarenhet odyl i förhållande till bloggares och tyckares konspirationsteorier?
Jag tror att allmänheten skulle kunna få en bättre bild av vilka bloggare, politiker och tyckare man bör ha förtroende för om man kan få se en graf över antalet konspirationer i förhållande till skolbetyg odyl.
Finns det några journalister här som skulle vilja gräva fram denna data och statistik och presentera data och grafer till en webbsida för allmännytta?

Tror man då klart kan visa för folk som tror på konspirationer vad det är för slags människor som sprider mental dynga runt sig som är skadligt för samhället.

MagI
...
Svar på TS
Om de som konspirerar mot samhället upphör med det så minskar det skadan på samhället.

Bon apetite
Citera
2022-02-02, 21:11
Medlem
Citat:
----
Vad jag försöker få fram är att många sprider information som är direkt fel och skadligt för allmänheten.
dvs har dokumenterad dålig förmåga att hantera information och har svårt att dra rätt slutsatser.
Ett sätt att hjälpa allmänheten att förstå vad det är för personer som sprider skadlig information
är att informera allmänheten om dessa personers skolbetyg, precis som man gör med politiker.

i förhållande till antalet artiklar, inom olika ämnesområden med grafer och kurvor.

då dåliga skolbetyg ofta är relaterat till artiklar om antivaccination-rörelser och liknande.

MagI
-----

Man har väl dåliga betyg för att man förstod att allt var ett stort skådespel. Tycker mer det tyder på en smarthet. Skolbetyg betyder inte ett skit.
Citera
2022-02-02, 21:23
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
----

MagI
-----

Hur vet du att det ofta är personer med dåliga skolbetyg som sprider felaktig och farlig information?
Det vore ju som att påstå att de flesta som är religiösa är obildade. (Ok, jag förstår att man kan ha synpunkter på om religiöst folk är riktigt kloka, men seriöst nu alltså.)
Citera
2022-02-02, 21:47
Medlem
Citat:
----

Motmedlet är att sprida korrekt information. Inte att prata om betyg.
Citera
2022-02-02, 23:20
Medlem
magis avatar
-------
Skulle vilja se sambandet plottat i en graf mellan
antalet ovetenskapliga artiklar i förhållande till artikelförfattarens skolbetyg.

Låt säga att man på den liggande x-axeln har betyg
och låga betyg från origo och som sedan växer åt höger till högre skolbetyg.
På den vertikala y-axel anger man antalet ovetenskapliga artiklar som ökar uppåt.

Är ganska övertygad att grafen skulle se ut något så här.

https://snipboard.io/DCEnxW.jpg

MagI
--------
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in