2022-01-03, 06:10
Medlem
Tänkte frilansa lite och istället för att be mina kunder att köpa webbhotell och domän på tex one.com för sin sida så vill jag själv ha hand om den biten så de inte behöver tänka på det. Vad är bästa alternativen för detta ändamål?
Citera
2022-01-03, 06:27
Avstängd
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Tänkte frilansa lite och istället för att be mina kunder att köpa webbhotell och domän på tex one.com för sin sida så vill jag själv ha hand om den biten så de inte behöver tänka på det. Vad är bästa alternativen för detta ändamål?

Att du bli återförsäljare åt ett webbhotell istället. Att leka webbhotell kan i första anblicken tycka var enkelt, men först måste du investera i hårdvara, sedan skall du drifta serven.

Du skall vara beredd att avbryt ditt midsommar firade för någon har hackat din server, dagen efter kan du förvänta dej att sitta i en skitstorm ifrån helvete när kunderna ringer undra varför deras mail inte fungera. Har du ingen erfarenhet att jobba med att drifta UNIX maskiner.

Sedan kan man fråga, vill kunden det? Jag skulle inte vilja köpa hemsida och webbhotell av samma aktör.
Citera
2022-01-03, 09:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2022-01-03, 11:07
Medlem
kalkryggars avatar
Du köper in dig hos en leverantör och får en yta som du kan sälja på. Det skulle jag rekommendera om du inte är jävligt grym på att hantera servrar och tjänsterna.

Men jag skulle nog hellre erbjuda tjänsten att hjälpa dom "köpa webbhotell" som vanligt. För många år sedan så gjorde jag så. Men jag tog på mig att göra köpet i deras namn och sen administrera det för en peng. Jag tänkte att det skulle vara en skön extrapeng. Men när man kommer upp i ett antal webbsidor så blir det ett jävla jobb med detta och inte jättemycket pengar man tjänar i förhållande.

Mitt förslag är att du hjälper dom köpa och sen lär du dom att administrera webbhotellet. Ta fram en lathund med din logga på och utbilda dom i 1 timma. Det brukar bli att dom läser lathunden och så går du igenom snabbt på 5-10 minuter och sen fikar ni resten där du passar på att så in ett förtroende för kunden så dom återvänder med mer och mer offerter.

Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Sedan kan man fråga, vill kunden det? Jag skulle inte vilja köpa hemsida och webbhotell av samma aktör.

Tja, varför inte? Tänk Gunilla som bakar vetebullar och surdegsbröd och bara vill få upp en "hemsida" men har datorkunskap som är lika med att hon svarar "va, vad är det" när du frågar om hon har en Gmail.

Hon kommer sannolikt att välja just den som kan erbjuda sig att ta hand om själva hostningen också. Och varför inte?
Citera
2022-01-03, 12:11
Medlem
Kolla upp Divio tech.
Deras produkt kanske kan gör det hela enkelt för dig.
Citera
2022-01-03, 12:54
Avstängd
31G350125s avatar
Problemet är när hon Gunilla vill byta aktör eller när den aktör hon har anlitat som webbhotell bli uppköpt eller slänger in handduken, då sitter Gunilla ordentlig i skiten. Särskilt när gunnilas wordpress hemsida bli hackad, är fulld med grov porr en dag och hon inte få tag i den som drifar webhotellet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du köper in dig hos en leverantör och får en yta som du kan sälja på. Det skulle jag rekommendera om du inte är jävligt grym på att hantera servrar och tjänsterna.

Men jag skulle nog hellre erbjuda tjänsten att hjälpa dom "köpa webbhotell" som vanligt. För många år sedan så gjorde jag så. Men jag tog på mig att göra köpet i deras namn och sen administrera det för en peng. Jag tänkte att det skulle vara en skön extrapeng. Men när man kommer upp i ett antal webbsidor så blir det ett jävla jobb med detta och inte jättemycket pengar man tjänar i förhållande.

Mitt förslag är att du hjälper dom köpa och sen lär du dom att administrera webbhotellet. Ta fram en lathund med din logga på och utbilda dom i 1 timma. Det brukar bli att dom läser lathunden och så går du igenom snabbt på 5-10 minuter och sen fikar ni resten där du passar på att så in ett förtroende för kunden så dom återvänder med mer och mer offerter.

Tja, varför inte? Tänk Gunilla som bakar vetebullar och surdegsbröd och bara vill få upp en "hemsida" men har datorkunskap som är lika med att hon svarar "va, vad är det" när du frågar om hon har en Gmail.

Hon kommer sannolikt att välja just den som kan erbjuda sig att ta hand om själva hostningen också. Och varför inte?
Senast redigerad av 31G350125 2022-01-03 kl. 13:09.
Citera
2022-01-03, 13:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Problemet är när hon Gunilla vill byta aktör eller när den aktör hon har anlitat som webbhotell bli uppköpt eller slänger in handduken, då sitter Gunilla ordentlig i skiten. Särskilt när gunnilas wordpress hemsida bli hackad, är fulld med grov porr en dag och hon inte få tag i den som drifar webhotellet.

Det blir bara problem om hon har dåliga avtal. Har hon bra avtal med någon som också har bra moral/etik så hjälper denne sina kunder till en ny lösning när denna skall "kasta in handduken".

När jag slutade så gjorde jag exakt det. Jag lyckades klumpa ihop dom flesta kunderna i en grupp och på så vis så fixade jag en bra deal hos en aktör som lösta allt. När jag sedan följde upp så visade det sig att alla kunder var nöjda med flyttarbetet.

Att det skiter sig kan ju hända om man gör affärer med folk som har problem med moralen. Men det kan ju hända vad som helst. När du köper mat ute så kan du få piss i juicen eller en loska i hamburgaren. Någon säljer en krockskadad cykel utan att berätta det osv.
Citera
2022-01-03, 13:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarian
Kolla upp Divio tech.
Deras produkt kanske kan gör det hela enkelt för dig.

Fy fan va dyrt det där va.
Citera
2022-01-03, 20:20
Avstängd
31G350125s avatar
Eller så köper man webhotell av en aktör och hemsida av en. Håller dem isär. Hemside makare går det 20 på dussinet.

Citat:
Det blir bara problem om hon har dåliga avtal. Har hon bra avtal med någon som också har bra moral/etik så hjälper denne sina kunder till en ny lösning när denna skall "kasta in handduken".

När jag slutade så gjorde jag exakt det. Jag lyckades klumpa ihop dom flesta kunderna i en grupp och på så vis så fixade jag en bra deal hos en aktör som lösta allt. När jag sedan följde upp så visade det sig att alla kunder var nöjda med flyttarbetet.

Att det skiter sig kan ju hända om man gör affärer med folk som har problem med moralen. Men det kan ju hända vad som helst. När du köper mat ute så kan du få piss i juicen eller en loska i hamburgaren. Någon säljer en krockskadad cykel utan att berätta det osv.
Citera
2022-01-24, 00:27
Medlem
Citat:
Fy fan va dyrt det där va.

Behöver inte bli det som en liten aktör. Finns ju tom gratis version
Citera
2022-01-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson

För det första, varför skulle du be dom köpa hosting på one.com? Värre får man leta efter.

För det andra, det låter inte alls serös att du ska köpa deras domännamn. Det bör dom absolut stå för själva. Av så många anledningar. Typ om ni hamnar i konflikt, och inte vill överlåta deras domännamn till dom. Eller att du blir okontaktbar av någon anledning och tiden för domänen går ut?

Skaffa ÅF-konto på t.ex. Oderland om du har kunder i Sverige. Sen sätter du upp allt så långt som möjligt åt dessa, och dom köper sin domän själv hos valfri registrar och pekar den till de du anger, eller att du gör det åt dom efter att ha fått inlogg.
Citera
2022-01-24, 11:37
Medlem
tr0llelitos avatar
one.com är dessutom svindyra nuförtiden - förr kostade det 11 spänn i månaden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in