Du köper in dig hos en leverantör och får en yta som du kan sälja på. Det skulle jag rekommendera om du inte är jävligt grym på att hantera servrar och tjänsterna.
Men jag skulle nog hellre erbjuda tjänsten att hjälpa dom "köpa webbhotell" som vanligt. För många år sedan så gjorde jag så. Men jag tog på mig att göra köpet i deras namn och sen administrera det för en peng. Jag tänkte att det skulle vara en skön extrapeng. Men när man kommer upp i ett antal webbsidor så blir det ett jävla jobb med detta och inte jättemycket pengar man tjänar i förhållande.
Mitt förslag är att du hjälper dom köpa och sen lär du dom att administrera webbhotellet. Ta fram en lathund med din logga på och utbilda dom i 1 timma. Det brukar bli att dom läser lathunden och så går du igenom snabbt på 5-10 minuter och sen fikar ni resten där du passar på att så in ett förtroende för kunden så dom återvänder med mer och mer offerter.
Citat:
Ursprungligen postat av
31G350125
Sedan kan man fråga, vill kunden det? Jag skulle inte vilja köpa hemsida och webbhotell av samma aktör.
Tja, varför inte? Tänk Gunilla som bakar vetebullar och surdegsbröd och bara vill få upp en "hemsida" men har datorkunskap som är lika med att hon svarar "va, vad är det" när du frågar om hon har en Gmail.
Hon kommer sannolikt att välja just den som kan erbjuda sig att ta hand om själva hostningen också. Och varför inte?