Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-01-07, 09:41
Medlem
Epimaness avatar
Förorten behöver förortspolis i stil med detta:
https://www.sott.net/image/s7/154940...232a870228.jpg
Citera
2022-01-07, 10:46
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Skinnuniformen hade bara visa poliser som typ piketen och liknade.

T.ex trafikpoliser hade en ljusblå overall med det vita kopplet på. Polisen byter uniformer hela tiden. Krigsmakten har sin m/90 sedan 90 talet, dessförinnan m/59

Jag tycker polisen borde göra copy cat på SS uniformen. SS var ett förband som kunde skapa både våldskapital och inge respekt.

Jag minns att de svarta skinnjackorna även bars av poliser som tjänstgjorde i vanliga radiobilar.

Även de tidigare polisbilarna,som var målade i svart och vitt,matchade skinnjackorna på ett smakfullt sätt.

Dagens färger på uniformer och polisbilar inger inte samma respekt som svart och vitt.
Citera
2022-01-07, 11:44
Medlem
På P3 Dokumentär finns det ett avsnitt om Baseballigan där en av dom berättar att när han blev antagen till piketen och fick kvittera ut skinnpajen, det var det största han varit med om
Citera
2022-01-07, 19:51
Avstängd
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag minns att de svarta skinnjackorna även bars av poliser som tjänstgjorde i vanliga radiobilar.

Även de tidigare polisbilarna,som var målade i svart och vitt,matchade skinnjackorna på ett smakfullt sätt.

Dagens färger på uniformer och polisbilar inger inte samma respekt som svart och vitt.

Minns att på den tiden hade polisen riktiga mössor och inte båtmössor som idag. Idag ser man inte skillnad på en polis och en flottist. Dom har nästan likadanna uniformer.
Citera
2022-01-07, 20:11
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Batonger är blahaha. Tacka vet jag sablarna! Ridande poliser med dragna sablar - där snackar vi respekt! Även patrullerande med sabel ger intryck.

Håller med fullständigt!
Dessutom mångsidiga, sablarna. Platta sidan för att banka in lite vett i buset, och eggen om budskapet mot förmodan behöver inskärpas.

Det var väl Calle Batong, dvs Lidbom, som låg bakom att poliserna miste sabeln. (Den mannen har orsakat skada i mer än ett sammanhang. Lidbommeri är ju ett välkänt uttryck för snabb och slafsig lagstiftning där ändamålet helgar medlen.)

En renässans för sabel och skinn vore något. Ibland var det faktiskt bättre förr.

Ett skifte kanske kommer, men av andra skäl. Skinn är väl hyfsat brandskyddat utan tillsats av PFAS? Hade polisen inte problem med att de gamla overallerna inte var så brandsäkra som man kunde önska?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in