2022-01-08, 11:46
Medlem
GrillTeknikers avatar
Många, framförallt på landsbygden, är starkt emot vindkraftsutbyggnaden i tidigare tysta och fridfulla naturområden.

Ändå har jag inte hört om ett enda fall av vindkraftssabotage i Sverige, vilket jag tycker är lite märkligt med tanke på att det finns tokstollar som saboterar 5G-master pga. mer eller mindre lösryckta teorier och obevisade påståenden. Vindkraften däremot har ju (förutom teorier kring negativ hälsopåverkan) uppenbara störningsmoment så som hörbart oljud, störning av djur- och friluftsliv.

Varför är det så? Borde det inte vara en enkel biff för ett gäng sabotörer att ge sig ut i skogen med en arsenal batteridrivna vinkelslipar och fälla några vindkraftverk? Eller att med hjälp av drönare sabotera någonting uppe på själva snurran? Eller helt enkelt bara gräva ett djupt hål och sabotera kablarna (t.ex. elda upp, spränga, "klippa", etc.)?

Ja sätten är ju många, och vindkraftverk som står ute i skogen är ju relativt avskiljda och (förmodar jag) inte kameraövervakade i realtid 24/7 på utsidan...

Någon som känner till om det finns några vindkraftssabotörer i landet? När faller första vindsnurran?
Citera
2022-01-08, 11:48
Medlem
snivlems avatar
Därför att vi riktiga människor som förstår hur dåligt vindkraft är inser att vi inte behöver ödsla energi på det, för vindkraft är så uselt att den förgör sig själv
Citera
2022-01-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Många, framförallt på landsbygden, är starkt emot vindkraftsutbyggnaden i tidigare tysta och fridfulla naturområden.

Ändå har jag inte hört om ett enda fall av vindkraftssabotage i Sverige, vilket jag tycker är lite märkligt med tanke på att det finns tokstollar som saboterar 5G-master pga. mer eller mindre lösryckta teorier och obevisade påståenden. Vindkraften däremot har ju (förutom teorier kring negativ hälsopåverkan) uppenbara störningsmoment så som hörbart oljud, störning av djur- och friluftsliv.

Varför är det så? Borde det inte vara en enkel biff för ett gäng sabotörer att ge sig ut i skogen med en arsenal batteridrivna vinkelslipar och fälla några vindkraftverk? Eller att med hjälp av drönare sabotera någonting uppe på själva snurran? Eller helt enkelt bara gräva ett djupt hål och sabotera kablarna (t.ex. elda upp, spränga, "klippa", etc.)?

Ja sätten är ju många, och vindkraftverk som står ute i skogen är ju relativt avskiljda och (förmodar jag) inte kameraövervakade i realtid 24/7 på utsidan...

Någon som känner till om det finns några vindkraftssabotörer i landet? När faller första vindsnurran?

Min sökmotor gav mig flera förslag vid första försöket.
Citera
2022-01-08, 11:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Dom dom eldar bort bilar och annat har inte hittat ut till landsbygden som tur är så därför är dom fortfarande hela
Citera
2022-01-08, 12:05
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Min sökmotor gav mig flera förslag vid första försöket.

Jag fick bara två träffar. Men vad jag menar är att jag aldrig hört talas om det på nyheterna, trots att man skulle kunna tänka sig att fallen vore mångdubbelt fler än 5G-mast-sabotagen, vilka det rapporterats om flera gånger på diverse nyheter. Med tanke på hur många vindkraftsmotståndare det finns och hur obevakade många vindkraftverk står ute i skogarna så borde det ske titt som tätt kan man ju tycka?

Har själv ett 40-tal vindkraftverk inom några kilometers avstånd ute i skogen, och det finns ingenting - verkligen ingenting - som stoppar någon sabotör. Vill man så kan man gå oupptäckt genom skogen och dyka upp bakom kraftverken, finns inga staket eller någonting. Närmsta bebyggelse ligger några kilometer bort och det är inget populärt friluftsområde eller så.
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-01-08 kl. 12:14.
Citera
2022-01-08, 12:10
Medlem
Citat:
Jag fick bara två träffar. Men vad jag menar är att jag aldrig hört talas om det på nyheterna, trots att man skulle kunna tänka sig att fallen vore mångdubbelt fler än 5G-mast-sabotagen, vilka det rapporterats om flera gånger på diverse nyheter.

Det har varit på nyheterna flera gånger, men det är ju kortare notiser, och det kan man ju förstå varför. Själv har jag helt missat 5G- sabotagen.
Citera
2022-01-08, 12:11
Medlem
Majasmokers avatar
Jag tänker mig att även skott från kraftigare, nu menar jag licenspliktiga och/eller trimmade luftgevär, bör kunna ge en del skador på vingarna som kommer att kosta en del att laga. Särskilt om man också lyckas träffa yttre delen när den snurrar med bra vind för då är det rätt hög hastighet på bladet. Men antar det ändå är för mycket jobb för låg utdelning.
Citera
2022-01-08, 12:22
Medlem
Jag är lite för gammal och har ont om tid. Men man kunde ju måla lite, kleta på olika färger. Sprängladdningar vågar inte jag hantera.

Och att skjuta på vingarna tror jag inte ger tillräckliga skador. Dom är ju också ganska höga.

Skulle man kunna störa servicen genom att gräva gropar runt kraftverket så att servicepersonalen får gå ned i ett dike innan dom når själva konstruktionen? Eller försöka underminera.
Citera
2022-01-08, 12:58
Medlem
SittFints avatar
Linda hundra varv pentylstubin runt kraftverket

https://www.youtube.com/watch?v=9ygCqAnGdLg
Citera
2022-01-08, 13:25
Medlem
sommarlovs avatar
Men man slår inte sin fru, hur illa man än ogillar hennes matlagning!

För övrigt diskuteras kameraövervakning av verken...
Citera
2022-01-08, 13:53
Medlem
grungewhores avatar
Tyvärr är ju skadan redan skedd när de är på plats. Bättre att förstöra argumenten för att sätta upp dem ö h t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in