Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-12, 06:20
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
?

Vart är fakturorna?
Är de inte uppeldade så är de hemligstämplade som konfidentiell information.
Citera
2022-01-12, 06:42
Medlem
Då får vi hoppas att Expressen ( enda media som gör lite gräv i detta ärende ) letar upp Hasse Städ i dag och ställer lite frågor.

Vad hände med alternativmedia i denna härva? Hade de långledigt också?
Citera
2022-01-12, 07:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Johannes Klenell skriver i en utmärkt kommentar i SvD att det som gör den här historien så symboliskt explosiv är att den tydliggör normaliseringen av både "pigjobb" (RUT-avdrag och deras tvilling svartjobb i hemmet), hafsig gigekonomi och strävan mot ett två-tredjedelssamhälle där stadsmedelklassen, den vars röster alla vill ha, ändå diffust ska känna att den inte kan ompröva den politik som har trattats ner i dem "för att hjälpa dem" ända sedan alliansen tog över 2006. Medelklassens djupa skuldsättning, relativa brist på rörligt kapital ("fuck you-pengar") och fixering vid karriärer gör att de inte kan eller orkar lyfta blicken utanför sin egen lilla kråkvinkel. (Riktigt så här oförblommerat uttrycker sig inte liberalen Klenell, men det är i stort sett vad han menar.)

Precis som Maria Borelius - minns ni hur hon, som skulle administrera införandet av RUT-avdragen åt Reinfeldt, åkte ut ur regeringen på åtta dagar blankt efter att hon kommits på med bl a svartarbetande hempersonal? - hade Maggan naturligtvis alla gånger haft råd med att ha den här städerskan vitt anställd, t o m utan några avdrag. Men "livspusslandet" och kraven på att alllting ska flyta på smooth och fint både i karriären och därhemma (särskilt för kvinnorna) har i så hög grad blivit en del av storstadsmedelklassens självbild att ingen riktigt orkar ställa den sortens frågor kring sin egen tillvaro.

Den här hel eller halvsvarta gig-ekonomin har blivit normaliserad. Förr kostade det 10-15000 att flytta nu kostar det 3000. Jag beställde själv en flyttstädning för några år sedan. Det kom två kvinnor från typ Kazakstan för att göra jobbet. På vilka grunder de jobbade i landet var oklart. Det går inte att hålla emot längre. Margareta Anderssson orkar inte rota i sin städfirma. Nej städ- och flyttbranschen och balkongbyggbranschen är som den är. Någon har personnummer och f-skatt medan de som jobbar har oklar status. När huset jag bor i byggde balkonger var säkerheten minimal och de som jobbade var latinamerikaner och ett par ryssar. Men billigt blev det.
Citera
2022-01-12, 08:09
Medlem
Mediabilden av det här är på väg att vända, från Maggan i en pinsam situation med skumrask och säkerhetsrisker till ett segertåg för en "humanare" flyktingpolitik där den stackars hygienteknikern drivits till att begå brott på grund av utvisningsbeslutet och cyniskt utnyttjats av en borgarlintott till företagare som inte står Tyko Jonsson efter i ondska.
Citera
2022-01-12, 08:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vänta bara tills de dammar av det gamla förslaget att kvotera in kvinnor i börsstyrelser också, då djävlar ska du få se på förfall

Kön före kompetens är ju parollen som gäller nuförtiden.

Vi får se om det fortsätter med kritiska artiklar och besvärliga frågor, DN och SVD får väl vakna också.
ja, DN kommer att vakna och det obligatoriska artikeln "Statsministern och SÄPO-chefen granskas enbart för att de är kvinnor" kommer att sitta som en smäck bland deras 18-åriga feministiska läsare. Om man gjorde en sammanställning över dessa artiklar skulle man se hur faktiskt illa det är med kvinnliga chefer i Sverige. Jag tror ärligt talat det inte finns en enda som inte fått sparken.
Citera
2022-01-12, 08:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
ja, DN kommer att vakna och det obligatoriska artikeln "Statsministern och SÄPO-chefen granskas enbart för att de är kvinnor" kommer att sitta som en smäck bland deras 18-åriga feministiska läsare. Om man gjorde en sammanställning över dessa artiklar skulle man se hur faktiskt illa det är med kvinnliga chefer i Sverige. Jag tror ärligt talat det inte finns en enda som inte fått sparken.

Ärligt talat är jag faktiskt förvånad att den vinkeln inte har dykt upp än hos DN, Pravda (Aftonbladet) glider ju runt i den här skandalen med en väldigt loj approach och förringar det personliga ansvaret mycket vilket inte är så värst förvånande men trots det så har de inte vågat dra kvinnokortet än men fortsätter granskningen så lär det komma.

Vi får se hur det landar för DN och SVD.
Citera
2022-01-12, 09:00
Medlem
På tal om frågan om varför MA-städerskan från Nicaragua ännu inte fått svenskt medborgarskap:
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Vafan, har hon inte åkt tunnelbana än?
Frågan du ställer är befogad.
Fast någon annan "underjordisk" verksamhet än att åka tunnelbana tror jag inte hon ägnat sig åt.
Att hon skulle vara utländsk (läs: rysk) agent med det uttalade syftet att infiltrera MA:s bostad med avlyssning och Novichok har jag väldigt svårt att tro.

Paraplydrink-Hasse, hennes uppdragsgivare, hävdade ju bestämt att kvinnan inte nånsin varit inne i MA:s bostad, fast i den saken blev han ju emotsagd av städerskan. Hade ju varit käckt om hon hade haft några interiörbilder att presentera för Expressen. Eftersom huset i Nacka inte bebos av statsministern, så är det väl inte heller något skyddsobjekt? Alla bilder rörande huset kan väl därför fritt publiceras?
Citera
2022-01-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ärligt talat är jag faktiskt förvånad att den vinkeln inte har dykt upp än hos DN, Pravda (Aftonbladet) glider ju runt i den här skandalen med en väldigt loj approach och förringar det personliga ansvaret mycket vilket inte är så värst förvånande men trots det så har de inte vågat dra kvinnokortet än men fortsätter granskningen så lär det komma.

Vi får se hur det landar för DN och SVD.
På tal om AB, så riktar Peter Kadhammar sin kritik uteslutande mot Säpo:
https://www.aftonbladet.se/a/5GwxPb

Ingenting om att Fru Statsministern borde hållit sig borta från att utnyttja sina mindre lyckligt lottade medsystrar för att ta hand om statsministersmutsen hemma hos henne.
Jag gissar att många inom Rörelsen djupt ogillar det som nu framkommit, men att (S)-kvinnorna ändå kommer att sitta båda stilla och tysta i båten och bara vänta på att stormen-light skall lägga sig..
Citera
2022-01-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Kanske till flygbiljetten?

Att hon kom hit för att tjäna ihop till biljetten hem?🤔
Citera
2022-01-12, 09:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
På tal om AB, så riktar Peter Kadhammar sin kritik uteslutande mot Säpo:
https://www.aftonbladet.se/a/5GwxPb

Ingenting om att Fru Statsministern borde hållit sig borta från att utnyttja sina mindre lyckligt lottade medsystrar för att ta hand om statsministersmutsen hemma hos henne.
Jag gissar att många inom Rörelsen djupt ogillar det som nu framkommit, men att (S)-kvinnorna ändå kommer att sitta båda stilla och tysta i båten och bara vänta på att stormen-light skall lägga sig..

Tror knappast att varken du eller jag är så värst förvånade över det faktum att Kadhammar blundar för elefanten i rummet (Magdalena Andersson), det ligger ju i linje med Pravdas (Aftonbladets) hållning i ärendet.

Magdalena Anderssons moral och ideologiska hemvist får ju inte ifrågasättas, hon är ju den frälsare som S har väntat på efter alla de misslyckade individer som på senaste tid företrätt sen så kallade "arbetarrörelsen".

Jonna Sima gnäller i sin senaste ledare i Pravda om att Magdalena har övergett mångfalden för att locka tillbaka de män som nuförtiden känner sig mer hemma hos SD än S, därför får/kan inte den röda median kritisera Magdalena för hennes bristande moral när det gäller rätt eller fel i värderingar rörande "arbetarmoral".

S kommer att gå full SD innan denna valrörelse är över
Citera
2022-01-12, 09:34
Medlem
Hur kommer regeringen göra nu? Skall han/hon åka hem? Skall det daltas? För jävlar om denna städerska hade jobbat som städare åt spotify då hade hen åkt ut för längesedan.
Citera
2022-01-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snål kärring som den fina medelklassen brukar vara.

Statsministern tjänar 180 tusen i månaden. Hon är inte medelklass på långa vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in