• 1
  • 2
2022-01-13, 18:09
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveDays
Men mycket mer grbart n att gra ngot t gravitationskraften p Mars.
Vi behver inte gra ngot t mars gravitation, istllet r det mnniskor som kommer behva anpassa sig efter dessa frutsttningar.

Det r troligt att de flesta problem kommer uppst vid eventuell terfrd till jorden men vi kan alltid kra med enkelbiljett och helt enkelt skicka nya i takt med att de som kte dit innan dr likt ett nazistiskt koncentrationslger.
Citera
2022-01-13, 18:10
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Jag tar dig inte fr en idiot, min frga var rligt menad.

Lter som en mardrm att bygga en bas ovanfr molnen. Men mycket mer grbart n att gra ngot t gravitationskraften p Mars. S jag fattar din pong.

Ja det r vl lite som pest eller kolera. Nackdelen med mars r ju bde avstndet och den lga gravitationen.

Har faktiskt startat en trd om att terraforma Venus:

(FB) Terraformera Venus?
Citera
2022-01-13, 18:25
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jag tar dig inte fr en idiot, min frga var rligt menad.

Lter som en mardrm att bygga en bas ovanfr molnen. Men mycket mer grbart n att gra ngot t gravitationskraften p Mars. S jag fattar din pong.

Att se till att mnniskor fr leva strre delen av tiden i ngot som motsvarar normal gravitation r inte s svrt. Ha roterande lutande rum. Om det r fr meckigt i brjan s fr man vl sova i centrifuger.

Vi kanske kan borra hl i Phobos fr gruvdrift, d kan vi efter det installera ett habitat som roterar inuti.
Citera
2022-01-13, 19:45
Medlem
Det verkar fr mig som ett mindre lnsamt projekt n ngot vi skulle kunna stadkomma p jorden! Antarktis och Sahara finns redan, och dit kan man skicka vertalig befolkning med tiopotenser lgre kostnad och hgre verlevnadschans n till fjrran himlakroppar!

(- Jamen, tnk om jorden drabbas av en katastrof och mnskligheten hr dr ut!)

Detta vore det minsta problemet. I sjlva verket mer en definitiv lsning p alla problem!
Citera
2022-02-13, 18:29
Medlem
Skuffebuffs avatar
Troligtvis, fast inte p minst ngra decennier gissningsvis. Jag r inte lika optimistisk som Musk (om han nu ens menar allvar med sina uttalanden). Exempelvis s r det runt minus 60 grader p ytan i snitt vilket r ett problem man br vara tvungen att komma runt. Man kommer nog att behva hja atmosfrstrycket 150 gnger jordens. Dessa problem tryck- och temperaturproblem kan man lsa genom att skapa vxthusgas i atmosfren. Man hade behvt anvnda den koldioxid som finns p Mars antagligen. Borde bli stora logistikproblem annars. Den CO2 som finns p Mars finns d i is, snkor, mineraler och p ytan. Man kan sprida damm ver isen som absorberar solljus och p s stt vrma upp isen. All CO2 frn is till atmosfren frdubblar endast atmosfrstrycket dock. Tar man frn alla stllen jag nmnde fr man 10% av vad man behver. S man behver komma p nya stt, vilket man kanske gr. Men detta ligger sannolikt deccenier fram i tiden. Sen behvs skydd mot strlning och solvindar och ngon form av gravitationsboostmekanism. Koldioxiden i atmosfren kan anvndas till att kultivera vxter som i sin tur kan generera syre och mat.
Senast redigerad av Skuffebuff 2022-02-13 kl. 18:37.
Citera
2022-12-31, 06:55
Medlem
Benny98s avatar
Fp
Senast redigerad av Benny98 2022-12-31 kl. 07:08.
Citera
2023-01-02, 13:37
Medlem
Vi kan absolut inte kolonisera Mars idag. Det r alldeles fr svrt. Det krvs mer n mnsklighetens alla pengar tillsammans fr att vi skulle kunna gra det, skulle jag tro. Dremot kanske r 2060 att vi fr se de frsta kolonierna p Mars.
Citera
2023-01-02, 13:47
Medlem
Draklusts avatar
Absolut. Om vi slipper vrldskrig och fr ordning p allt annat s kanske om 2-300 r
Citera
2023-01-02, 13:47
Medlem
Liberationfronts avatar
Beror nog p hur vi utvecklar energi, dels d att leva av och vrma med.

Vi har ju knappt skrapat p ytan av Mars. Kan ju finnas lava under ytan osv.

Lr nog ta en 20-100 r innan vi kommer kolonisera den rda.
Citera
2023-01-02, 13:55
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Isfall kan vi brja me o kolonisera Sahara.
Testa hur de r att kra med dandsrormar o vxlande temperatur.
Men frmst SM ekosystem.

Generellt r de vldigt svrt att sriva kemisk balans i sm system.

P jorden blir det ALLTID lokala cykler och katastrofer.
Helt enkelt vissa organismer eller kemikalier blir fr mnga till de iprincip till 98% presterar de lokala habitatet. De innebr att de blir sm extensions events.

Brnder osv r livsviktigt fr skogar osv men de fungerar ocks fr stt djur kan flytta p sig
vergdning lika s, s lnge de finns annat vatten att bo i en stund gr det bra. Samma me syre/koldioxid/kvve osv. De r inte alltid balans, s man behver kunna flytta till neutrala miljer.
Drfr r de kritiskt att de i kolonin finns fler isolerade balanserade ytor.
Du kan inte bo i en stor svr, ver 50 r kommer ngot att balla ur, och du behver artificiellt me material utifrn tgrda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in