Citat:
Ursprungligen postat av
Van Nostrand
Personlig reflexion.
Anonymiteten är och bör förbli absolut.
Ifall den röjs på annat håll (t.ex någons nickname outas i media) så tycker jag att länkning tiĺl sådan media (om syftet är att identifiera användaren) är fel.
På forumet bör 1.06 gälla hela vägen, även vid länkning.
I grund och botten är det forumets styrka. Hade det inte varit så tror jag forumet försvunnit för länge sedan.
Jag har själv varit avstängd för en 1.06 (som jag åtminstone då tyckte var lite tveksam) vilket fick mig att begrunda.
Finns ingen plats på nätet där debatten är lika mustig och livfull som flashback. Det är tack vare 1:06.
Sen om det är en massa "troll" som skriver här tack vare 1:06 - ja det är ett pris man får betala. Men jag tror det är värt det.
Det ligger mycket i vad du skriver. Uppfattar också att forumets styrka ligger i möjligheten till relativt god anonymitet.
Om man skulle välja att gå på den linje du pekar ut så skulle det kunna leda till underliga konsekvenser.
Säg att händelse X kopplat till Flashback diskuteras livligt i media. Vi kan t.ex. säga att Uppdrag Granskning har kommit över material som visar hur Trolls from Olgino driver några dussin mycket aktiva FB-konton. Materialet är detaljerat och starkt. Vidare kan vi anta att flera media väljer att gå med "hela listan" på trollfabrikskonton.
Med din linje skulle diskussioner som länkar till de artiklar som innehåller "hela listan" förbjudas.
Resultatet skulle bli att hela Sverige diskuterade "hela listan" överallt utom i det fria, ocensurersde ordets högborg, Flashback.
Konstig situation i så fall, men kanske värt det för att konsekvent upprätthålla 1.06.
Edit; Det skulle då även kunna leda till att Flashback hade hög exponering i media men att diskussioner och länkar till det inte heller var möjligt i
Flashback i media. Skulle bli en väldigt märklig blind fläck i diskussionerna här. Säger inte att prioriteringen av 1.06 skulle vara fel. Bara att konsekvenserna skulle kunna bli konstiga.