Det spekuleras i att dom ska sanera som dom gjort i dom andra forten. Det som avviker här är att det saknas containers och baracker som det fanns vid tex Mjösjöfortet.
När jag gjorde lumpen på 80talet i boden på I19/P5 så hade vi en beredskapstjänst som kallades BFÖ , beredskapsförare.
Den hade man 1 vecka var och då fick man även tjänstgöra helg. Vi körde post dit och diverse andra saker , och på helgerna körde vi mat dit upp och det var väldigt mycket hysch hysch och hemligt. När vi skulle in i berget var det viktigt att vi följde gul linje för att inte knata in på hemligheter, tror den var gul. Fanns några olika färger/linjer på golvet när man klev in genom dörren.
En gång fick jag se lite mer än jag förmodligen skulle , då en värnpliktig visade mig själva hjärtat . Ett rum med stora dataskärmar på typ wargames eller i filmer där man ser en militärledningscentral. Såg ut att vara hela jorden på skärmarna och var mäktigt att se på den tiden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!